Verdrongen trauma’s

IMG_0433Het Jazzfestival Sudtirol 2017, waar ik u in mijn vorige blog over heb verteld,  is inmiddels bijgeschreven in de snel verstoffende boeken van het Nederlands Jazzarchief. Negen juli jongstleden speelde artist in residence Reinier Baas in mijn afwezigheid het slotconcert.

De herinnering aan het festival en de omgeving van Altoadige is weggezonken vanaf het moment dat ik werd gedwongen me bezig te houden met de dagelijkse gang van andere zaken. Meteen na het verlaten van het vliegveld verbeeld ik me nog even dat ik een globetrotter ben, een mens met een minimaal  besef van tijd en locatie, maar in de bus van Amsterdam Zuid naar Haarlem wordt me Mijn Troosteloze Leven opgediend in de vorm van een cocktail van zweetlucht, gereserveerde blikken en somberstemmende vergezichten. Ik neem mijn koptelefoon, gevuld met haperende geluidsfragmenten, van mijn vermoeide hoofd en kijk uitgeblust uit het busraam over het eentonige, door kortgesnoeide weilanden onderbroken, snelweglandschap.

Een dag eerder nog zit ik met de Amerikaanse jazzjournalist Tom en de Duitssprekende Italiaanse fotograaf, waarvan ik de naam inmiddels vergeten ben,  in de auto. De laatste brengt ons -ver- voor de troepen uit naar een plek waar we de shuttlebus naar het volgende concert kunnen pakken. Een vrije val vanaf het op tweeduizend en zes meter boven zeespiegel gelegen Gasthof waar gitarist Reinier Baas, contrabassist Clemens van der Feen en altsaxofonist Ben van Gelder onder de beschutting van een partytent hun in poncho’s gehulde en onder paraplu’s schuilende publiek een treffend concert voorschotelen, naar het dal van provinciehoofdstad Bolzano .

De journalist en ik hebben elkaar bergopwaarts ontmoet. De man, een inmiddels zeventigjarige grijsaard, loopt traag. We raken al vrij snel achterop  en met moeite informeert hij me naar Reinier Baas. Ik vertel Tom van alles over mijzelf, ik vertel hem dat ik -in een ander jaar, maar- in hetzelfde dorp  als de artist in residence geboren ben. Ik vertel hem over het conservatorium in ons geboortedorp en de geweldige Nederlandse jazzmusici die deze instelling heeft voortgebracht. De Amerikaan toont zich meer dan tevreden. Zijn recensie voor JazzTimes mag niet meer dan 900 woorden bedragen. En mijn informatie kan hij moeiteloos aanvullen met de rest van zijn indrukken. De vrouw van de journalist, Joanne, heeft bij het krieken van de dag zijn rugzak gevuld met pinda’s, chips en Snickers.  En daar maken we aan het einde van de dag in de shuttlebus, vol van egocentrische Italiaanse journalisten,  dankbaar gebruik van.

Als we na veel haarspeldbochten en vergezichten zijn aanbeland op de hoogvlakte van het concert schudden Tom en ik elkaars hand. We zijn de enigen van het team van zeventien journalisten die het zover hebben gebracht (van bergdorp naar bergdorp). We hebben er inmiddels dertien uur aan reistijd op zitten om onze vriend, de gitaarprins Francesco Diodati,  met zijn ensemble te zien optreden aan het meertje, omgeven door de stuwwallen, waar af en toe een lokaal treintje overheen draaft. Mede-organisatrice Valeria, een begenadigd zangeres, bestelt bij de Duitssprekende gastfrau voor mij een goed gevuld bord met Mozarellasalade. Ik zit aan tafel bij mijn pianoheld Enrico Zanisi, die alleen maar met zijn eigen vriendin bezig is. Diodati loopt rusteloos heen en weer op zoek naar een knijpers om de partituren op de lessenaar te kunnen klemmen. Het waait behoorlijk.

Even na elven rijdt de bus met journalisten terug naar beneden. Alle gespreksstof lijkt te zijn opgedroogd.

This entry was posted in jazz, music, Persoonlijk, persoonlijk and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

