Brugge herbezoek (dag 1)

imageDonderdagnamiddag, Jeugdherberg, Baron Ruzettelaan, Brugge. We hebben met onze sleutel met gele peervormige hanger, twee dagen toegang tot een vierpersoonskamer op de begane grond in een bijgebouw. Een kamer met een stapelbed en twee losse bedden, een douche een wc, een wastafel en twee stopcontacten. In het midden van de ruimte, een minislaapzaal, staat een keukentafeltje van 1 bij 1 met twee stapelstoelen. De buitendeur naar de binnenplaats staat open. De zon werpt een vreugdevolle gloed over het grasveld totdat de kille schaduw van de aaneengesloten, wolkenpartijen de treurnis terugbrengt. Ik zit aan de keukentafel. Door de reisluidspreker klinkt Tsjechische volksmuziek, door het platenlabel in het Engels getiteld “Beneath the Hill juniper/ Anniversary songs and Rhymes (I. Page 237)“. De kinderen (Zajra en Zilla) prefereren de buitenruimte. Ze zitten op twee formica stapelstoelen met roestvrijsstalen onderstel en lachen aanhoudend en spelen een onbestemd spel terwijl ze afwisselend een chipje eten en een slok uit hun 1,5 literfles koolzuurhoudend citroensap drinken. In de verte klinkt het onstuimige geluid van een ronkende Harley-motor. 

De jeugdherberg staat aan de rand van het centrum aan een drukke weg richting Gent. Schuin tegenover ons tijdelijke verblijf is een klein winkelcentrum gevestigd. Een Gamma, een Aldi, een C & A, een bloemenzaak en een slager.  Een vreemde combinatie. De Aldi hebben we inmiddels bezocht. De overige zaken gun ik weinig kans.image

Na een voorspoedige reis vanaf Haarlem bleven we vanmiddag enige tijd steken in Gent. We stonden te wachten onder de overkapping van het kersverse perron 12, waar bouwvakkers boven ons behoorlijk aan het hameren waren. De informatiebord van spoor 12 stond op zwart. Vijf minuten later verscheen in het wit de aanvankelijke vertrektijd naast de  eindbestemming, Oostende. In het geel stond een plus genoteerd, twee maal de letter Z en een 1 of een I. Inmiddels had de trein tien minuten geleden moeten vertrekken. Hij was echter nog niet gearriveerd. Een  jonge Vlaamse vrouw met een kindervrachtwagen met zwarte kap liep puffend en steunend de lift uit. “Ah, nog tien minuutn”, zei ze tegen haar reuzenbaby en ze reed gedachteloos de wachtruimte in. “Jongens, nog tien minuten! zei ik tegen mijn ronddartelende tweeling terwijl ik ijsberend mijn derde sigaret aanstak. Tien minuten later verscheen inderdaad de trein. Wonderwel vertrok deze kort na aankomst. Twintig minuten vertraging. Dat was nog te overzien. Even voor half drie liepen we het station van Brugge uit, een kaal stationsplein op, aan de randen ontsierd door rasterhekken en een museum bestaande uit een aan twee kanten geopende container. We liepen langs het busstation en even verderop troffen we een zebrapad. We liepen de conform de planner van mijn iphone uitgestippelde route door het park. Helaas had de planner geen rekening gehouden met een evenement dat de brug over het water blokkeerde. Er zat niets anders op dan omlopen of teruglopen. We kozen voor het laatste en liepen het park uit, lieten het station rechts liggen en liepen langs de provinciale weg de ringvaart over. Het was een barre tocht. Halverwege nam ik Zilla’s weekendtas van haar schouder en hing hem over de mijne. Zwaarbehaarde, gezette wegwerkers in oranje hesjes wezen ons fronsend de meest veilige weg richting jeugdherberg. Aan het einde van de brug belandden we bij een zebrapad. Ik meende aan gene zijde de Baron Ruzettelaan te herkennen. We liepen bij groen licht de ringweg over en betraden het trottoir, enkele honderden meters van onze jeugdherberg vandaan. We dwongen bij een zebrapad het razende verkeer voor ons te stoppen en wandelden even later de oprijlaan van de jeugdherberg op. Een crematorium. Bij de receptie werden we zonder al te veel omhaal ontvangen. “Pakt u 6 lakens. Uw appartement bevindt zich in het bijgebouw op de begane grond. Hier is de code voor als u na 23.00 uur arriveert, maar dat zal in uw geval onwaarschijnlijk zijn. Ontbijt is in de grote zaal van 7.30 tot 9.30. Hier is uw sleutel. Gaarne bij vertrek in de bak. Veel plezier.” Mevrouw, een vijftiger met ondoorgrondelijke blik (de zielloze figurant in een zombiefilm), knikte me toe en nam vervolgens een telefonische reservering in behandeling. Zil en Zaj liepen voor me uit naar het bijgebouw. Ik moest ze even helpen met de sleutel. Er zat een sterke dranger op de deur. Toen we eenmaal binnen waren wierpen de meiden zich elk op een bed. Het was een zware reis geweest.

Brugge., 21.00 uur. We zijn er weer, Zajra en ik. Ik weet even niet meer hoe het hier zes jaar geleden was. Ik heb hier geen wifi en ik kan mijn blogs niet herlezen. We zijn vanavond de stad nog even in geweest. We hebben friet gegeten op het terras van  een frituur op de Markt. Met zicht op de koetsen en de trekpleisters. Bij het afrekenen kreeg ik van de noord-afrikaanse frietbakker een Disneymunt als 50 cent-munt als wisselgeld. Ik hoorde aan de klank van de op de toonbank vallende munt dat dit geen geldig exemplaar kon zijn. “Dit is geen wisselgeld heer”, zei ik. “Ah meneer, een valse munt. Hier een ware 50-cent munt. Geeft u de Disneymunt maar aan uw dochter.” zei de Geboren Onschuld me. Ik begon ook te twijfelen aan de Griekse 2-euro munt die ik ontving, maar hield me in en stopte deze in mijn zak. We liepen langs het Guido Gezelle- en Simon Stevinplein (“Kijk, daar hebben we Michelangelo!” zei ik toen we langs de Onze Lieve vrouwekerk liepen) en de Mariastraat het centrum uit. “Een ijsje en dan snel naar bed dames! ” zei ik en de meiden haalden hun schouders op en snoven de stad in. Brugge. De meisjes zijn inmiddels vertrokken naar de wifi-zone. Snoeverige Duitse puberjongens kijken ze na. Ik ga er maar snel achteraan. Morgen meer nieuws van het front.

This entry was posted in jazz, music and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

