the secret cellars of Fritzl und Elsa

20140207_213431

U kent het verhaal van die zoekgeraakte kater? Prima, dat is er een voor later.

De februarizon verlicht de rommelige huiskamer. De gecastreerde kater ligt op de met CD’s gevulde poef tegen een gebroken-wit kussen. Naast de poef staat een luidspreker en daaruit klinkt de muziek van het Christian Wallumrod (met diagonaal doorgestoken o)-ensemble. De ongecastreerde kater zit ergens anders. De rest van het gezin zit ook ergens anders. De ene helft zit in een bioscoopzaal drie kilometer verderop, de andere helft zit bij elkaar op visite. Ik weet niet bij welke helft ik hoor. Op dit moment bij geen van beide helften, want ik zit alleen in de kamer bij de rustende kat.

Ik wacht op een e-mail van een redacteur van een jazz-tijdschrift. Ik heb hem mijn tweede interview gezonden. Het eerste had hij goedmoedig bekritiseerd. Hij heeft me enkele interviewtechnieken geleerd, hij heeft me bijgebracht welke codes ik moet gebruiken als ik iemand citeer, de naam van een musicus vermeld of als ik verwijs naar een album. Hij heeft me op het hart gedrukt dat doorvragen belangrijk is. Nadat hij mijn eerste tekst had goedgekeurd heb ik het gepubliceerd. Ik had enkele duizenden lezers. De door mij geïnterviewde jonge pianist was razend enthousiast, evenals zijn manager. Ik kreeg uitnodigingen van allerlei aard. Een concurrerende manager benaderde mij met het verzoek ook aandacht aan zijn protégé’s te schenken. Ik voelde mij een succesvol schrijver. Mijn mentor publiceerde drie dagen later een tekst op hetzelfde medium. Zijn tekst werd gelezen door de helft mijn lezersaantal. Toen ik hem mijn tweede interview stuurde duurde het langer voordat ik een antwoord van hem kreeg. Hij betrapte me op dezelfde fouten als de fouten die ik in mijn eerste tekst had gemaakt. Hij ergerde zich aan de exclamaties van de geïnterviewde en hij vond de vragen te zwak. Mijn beste vraag werd, naar zijn oordeel, gevolgd door het slechtst denkbare antwoord. Slijmerig en vol rancune dankte ik de betweter en vervolgens reageerde ik, slijmerig en vol rancune, mijn teleurstelling af op mijn gezin. Ja, ik denk dat het zo begonnen is.

Twee dagen later kocht ik op het Waterlooplein enkele boeken. Een bloemlezing uit 1994 met Nederlandse interviews, samengesteld en ingeleid door Joris Abeling. Een werkje van Ischa Meijer en  een essaybundel van Rudy Kousbroek. De bloemlezing nam ik meteen in de tram ter hand. Ik begon ergens middenin, met het  W.F. Hermans-interview uit 1963 door Hans Sleutelaar, Hans Verhagen en C.B. Vaandrager in Gard Sivik. Een interview dat begint met de vraag: “waarom schakelde u zonet uw eigen bandrecorder in?” zal toch wel hout snijden, dacht ik zo. Ik las het interview zoals een in de persoon van Hermans geïnteresseerde lezer dat doet. Ik vergat te letten op de wijze van vragen stellen. Tja, de vragen waren kort. Een vraaggesprek met Hermans lijkt me sowieso lastig.

Ik liep met het stapeltje boeken de tram uit, richting Linnaeuskade. En ik dacht. Ik struikelde over een omhoog stekende stoeptegel.

Ik ben een genieter, een consument. Vragen stel ik vooral aan mezelf, zelden aan een ander. Dat zit zo. Mijn vader had altijd gelijk en mijn moeder was het daar mee eens. Een broer of zus heb ik nooit gekend. Vragen stellen heeft met interesse te maken. Ik luister graag naar muziek, maar ben ik wel geïnteresseerd in de wijze waarop deze tot stand is gekomen? Vragen stellen heeft met durf te maken. Ben ik wel moedig genoeg om de ander te verzoeken, in verlegenheid te brengen?

Zaterdagavond 18:20 uur. De lucht is roze. De zoekgeraakte ongecastreerde kater is weer terug en blijkt de hele dag op zolder te hebben doorgebracht.  De kinderen spelen met een bal op straat en hebben rode konen. Een hoogbejaarde vrouw loopt over de stoep en houdt zich angstvallig vast aan het tuinmuurtje als de bal haar kant uitrolt. Het ruikt naar gebraden spek. Angst. Enkele minuten later heeft zij zich teruggetrokken in haar garage en blaast ze in doodsangst haar laatste adem uit.

Hoe gaat het eigenlijk met Fritz Bolkestein?

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s