Nooit te vroeg, maar altijd te laat

IMG_1456Amersfoort, pension. Ik zit in mijn eenpersoonskamer met het nummer 10. Dit is nu de derde keer. Twee weken eerder had ik een ander onderkomen. Een bezemkast met uitzicht op de schaars gevulde herenhuizen. Het verblijf van de gelukkige middenklasse. Om de week ben ik hier een weekend. Ik arriveer op de zaterdag, werk dan wat aan mijn interviews en mijn persberichten in het biercafe Onder de Linde, achter de kerk en de dag erna ga ik weer per fiets terug naar Haarlem. Zeventig kilometer.

Vandaag zat ik in het café aan de leestafel naast een andere schrijver. Een man van middelbare leeftijd zonder antennes. Hij bemerkte pas na een half uur dat hij en ik hetzelfde type bier dronken. Bovendien dronken we in hetzelfde tempo. Nadat de barvrouw ons beiden een nieuw flesje had gebracht keek hij mij en mijn flesje onderzoekend aan. Hij schonk vervolgens zijn glas vol en bracht een toost uit op het schrijverschap. Even later zonk hij weer weg in zijn eigen verhaal. Een schrijver op afstand dus.

De week is voorbij gevlogen. Ik ben nog bezig met het uitwerken van het twee uur durende interview met Eric Ineke die 1 april zijn zeventigste verjaardag zal vieren. Ondertussen ben ik ook bezig met het voorbereiden van het interview met zijn collega Han Bennink, die in april zijn 75e verjaardag zal vieren. Twee tegenpolen. Ik vind het heerlijk om het materiaal van beiden tegelijk onder handen te kunnen nemen. Ik vraag me af hoe de man zonder antennes dat zou doen.

 

This entry was posted in jazz, music, Persoonlijk, persoonlijk and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

