Ode aan een miskend genie

IMG_0584.JPGAch, wat kunnen we er over zeggen?
Het was zo’n dag dat alles op zijn plaats viel. Ik bezocht een aantal interessante locaties voor een werkbezoek, haalde een lunchbroodje bakkeljouw op de Dappermarkt en fietste tegen het middaguur goedgemutst naar Arti & Amicitiae aan het Rokin. Ik bond mijn fiets vast aan een brug en liep in mijn door zweet gebleekte blazer de trambaan over naar de plaats van handeling. In de voorhal trof ik een dame van in de tachtig die haar werk kwam afleveren. Even daarvoor was ze door een taxichauffeur voor de deur afgezet.”Ik woon in het Rosa Spierhuis weet u en ik kom zelden de deur nog uit, maar mijn werk stuurt mij de straat op.” De kastanjebruine krullenvrouw in krapzittend zwakblauw mantelmenu lachte me ootmoedig toe met haar koffiebruine tanden.
Even later zag ik Misja, die haar sigaretten vergeten was en me verzocht een nieuw pakje bij de buurman, een souvenirshop, te halen. Zoonlief Leefman was er, evenals moeder Ina en vader Fred, waar alles om te doen was.
Het was zo’n dag dat alles op zijn plaats viel. De camera draaide en de journalist deed, gewapend met zijn tovercamera, zijn ding. In de rookruimte rookten we en dronken we alsof ons leven er van af hing. Op de achtergrond schold Leef zijn grootvader uit voor ouwe lul en Mies zong een prachtig loflied op haar vader. Ook Ina en ik deden een duit in het zakje. Plots was de journalist weg. We babbelden nog wat na en even na enen zat ik alweer op de fiets naar een van de rustige randen van de stad.
Ach, kijk maar….

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Ode aan een miskend genie

  1. reinejragolo says:

    Fred is allergisch voor onrecht.

  2. fredvanderwal says:

    Reine, dat is zo en van onrecht krijgt de Ware Man as zjenie pukkels op zijn….ja waar ook weer. Ik ben het kwijt, maar toch…nee, dan liever een pizza in Utrecht!

  3. fredvanderwal says:

    O O O wat voel ik mijn miskend O O O…ik steek as zjenie maar gauw al weer een Havana op en géén klapsigaar. As een mensch iets goed doet dan is dat ut wel! En waarom roken Mirosjabin geen Havanas eigenlijk? Hebben ze wat tegen Havanas? Dan is het toch je reinste discriminilogisatie waarvoor het Strfboek van Wetrecht geldt met Verboden Toegang? Ja toch? En dat mag helemaal niet…die verboden toegang, hahahaha, want alles wat verboden is smaakt dubbel lekker met mijn zweetstekker.

  4. Fenny says:

    Mooie kunst, een mooi interview en een mooie familie wordt hier ten tonele gevoerd.

  5. fredvanderwal says:

    Ha Fenny,
    Dank voor leuke reactie!

Leave a Reply

