vuistvuur

imageMisja heeft een eigen smartphone. Bij de eerste de beste belwinkel die ze binnenliep heeft ze er een aangeschaft. De gladde aal achter de toonbank leidde haar met een bescheiden repertoire aan verkooppraatjes naar een Samsung Galaxy SIII. Misja is op dit soort momenten een gewillig slachtoffer. Geld moet rollen en als je het niet hebt gebruik je gewoon je creditkaart, maar dat laatste was vandaag niet nodig. Misja had nog voldoende geld op haar bankrekening om er het voorschotbedrag van te kunnen betalen. “Dan doe ik het restaurant  vanavond wel”, zei ik om haar (door mij ingebeelde) schuldgevoel over de aanschaf weg te nemen. Even later ging ze naar haar favoriete kledingwinkel om een hoes met tijgerprint aan te schaffen. Ik liep door naar mijn fiets die even verderop tegen de gevel van de schoenenwinkel stond geparkeerd. Ik fietste door de drukke Ridderstraat naar mijn favoriete antiquariaat. Helaas had Ysbrand de zaak wegens vakantie gesloten. Ik fietste tegen de toeristenstroom langs de markt en het Raadhuis de Grote Markt op en zette mijn fiets tegen een van de lege Brinkmannpanden en liep naar het Grand Cafe.

En daar zit ik dan op mijn vaste plek op de  barkruk aan de statafel naast de bar, schuin voor de toiletten. Werken aan mijn recensie zit er nu wegens technische problemen niet in. Dropbox is leuk, maar een ODT-bestand op een ipad blijkt een brug te ver. Het volume van de muziek is in deze zaak naar een acceptabel niveau teruggebracht. Zodra mijn bierglas leeg is brengt de jongen met het tot 5 mm getrimde baardhaar al lachend een nieuw glas. Ik ben hier kind aan huis. Zolang ik nog geld op mijn rekening heb.

De dag begon vannacht met het bekijken van een aantal obscure hororfilms uit Amerika. Een verhaal over een slijmerig, moordlustig maar blind onderaards volk en een film over een dorp dat door een Ebola-achtig virus wordt getroffen. Tussendoor wordt er door Jes geappt. Haar beste vriendin is zojuist bevallen en ze post enkele foto’s van de pageborene.  Ik stuur haar mijn felicitaties. De hoofdpersonen (waarvan de vrouw verdacht weinig hinder ondervindt van haar zwangerschap) lopen aan het eind van de film ongeschonden richting de blakende horizon.

Ik kijk naar de toiletdeur naast me. Een muis is op zoek naar een opening, maar kan er geen vinden. Het beestje, dat zijn stokstijve staart horizontaal achter zich aantorst (wat een krachtsinspanning moet dat zijn, als je je realiseert dat de staart zeker 1,5 x zo lang is als het lijfje van de muis), loopt vervolgens langs de lege, met  kunstleder beklede bank onder de met hout afgewerkte radiator. Een bejaard stel attendeert de jongere (gladgeschoren)  bediende op de muis. “Is onmogelijk, we hebben hier geen muizen”. “En toch zag ik hem en ik ben bang voor muizen.” zegt de vrouw met zonnebril. Haar man kijkt demonstratief naar buiten. Het stel laat de drankjes staan. De man rekent  geagiteerd af. Als de twee de zaak heeft verlaten lachen de bedienden wat onder elkaar. Ik lach op afstand met ze mee. Ze hebben het ongetwijfeld over de muis.

17:00 uur Misja komt de zaak in met een opgeruimd gezicht. Ze heeft op de markt een beschermhoes voor haar smartphone gekocht. Ik zie op mijn telefoon dat ze me een half uur geleden  een SMS’je heeft gestuurd. Ik heb het nog niet gelezen. Misja’s gezicht betrekt. De toon is gezet. Wat gebeurt er als Misja straks whatsapp heeft geinstalleerd? Is dit het  begin van een relatie op afstand?

Het is binnen inmiddels behoorlijk druk geworden. De gasten eten patat uit een frietzak in een houder met salade in een bakje. Misja werkt met een geergerde blik aan het optimaliseren van haar Smartphone. De bediening is al een half uur niet meer  aan onze tafel geweest. Het is tijd om te gaan.

 

 

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to vuistvuur

  1. fredvanderwal says:

    goed verhaal

  2. fredvanderwal says:

    HONDERD VAN DEZE STUKKEN ONDER DE TITEL VUISTVUUR EN JE HEBT EEN BOEK

  3. Robin Arends says:

    Nou, dat is te overzien!!

Leave a Reply

