De verloren gang

image Zaterdagnamiddag, entresol Brinkmann. Ik heb mezelf wijs gemaakt dat ik hier en nu het nieuwste album van Chet Baker-pianist Enrico Pieranunzi kan recenseren. Maar de omstandigheden werken niet mee. De WiFi-verbinding is abominabel, zodat de muziek telkens weer uitvalt en mijn linkeroor zit volledig verstopt met oranje-rood oorsmeer (de afspraak met de arts staat aanstaande woensdag gepland). Ik versta alleen het orkest van Brinkmann- een ensemble, bestaande uit het gekakel van de bezoekers, vallend glas-schreeuwende kinderen-bestek op borden-verschoven tafels en stoelen. Ik baal. Een bekende van me is een tafel verderop aangeschoven. Ook dat bevalt me niet. Ik wil graag anoniem aan het werk. Het recensie-project laat ik al vrij snel vallen. Als ik op mijn smartphone tuur zie ik dat ik nog twee albums van de begenadigde jazzpianist offline kan beluisteren. Ik plug mijn hoofdtelefoon in en besluit aan het vertalen van een interview te werken.

Brinkmann op zaterdagmiddag. Ik heb er al vaker over geschreven, maar het blijft me intrigeren, dus ik blijf erover schrijven. Wat zie ik hier? Mensen met een zee aan vrije tijd, mensen die zich vervelen, mensen zonder doel, maar met een hoop ellende. Al dit volk komt hier tezamen. Bierdrinkers, wijnliefhebbers, leden van de Blauwe Knoop, flexitariers en in het zondagse drama-geïnteresseerden komen hier langs. Ze nemen plaats en bevragen elkaar aan twee- of vierpersoonstafels, in sommige gevallen aan elkaar geschoven om er met meer mensen tegelijk aan te kunnen zitten. De mensen hier zijn altijd bezig. Ze leven en dragen dat uit. En dat is wel zo fijn. Hier kun je prima zijn. Ook al heb je geen WiFi en is je oor verstopt.

Misja is inmiddels aangeschoven En verklaart aan tafel dat ze slechts 50 cent heeft uitgegeven aan een soft-ijsje bij de HEMA. Ze bestelt een cappuccino en leest quasi-geïnteresseerd de krant. Quasi, want ze ergert zich dood aan het gesprek van de jonge blonde kelner in rust die een tafel verderop een gesprek voert met zijn twee maten. Zijn dienst zit erop en hij neemt zijn maten zo de stad in. Hij vertelt lyrisch, maar weinig aanstootgevend. Ik denk dat Misja zich daar aan stoort.

De WiFi is terug. Ik beluister Pieranunzi met Baker. Het eerste nummer heet Silence. Baker, Pieranunzi, Billy Higgins en Charlie Haden. Alleen Pieranunzi leeft nog. Haden heb ik ooit nog geprobeerd te interviewen. Kort voor zijn dood benaderde ik zijn partner. Ze vroeg me waarom ik Charlie benaderde, aangezien hij op zijn sterfbed lag. Ik verontschuldigde me en vroeg haar -hoe naïef- of Charlie me na zijn herstel zou willen terugbellen voor een interview.imageDe bekende is inmiddels vertrokken en Misja ook. Ik heb tijd om verder te werken, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Op mijn tafel liggen een LP met werk van Khatsatoerian (delen uit Spartacus en Gayaneh, uitgevoerd door het Weens Filharmonisch Orkest, gedirigeerd door Herr Khatsatoerian, Decca, 1962), en een tweetal ingebonden pianomuziekboeken. Handel, Mozart, Cramer, Brahms, Schumann, Haydn, Grieg en Kohler. Op mijn IPad prijken de, drie jaar geleden gehouden, te vertalen interviews. Het gaat om de heren Marc Copland en Bill Carrothers, twee einzelgängers. Ik begrijp ze prima, en ze gebruiken niet alledaagse woorden. Zouden mijn lezers mijn vertaling kunnen bevatten? Ik hoop het.

Het is 19.00 uur. Mies en ik hebben na een snelle pizza bij onze huis-Italiaan het hazenpad gekozen. We zijn met gezwinde spoed naar huis gefietst. Op de draaitafel ligt Glazunov (Die Jahreszeiten). Misja ligt op bed in de ouderlijke slaapkamer. Ze is boos. Ik weet even niet meer waarom. De kat ligt spinnend op de vensterbank en mijn oor zit nog steeds verstopt.

 

 

This entry was posted in jazz, music, Persoonlijk, persoonlijk and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

