Vergeefman

IMG_0171.JPG
Met een bokaal Triple De Koninck en een door stemmig strijkje begeleide Eddie Gomez op de koptelefoon gaf ik in Grand Café Brinkmann aan de voor mij gereserveerde tafel het startschot voor de zaterdagmiddag. Enigszins aangedaan nog door de voorgaande avond legde ik de laatste hand aan het interview.
Gisteren was mijn salaris gestort en ik vond de tijd rijp om Misja’s ouders op een etentje te trakteren. Het toeval wilde dat in Pakhuis de Zwijger ter nagedachtenis aan de schrijver en dichter Jan Arends een serie (bloem)lezingen op het programma stond over deze markante artiest. Het etentje planden we bij sociëteit Arti & Amicitiae aan het Rokin.

Vooraf had ik in cafe Van Zuylen aan de Torensteeg een rendez-vous met Sjaaldochter Miss Fab, die zojuist een derde en vierde oorgaatje had laten schieten. Ze zag er stralend uit. Ze weigerde een glas drinken en sprak ronduit terwijl ik dichterlijk aan mijn speciaalbierglas nipte. Toen ik vertelde dat ik met de familie had afgesproken op het Rokin en moest vertrekken wilde ze nog wel even mee. Na een kort weerzien met Misja en haar ouders zette ik Miss Fab op tram 9 richting CS. Ik betrad wederom de warme sociëteit en trof Mies, pa en ma al in de rookruimte. Deze hebben we halverwege ons bezoek alleen nog verlaten voor de salade met geitenkaas en basilicum.
Om een uur of half acht vertrokken we vanaf het Rokin met de 16 naar CS. Daar stapten we een tientje hoger over op de tram richting IJburg. Na een tweede tourtje langs de St Nicolaaskerk reden we onder het spoor door het Oostelijk Havengebied in. Schuin tegenover de voormalige loods aan het IJ stapten we uit aan gene zijde van de straat. We betraden de lange, sfeerverlichte, ruimte en zagen enkele ingedutte jong-gepensioneerden, uitgebluste moeders die hun kwartaaldronk met tegenzin naar binnenklokten en vrijgezelle mannen van rond de vijftig die wild en wanhopig speurden naar iets wat er niet was. Ik had met het hele gezelschap te doen. We hadden nog een half uur te doden voordat in een zaal boven ons het startsein zou worden gegeven voor het festival en brachten de tijd door aan een tafel van bescheiden afmetingen. Het door een flinke bries in beweging gebrachte donkere IJ-water klotste achter ons tegen de schaars verlichte kade. Mies en haar vader hadden zin om te roken. Ik wilde graag met hen mee en liep achter ze aan de dubbele klapdeur door. We raakten aan de praat met een frequent bezoeker. Een kalende vijftiger met heldere ogen in een doorleefd gezicht. Hij vertelde ons over de onzichtbare straatartiest en zijn volgelingen, het logo en het geld dat eraan wordt verdiend en wist ons op tijd naar de juiste plek te loodsen, de Jan-Arendshappening . We namen moeder twee trappen op sleeptouw en namen elk, uitgeput, plaats op een van de gereedstaande tupperwarestoelen. Ik kocht voor een onbescheiden bedrag enkele flessen elitebier. Een nonchalant geklede, weldoorvoede dame van de Bezige Bij met lang krullend haar en een strijdvaardige oogopslag opende nonchalant de bijenkomst, alsof het een redactievergadering betrof. Inez van Dullemen bleek door een griep geveld en verder was het aanbod van sprekers zozo.
Om beurten streden de kennissen, kenners en bewonderaars om de aandacht van een matig geïnteresseerd publiek. Ik zag elk kwartier een kreupele emeritus-hoogleraar voorbij strompelen naar de bar. Ik zag Arie Boomsma, de broer van Jan, een uit het publiek geplukte beschonken praatzieke man die graag op het podium over Jan Arends wilde spreken, de ex van Bin-Laden, een filmpje, de regisseur van het filmpje, een blonde bewonderaarster met felblauwe ogen, biograaf Nico Keuning. De laatste twee lieten een goede indruk achter. De rest had, net als Van Dullemen, thuis mogen blijven. Om een uur of elf namen we de tram terug. De rest zal ik u besparen. Een avondje onder ons dus.

Het is bijna 17:00 uur. Mijn blaas is goed gevuld en Grand Cafe Brinkmann ook. Thuis wachten Misja en de kinderen. Ik ben klaar met het werk. Naast me worden de bitterballen opgediend aan een stel van middelbare leeftijd met een Mastinohond. Eddie Gomez valt in herhaling. Tijd om te gaan.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Vergeefman

  1. fredvanderwal says:

    Goed verhaal. Aantal van deze belevenissen bij elkaar gevoegd en je hebt een boek.

  2. fredvanderwal says:

    ….en as we gaan dan gaan we euk! Alleen…dat Arti sociëteit vol zal met die IDFA pikken….brrrrr…wat een enge mensen, vooal die ene met dat kutfilmpje, die bal gehakt in de rokers salon waar je WEER wordt geconfronteerd met een Zwarte Piet die opstand predikt op de beeldbuis van een krukkig gemaakte niet gemonteerde fillum over Zuid Afrika die niet om aan te zien was. Zit je net met een knoeperd van een sigaaar en je tiende Leffe Dubbel uit te blazen als simpele kunstschilder, dan denk je toch van : Ook dat nog!
    Ja, hoor de Suid Afrika Afrikaanders, 25 % werkeloosheid, hoogste criminaliteits cijfers terw erled, in Johannesburg 3 carjacks a day, 400000 particuliere veiligheidsagenten, tienduizenden extra poltiemensen erbij, en de hele wereld blijd at het blanke regime daar verdween.De townships waar roof, moord en verkrachting de normale gang vanz aken is. Honger, nauwelijks water en stroom. Echte een enorme vooruitgang. Alles sal reg kom…

  3. fredvanderwal says:

    Het is natuurlijk zo dat je met Robin Arends en Misja van der Wal op stap kunt, dus zeg ik als goedgelovig Gristen vroom en met terneer geslagen ogen (die alles gezien hebben), Praise the Lord and pass the Booze!
    En dan laten we toch synchroon een meer stemmigge meeneem schallende boer, die een zure nasmaak na laat en dan weet je weer; winden waaien om de rotsen en waar het stinkt daar is het warm!

Leave a Reply

