Nieuws van de markt

Vrijdagavond. Leeflief is dit weekend samen met Mirosjabin. Hij viert zondagmiddag een feestje bij een vriend in Haarlem. Zijn broertje en zusje zijn bij hun vader in Z.. Zijn stiefzussen verblijven bij hun moeder, hier enkele straten verderop. Vanavond hebben we gedrieën om klokslag 18.20 een pizza genoten bij ons favoriete restaurant nabij het station. De stad liep toen al vol met aangeschoten, volgesnoven en doorgerookte oranjeklanten, hooligans, clowns en alcoholisten (dan wel combinaties van bovengenoemde categorieen). Ik kwam met vertraging (we hadden om 18.00 uur afgesproken, traditiegetrouw had ik mezelf nog even een rustmomentje gegund in het Westerpark) aan op de fiets vanuit Amsterdam.

Op het terras van de pizzabakker zag ik Misja al zitten met onze blije spruit. De een aan de prosecco, de ander aan de priklimonade.
Na een snelle maaltijd reden we op de fiets de bruisende stad in om een nagerecht te bestellen bij de trekpleister van jong Haarlem, de ijscoman aan de Grote Houtstraat. Terwijl Mies en Leef op het terras van de ijscozaak zaten liep ik nog snel naar de Albert Heijn aan de overkant om een zak chips te halen. Opgewonden jongelui liepen weg met bier en wijn in voordeelverpakkingen. Het bedienende tienerpersoneel droeg verplicht oranje franje op hoofd of borst. Een in oranje gehulde jongeman met een serieus gezicht en een lange, feloranje pruik van krulhaar liep schokkend en vals-schuchter langs de met stalen rolluiken toegedekte etalages van gesloten winkels richting Grote Markt. “Die zal zo wel lekker slapen”, zei een meelevende mevrouw met Brabants accent op het terras. Ze leefde in de veronderstelling dat deze speedking dronken was.

Vrijdagavond 20:55 uur. Het voorspel van de wedstrijd Nederland-Spanje begint. Levi en zijn buurjongen zitten gespannen voor de buis. Ik heb met Misja afgesproken dat ik de eerste 5 minuten van de voorstelling meemaak en van commentaar voorzie. Na 3,5 minuut krijg ik van beide jongens het verzoek onmiddellijk de kamer te verlaten. Misja ligt inmiddels met roodaangelopen hoofd op de bank en doet het in haar broek van het lachen. Vervolgens pakt Leef een stoel en zet deze midden in de kamer. Hij gaat zitten en belemmert hiermee het zicht van Mies op de televisie. Ik sluit snel vrede met Leef, opdat hij de stoel verwijdert, en vertrek naar boven met een grote stapel DVD’s met A-, B- en C-films.

Ik hoor de jongens beneden commentaar leveren, schreeuwen, huilen, springen. De tweede helft is inmiddels in volle gang en ik zit boven met Misja, die de was aan het vouwen is. Todd Rundgren op de radio. En buiten is het stil. Ik heb de moeite genomen om weer eens een blog te schrijven.
Ik heb nog geen A-, B- of C-film gezien.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

