Van oude mensen en dingen die nooit voorbij gaan

imageVrijdagavond Amsterdam. Misja en ik zitten op het terras aan gene zijde van het Kattengat. De zon schijnt aanhoudend en de wind is weg. We houden de stoep van Bitterzoet, een concertzaaltje, in de gaten. Daar zal onze vriend optreden. Bitterzoet. Een prachtige locatie, net achter de hoeren en de Dominicuskerk. Drie minuten lopen vanaf het Centraal Station. We roken en drinken en we bekijken de nuchtere en dronken voorbijgangers. Levi viert de tijd van zijn leven. Hij fotografeert met zijn mobiele telefoon iemand die er uit ziet als een junk, een lange magere man met ingedeukt gezicht. Een Chet Baker in zijn laatste jaren. Net als Baker is hij nog goed gekleed. De man steekt zijn hand omhoog. Een taxi stopt. “Jongen, die taxiwereld is een grote maffia.” zegt Mies terwijl ze een slok neemt uit haar glas. De junk stapt de taxi in. Achter het terrasglas zit de oud-directrice van begraafplaats De Nieuwe Ooster met een collega van me die zich met sport bezighoudt. Een afgetrainde jongen zonder noemenswaardig profiel. Mies en ik bestellen nog een glas. Levi weigert beleefd. Een glas later lopen we het Kattengat over. Ik grijp met mijn handen naar mijn borstzak. “Mijn sigaretten!” roep ik geschrokken “liggen nog bij het restaurant, ik loop wel met je mee” reageert Levi. We draaien ons om en zien nog net  dat de ober het pakje in zijn kontzak stopt. Hij kijkt ons geschrokken aan. “Ik wilde ze net meenemen naar de bar.” liegt hij. Verslagen overhandigt hij mij het pakje.

Het concert in Bitterzoet klinkt goed. Sjoerd is goed op gang. Hij heeft zijn band, bestaande uit een drummer, een toetsenist, een bassist, een fenomenale gitarist, en een blazersensemble en een zangeres, uitgebreid met een vrouwelijke stem van hoog volume. Ze zal me een dag later via Facebook een vriendschapsverzoek doen.

De weg terug is vermoeiender dan de weg heen. We nemen de bus naar de Rozengracht en daarvandaan is het wachten op de bus naar Haarlem. Enkele dronken rakkers lopen ons voorbij zonder ons lastig te vallen. “De bus kan nu elk moment komen!” roep ik om de minuut naar mijn vermoeide partners. Levi kijkt naar continu naar links (de richting waar de bus vandaan moet komen) en Misja kan met grote moeite haar ogen geopend houden. Bus 80 komt uiteindelijk even na twaalven.

De bus rijdt in gepast tempo door Amsterdam West. Levi en ik kijken door het raam. Misja kijkt strak voor zich uit, alsof ze de verkeerde pil heeft ingenomen. Naast haar zit een mevrouw van onbestemde leeftijd en dito gemoed. Ze kijkt rusteloos om zich heen, maar laat haar blik regelmatig rusten op de onstuimige boezem van haar buurvrouw. Een pot dus. We rijden langzaamaan de stad uit, de Haarlemmerweg op. Misja is er klaar mee en valt ongenadig in slaap. Levi en ik kijken elkaar begripvol aan. Mama heeft hem hangen. We laten haar maar slapen. Madame Pot  maakt van de gelegenheid gebruik om haar buurvrouw ongeneerd aan te blijven gapen. Leef en ik laten haar begaan en maken af en toe snedige opmerkingen over de jurk en de laarsen van Misja. Het wijf tegenover ons kijkt ons onwelgevallig aan.

Even voordat we de Jacobus van Looijstraat bereiken druk ik op de rode “stop”-knop. Levi port zijn moeder. Ze kijkt verstoord om zich heen. Haar blik treft die van haar buurvrouw die haar gezicht snel van haar afwendt, richting de duisternis achter het raam. Leef en ik trekken mama met ons mee de deur uit, de frisse omgeving in. Een smalle strook gras vol hondenpoep en daarachter een door boomwortels gevormd trottoir. “Kennen jullie Bordewijks Huissens nog?” vraag ik genoegzaam aan mijn naasten. Niemand reageert. (Wordt vervolgd)

This entry was posted in jazz, music, Persoonlijk, persoonlijk and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

