Venezia – Van Dogepaleis naar Murano

Dimageag drie in de lagune was net als de voorgaande dagen een enorme uitputtingsslag. We werden  vanochtend gewekt door de leizige kreungeleuden van onze buurvrouw. Haar partner kreunde wat op de achtergrond. Vannacht, toen ik me na het schrijven van mijn tweede blog in deze serie ten ruste legde, werd ik reeds uit mijn slaap gehouden door het tweetal. Nu in de ochtend, even voor acht uur was het weer raak. Misja aapte de geluiden na. Even bleef het stil en een minuut of twee later ging het verder. Robotachtig gekreun en nog erger, geen apotheose. Het stel wilde maar niet klaarkomen.

Even over negenen besloten we om op te staan. Na een verkwikkende douche verlieten we de kamer. Drie verdiepingen lager betraden we de gastenruimte. Op een tafel verderop stonden een kan jus en melk en verder enkele met wit tafellinnen afgedekte schotels. We vroegen de hoteliere of het ontbijt ook voor ons bestemd was. “Five euro’s” antwoordde ze. We bedankten beleefd en liepen vervolgens de 3 x 2 trappen op naar onze verdieping. Buiten adem namen we elk plaats aan de rand van ons bed en pakten onze dagtas in. Vijf minuten later en drie verdiepingen lager liepen we naar onze favoriete supermarkt om er pannini, chips en cola te kopen. We vertrokken met waterbuslijn 1 richting Venetie.

Rond 10.00 uur bereikten we het SanMarcoplein waar we in de rij gingen staan voor het Dogepaleis. Een half uur later liepen we door de zalen, de antichambres, de verblijfplaatsen van de Doges en de vergaderplekken van de senatoren en noem maar op. Tussen de Tintoretto’s, de Titiaans en de Veroneses door liepen we van mooi naar mooier. De zaal van de Grote Raad (Sala del Maggior Consiglio) diende  als hoogtepunt. We werden, ik overdrijf niet, moe van alle pracht en praal. Het cellencomplex, met het paleis verbonden door de brug der zuchten lieten we, vermoeid, links liggen. Door een enorme mensenmassa bereikten we onze vaporetto naast de ponte Rialto. Met een bloedvaart bracht de waterbus ons bij het treinstation. Daar stapten we over op de waterbus naar Murano. Het was vrij lastig in te schatten of we inderdaad de juiste vaporetto pakten aangezien de reisinfomatieborden honderd meter van de opstapplaats verwijderd waren. Beiden strookten niet met elkaar. Een Duits stel van een jaar of zeventig baalde van het gebrek aan info en verliet mokkend het ponton waar even later de boot naar Murano zou arriveren.

Na een rustgevende busrit over het Canale di Cannaregio en het Canale delle Sacche bereikten we Fondamente Nove. Een korte stop verder voeren we  over open water,via het grafeiland San Michele, naar Murano.  Het hectische Venetie was ineens ver weg. Na te zijn aangekomen op halte Colonna liepen we over de Vetraikade langs 1001 glassouvenirwinkels naar het Canal Grande. We stopten nog even bij de San Pietro Martire en namen plaats in een van de kerkbankjes om van het moment te genieten. Vervolgens liepen we over een brug he Canal  Grande over en liepen over de boulevard van Murano naar het wereldberoemde glasmuseum. Zowel Misja als ik  hadden er eigenlijk geen zin in. Wel waren we in het bezit van een vrijkaartje voor dit museum.Voordat we het museum bereikten, troffen we in een nis een Coop-supermarkt aan waar we voor weinig geld eten en drinken konden kopen. Verguld met onze verse koopwaar vervolgden we onze tocht naar het museum. Misja moest erg nodig plassen en liep met onze, aan elkaar gehechte kaarten, het museum in. Ik bleef aan de kade zitten en opende een fles Birra Moretti. De suppoost vroeg Misja  waar kaarteigenaar twee bleef. Misja haalde haar schouders op en ging het gebouw in op zoek naar de toiletten. Drie minuten later verliet ze opgelucht het gebouw, de suppoost verbijsterd achterlatend. Na de fles te hebben geleegd liepen we, na een kort bezoek aan de SS Maria e Donato. Naast het altaar werden we getroffen door het in een glazen kist opgeborgen en in eenvoudige pij gehulde, verkrampte, lijk van de 31 mart 1411 gestorven ‘heilige’ Beato Daniele de Ungrispach). Bitter geroerd liepen we over de rolstoelplanken naar buiten.

In een redelijk tempo liepen we naar de bus naar S Elena (overstapplaats naar buslijn 1, en laatste halte voor Lido). De boot zat al redelijk vol toen Misja en ik de voorplecht betraden. Bij elke halte nam het aantal passagiers toe. Een aantal wachtenden moest op Murano blijven tot de volgende boot (een half uur later) zou arriveren. Ik was blij met mijn plek op de trap naar de achtercabine, naast mijn Misja. Ik had als ik rechtop stond alleen zicht op de stalen constructie aan de bovenkant van het schip. Ik bukte me dus regelmatig om te kunnen inschatten waar we ons precies bevonden. Enkele bejaarde Italianen brachten me in verwarring en noemden telkens de naam van een station waar we onmogelijk konden zijn. Uiteindelijk arriveerden we bij de halte aan het park. Misja en ik drongen ons door de menigte heen de boot af en

namen uitgeput plaats op een bankje. We zagen rijke, slonzig, maar goed geklede Venetianen met honden. De honden mochten elkaar niet en de baasjes durfden hun afgunst naar elkander niet te laten blijken. Een goed huwelijk.

Enfin, een kwartier later zaten we weer op ons vertrouwde schiereiland. In het hotel hoorden we onze buurtjes wederom de automatische liefde bedrijven “als ze het morgenochtend weer zo luidruchtig doen klop ik op de muur totdat ze er mee ophouden”, reageerde Misja. We eindigden de dag bij onze favoriete pizzeria.

Misja slaapt inmiddels als een os en ik kijk jaloers in haar richting. Wat gaan we morgen weer eens doen? We hebben een kaart voor 12 musea. Vandaag hebben we er twee gehad. Ach, we zien wel. Eerst maar eens naar bed. Ik hoop dat de buren zich morgenochtend verslapen….

http://www.youtube.com/watch?v=qpP7heFjr0g&sns=em

 

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

