P’rneau Pino en het raadsel van de gestolen vlinder

  Een gemiddeld leven telt enorm veel dagen (uitgaande van een leeftijd van 80 jaar 29.220 dagen) en waar houden we ons nu eigenlijk mee bezig? Slapen en suffen, zieken en zuipen (ik heb het nu in eerste instantie over mezelf).  De dag van vandaag valt grotendeels onder te verdelen in  twee activieiten: het overdenken en het berusten. Het overdenken wordt beheerst door het sluimerend besef dat het weekend uit twee dagen bestaat en dat de eerste dag daarvan me als zand uit de vingers  glipt. De berusting bestaat uit mijn gebrek aan onvrede over dit besef.

Half zes, 5:30PM. We zitten met ons drieën in de zonovergoten, winderige tuin. De meiden vermaken zich met de kat en ik luister over de  reisluidspreker naar een MP3-weergave van een van de CD’s die Guido me deze week vanuit Rome heeft opgestuurd. Twee recensie-exemplaren van Italiaanse jazzvernieuwers. Een 56-jarige collega, de trompettist Marco Tamburini, is afgelopen week met zijn motor verongelukt. Hij is blijven steken tussen de 20400 en 20765 (ik heb geen zin om exacte aantal levensdagen uit te rekenenen). Ik schrijf graag over Italiaanse jazz. Journalist Koen Schouten  ook. Hij heeft een mooi verslag geschreven over zijn ontmoeting met de legendarische Italiaanse trompettist Enrico Rava. De flamboyante broer van Johan Derksen. Een autoliefhebber: “Het is zondagmorgen, de zon schijnt fel en Enrico Rava zoeft over de autostrada tussen Bologna en Ancona. In een gehuurde Mercedes, want zijn eigen auto heeft hij vijf dagen geleden total loss gereden. In slaap gevallen achter het stuur. De trompettist en zijn vrouw kwamen met de schrik vrij.”  Italianen houden van snelheid en stijl.

Warren, de saxofonist van The Kandinsky Effect, heeft me gisteren via Facebook-chat benaderd. Hoe of het zit met de recensie over zijn laatste album. Ik heb hem verklapt dat ik lyrisch ben en blijf zolang hij me maar met rust laat.

Ik ben vandaag weer eens naar de dealer geweest, de boekenafdeling van de kringloopwinkel. Ik vond er een intiem werkje van mijn stadgenoot over zijn vroeggestorven kind. Ik kan me nog herinneren dat Ex-S en ik in de HEMA aan de Ferdinand Bol trots achter onze kinderwagen (met sjaaldochter Z. erin) liepen. Thomese en zijn vrouw liepen er een pad verderop zonder kind, hoewel we hen evengoed enthousiast hadden zien meevleugelen tijdens de zwangerschapsgym en de uitgerekende gebooortedatum van hun eersteling dezelfde was als die van de onze. Ze keken weg toen ik ze zag. Ik wist genoeg. De schrijver beleefde te weinig inspiratie aan mij…. Inmiddels woont het heerschap al weer een jaar of tien in Haarlem, net als ik.  Hij brengt zijn kinderen naar een andere school, maar hij eet zijn snack bij dezelfde pizzeria. Ik overweeg een ander Italiaans restaurant. Maar zijn boekje wil ik nog wel lezen. Als ik het uit heb geef ik hem aan Sjaaldochter Z.  

Achja, laten we het over het weer hebben. In mijn leven besteed ik zo ongeveer vijftig dagdelen aan de avondvierdaagse. De eerste zestien besteedde ik aan de vierdaagses in mijn lagere schooltijd. De overige heb ik met mijn kinderen en stiefkinderen doorgebracht en…als het even meezit… loop ik nog enkele keren mee met de (stief-) kleinkinderen. Gisteren werd ons de intocht ontnomen. Ouders zonder durf hadden de organisatoren benaderd  met het verzoek de intocht op de Grote Markt af te blazen. Donder en bliksem bleven uit, maar ook mijn jaarlijkse intochtcafebezoek. Mijn dankbare wachtmoment was mij ontnomen. 

Zaterdagavond. Ik ga naar bed  en lees een in het Nederlands vertaald verhaal van Graham Greene. Over de reisluidspeker klinkt de muziek van Captain Beefheart. Sluimerend  in mijn onbestemde gevoel vraag ik me af hoe Nederlands ik eigenlijk ben…..de berusting bestaat uit mijn gebrek aan onvrede over dit besef.

This entry was posted in jazz, music, Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

