De pruim van Putin

20140802-171511-62111994.jpg Nu Misja aan het bloggen is geslagen kan ik niet achterblijven. Een vriendelijke wedloop. Zaterdagmiddag vier uur Brinkmann. De tranentrekkende Billy Joel klinkt hol in de lege ruimte. Het volk zit buiten “ja, met dit weer wil niemand binnenzitten.” zegt de gerant als hij een glas Belgisch bier op een viltje op mijn tafel plaatst. “Ach, buiten. Ik kan daar niet werken.” reageer ik. De jongen trekt zijn schouders op en loopt weer terug naar de bar om zijn volgende bestelling af te halen. Joel zingt zijn lied alleen voor het personeel. Ik wil hem niet horen en ik zet de koptelefoon op. Een solo-album van pianist Enrico Pieranunzi. De ingetogen muziek haalt het qua volume niet bij de muziek in de zaak (inmiddels Golden Earring) en ik schakel over naar een wat uitbundiger triowerk van dezelfde pianist. Na het eerste nummer schakel ik ontevreden over naar een pianist met dezelfde achternaam, Zanisi. Zijn manager heeft me enkele weken geleden een CD toegestuurd. Een recensie-exemplaar. Kan ik op mijn vrije zaterdagmiddag toch nog aan het werk. De muziek klinkt prettig. Het openingsnummer begint met een thema dat in de verte wel iets aan de muziek van Focus doet denken. Lekkere gejaagde solo’s en opstuwende ritmes, ik mis het gitaarspel van Jan Akkerman. In mijn dropbox wachten twee andere schrijfopdrachten, waaronder een artikel in de wijkkrant over de teloorgang en de onverwachte herrijzenis van de buurtwinkelstraat. Ik heb de afgelopen week nog drie ondernemers gesproken, de eigenaar van de sigaarboer, de fotostudio en de dierenwinkel. De laatste lag in scheiding. Dat is iets waar je in zo’n stukje uiteraard niet over schrijft, maar het houdt zo’n vrouw wel bezig. Ze vertelde me dat ze zich afgelopen maand met name had verstopt op de verdieping boven haar zaak. De plek waar ik haar interviewde. Een rommelhok met een PC, vijftien kooien met ratten, muizen en hamsters, grote voorraden voer, twee lantarens die ze in december altijd voor haar zaak heeft hangen, en nog meer rotzooi. In de winkel hielden de altijd blozende blondines de zaak draaiende. Vandaag is het net als alle andere zaterdagen die Misja en ik voor onszelf hebben. Tot in de middag lagen we in bed met de krant, een kat en de ipad. Rond een uur of een fietsten we richting stad. Op de Grote Markt stonden de grote witte tenten van het festival “Haarlem Culinair”. We liepen de kringloopwinkels af. In een ervan kocht ik een “Opera in Quatar” van jazzpianist Michiel Borstlap. Nooit geweten dat hij een opera heeft gecomponeerd. De eerste in de Arabische wereld. Zegt hij op de kaft. Een jazzpianist (hij studeerde af aan het Hilversums conservatorium enkele jaren nadat ik er vruchteloos auditie had gedaan) die een opera schrijft. Een mooi gegeven voor een boek. 17:00 uur. Misja is aangeschoven en leest op irritante wijze de krant. Ze leunt met haar arm op mijn schouders en bladert ruw door de Telegraaf, enkele decimeters van mijn hoofd. Ik ben gek op de geur van krant en het geritsel kan mij ook wel bekoren, maar de opdringerige wijze waarop Misja mij haar bestaan wil bewijzen is beneden alle peil. Door mijn koptelefoon klinkt Traumerei. Zanisi is niet de eerste jazzmusicus die zich aan Schumann waagt en dat kan heel uitdagend zijn. Maar Traumerei is te afgezaagd. Enfin, ik merk aan alles dat we moeten gaan. Mijn concurrent zit naast me en ze haalt alle middelen uit de kast om mij uit mijn concentratie te halen om dit blog te laten mislukken. Tijd om te gaan. Benieuwd naar haar verhaal? Bekijk het maar op: Misja blogt zich af.   http://youtu.be/fXZR4zxMDeA

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to De pruim van Putin

  1. fredvanderwal says:

    Golden Earring; klote-nonmuziek, dat zulke rotsooi in Brinkman gedraaid wordt!

Leave a Reply

