Een dag aan zee

IMG_0500Vakantie is een overlevingstocht. Zeker als je geen rijbewijs hebt en besluit om met je kinderen naar een camping in een buurtschap in de OV-luwe Gelderse Achterhoek te gaan.
Maandagavond. De kinderen vermaken zich op de crossbaan. Ik zit in onze door de Nederlandse Trekkersbond goedgekeurde vierpersoons trekkershut en lees nu al voor de vierde keer dezelfde zin uit Seneca’s ‘De brevitate vitae’, door Vincent Hunink vertaald onder de titel “De lengte van het leven.” Een hut met 2 stapelbedden, 1 tafel en 4 stoelen, 4 matrassen en hoezen, 4 hoofdkussens en hoezen, 3 rolgordijnen, 1 2- pitsgasstel, 1 fluitketel, 1 emmer met dweil, 1 afwasteil, 1 afwasborstel, 1 stoffer en blik, 1 zachte bezem en 1 afvalemmertje. De rest moet je zelf meenemen, aldus de bevestigingsmail die ik niet gelezen heb. Als we de hut inlopen zien de kinderen meteen dat er geen dekens aanwezig zijn. Ik zet mijn rugzak met kabels, laders, iPads, andere apparaten en een minimum aan ondergoed, sokken en t-shirts in de hoek van de kamer. “Dat kunnen we vast bij de receptie halen.” hoor ik iemand (misschien ben ik het zelf wel) zeggen, maar het A4tje aan de wand met huisregels en aanwezige artikelen laat er geen twijfel over bestaan. In een trekkershut dient men voor eigen linnengoed, bestek, servies, potten en pannen te zorgen.
De camping wifi-hotspot leidt slechts nabij de receptie tot een goed werkende internetverbinding en aangezien de picknickbanken op het centrale pleintje de hele dag bezet zijn vermaken de kinderen zich voornamelijk met elkaar en hun young-adult- literatuur. Gelukkig heb ik voldoende bier meegenomen om me niet te hoeven vervelen.
Op het programma staat een bezoek aan het kloppende hart van deze regio, Doetinchem, dat bestaat uit een lange straat vol vreet- en drankschuren die leidt naar het plein met een kerk die alleen op dinsdag- en zaterdagmiddag bezichtigd kan worden, fonteinen waarin kinderen dansen onder het wakende oog van hun brood en gebak versnaperende (groot-) ouders. Een stadje zonder haast. De woonplaats van mijn oudste dochter.
Als we na een kort maar aangenaam familiebezoek weer terug zijn op het kampeerterrein bekijk ik de bonte stoet van kinderen, jongeren en volwassenen. Ze groeten me hartelijk terwijl ik uitgeblust vanaf de biertafel voor mijn hut staar naar alle bewegingen op het grasveld. En als ik even later uit mijn zelfbeklag ben ontsnapt kijk ik vol bewondering naar de oprechtheid van mijn mede kampeerders , de onbevangenheid van het leven dat zich voor mijn ogen afspeelt. Beticht me van Randstedelijke arrogantie als u wil. Wat weet ik nu van het leven?
Nee, ik twijfel er niet aan, het is waar wat bij de grootste dichter staat, die orakelachtige spreuk: ‘Wij leven maar een klein deel van ons leven’ En de rest? Dat is geen leven, maar tijd.” (Seneca over menselijke domheid). Wie deze grootste dichter was is trouwens nooit achterhaald. Wellicht voelde de filosoof zichzelf te onzeker om deze orakelachtige spreuk onvoorwaardelijk onder eigen naam te publiceren.
Als ik een uur later aan een vrijgekomen picknickbank bij de receptie de nieuwsmedia afspeur zie ik dat Glen Campbell is overleden. Hij leed het laatste decennium aan de ziekte van Alzheimer, maar hij beheerste zijn, door Jimmy Webb, gecomponeerde hits tot in zijn laatste levensfase alsof hij ze zelf had geschreven. Met veel pijn en moeite lukt het me het album te downloaden dat mijn vader mij op mijn zesde op cassettebandje cadeau heeft gegeven, Hey Little One. Eenmaal teruggekomen in de trekkershut zie ik dat de kinderen in slaap zijn gevallen. Ik ga aan de biertafel zitten, en doe mijn koptelefoon op en luister weemoedig naar het titelnummer van het album. Ik pink een traantje weg en besluit het album af te luisteren. Geen tijd, geen leven.

This entry was posted in jazz, music, Persoonlijk, persoonlijk and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

