Laatste avond

2013-12-31 08.58.19Het is weer zover. Eindejaar. De laatste dag van de laatste maand van het jaar. Er wordt weer volop geknald. Complete clusterbommen worden dichtbij tere kinderoortjes tot ontploffing gebracht. En iedereen verkeert zichtbaar in een staat van…van…iets tussen bezieling, verrukking en bezetenheid in. De mensen op straat in ieder geval.

Het begon vanochtend goed. Ik heb mijn wekker een half uur later gezet dan voor mij gebruikelijk is op een werkdag. Zodoende stapte ik om 6:40 uur mijn bed uit. Na een korte douche stapte ik op mijn witte crossfiets en opgewekt peddelde ik naar Amsterdam. Op de Haarlemmerdijk trof ik, net na half acht, hordes jonge toeristen. Ze liepen nuchter en doelbewust richting Damrak. Ik begrijp het nu (18:45) nog steeds niet. In alle eenzaamheid bracht ik mijn dag door op kantoor. Rond 8:30 genoot ik van een prachtige zonsopkomst. Om 11:00 uur kregen we een oliebol van de baas, om 14:00 uur ontvingen we een zelfgebakken oliebol van een meisje dat haar oma vergezelde op haar laatste werkdag van 2013. Om 8:00, 8:25, 8:50, 9:15, 9:40, 10:05, 10:30, 10:55, 11:20 en  11:45 uur dronken mijn collega aan de grote tafel, tien meter verderop, en ik een kop koffie. De telefoon liet het de ganse dag afweten.

In mijn middagpauze bezocht ik (zoals gebruikelijk) de boekenwinkel in de Hoofdstraat. Ook nu heb ik niets gekocht. Een oudere man zonder bril sprak geaffecteerd (de stem in de neus, zinnen doorspekt met woorden uit grootmoeders dictionaire) met een dito vrouw over de aankoop voor een jarige vriendin. Een kunstboekje moest het worden. De weinig inspirerende catalogi van het Rijksmuseum, het Teylers’ en het Bonnefantenmuseum gingen door de vingers en werden allen laatdunkend teruggelegd. Lieve straatjeugd, ontsteek zo’n clusterbom dan toch alsjeblieft een keer in het trapportaal van zo’n stel als hierboven beschreven. Daar heb je tenminste lol van.

Het einde van de werkdag kondigde zich aan rond 14:30. Ik nam licht geëmotioneerd afscheid van de aanwezigen en stapte de lift in. Even later reed ik op mijn, met stalen vederen getooide ros de fietsenkelder uit, de hellingbaan op. Ik fietste over de Pontanusstraat, de Hoogte Kadijk, langs het afgezette Scheepvaartmuseum (waar Amsterdam vanavond het nieuwe jaar zal vieren), de Prins Hendrikkade, het Haarlemmer kwartier, (waar al flink wat kruitdampen hingen), het Westerpark door, de Haarlemmerweg over (ook hier op het fietspad overlastgevende hangjongeren met knalwerk), Amsterdam uit, Halfweg in (waar even voor mij een pot siervuurwerk werd geopend), Halfweg uit, Haarlem in.

Haarlem is momenteel oorlogsgebied, net als de rest van Nederland. Een meisje van 6 gooide net een rotje voor mijn fiets en ze verontschuldigde zich (volgens mij meende ze het oprecht). Haar vader die, met zijn vuurwerkbril op, een kiloknaller aanstak, corrigeerde achteloos haar grammaticaal incorrecte excuusboodschap. Jongeren lachten me, vanachter hun vuurwerkbril, toe. Een aansteker in de hand, een pot buskruit voor de neus. Ik heb nog snel onze groene bak naar de achtertuin gesleept. Je weet maar nooit.

19:00 uur. Mies brengt de kinderen naar bed. Ze mogen even slapen totdat we ze om 22:00 uur weer uit bed halen om ze op de fiets, dwars door de linies, van sector A naar sector H te vervoeren, alwaar we om 0:00 uur het glas zullen klinken met een vriendin. Een riskante onderneming.

Alvast de beste wensen.

Sjaal draait: Paul Grabowski:

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Laatste avond

  1. reinejragolo says:

    Beste wensen voor jullie en de kinderen.
    Nog een avondje genieten van de warme zon aan Het Spaarne?

Leave a Reply

