Vals alarm

Foto-0472Zaterdagavond 18 mei, songfestival 2013. Misja en ik kijken naar de vals gezongen, door doedelzak begeleide bijdrage van Spanje. Op de rand van de bank ligt een letterkundig, 15-delig, Prisma- naslagwerk. Ik heb het vandaag voor 2 euro op de kop getikt bij de failliet verklaarde kringloopwinkel. Mies en ik hebben vandaag nog een handtekening gezet om het voortbestaan van de winkel te kunnen bewerkstelligen. Dat het met de zaak afgelopen is bewees het briefje “pin buiten gebruik, alleen contant betalen mogelijk.” daarnaast hing een handgeschreven mededeling: “geen wisselgeld aanwezig, gaarne gespast betalen.” Hoe wil je mensen je winkel uitjagen? Ik was gezegend met een 2-euromuntstuk. Een werkje van predikant-dichter de Génestet moest ik, wegens een gebrek aan contant en gepast geld, helaas laten liggen. Na ons bezoek aan de Haarlemsche Schalm gingen Misja en ik ieder ons weegs. De een ging naar de kledingwinkel. De ander naar de in de stadsbibliotheek gevestigde koffiehoek. Aldaar werk ik regelmatig aan mijn interviews met hoogbejaarde jazzmusici onder het genot van een sloot cappuccino en onder de gelatenheid over de ergerniswekkende, wrange, smaak van een borrelglas tarwegrassap. Ik ontdekte weer veel interessants over de 84-jarige Engelse bassist Peter Ind, compaan van (mentor) Lennie Tristano, Lee Konitz, Gerry Mulligan, Zoot Sims, Booker Ervin, Coleman Hawkins, pionier van de stereo-opnames, oprichter van een toonaangevend platenlabel, nachtclubeigenaar en grootvader van de Britjazz.

Na het opstellen van enkele vragen verliet ik om 16:30 het hof aan de Gasthuisstraat richting de Slegte. Daar keek ik wat rond en constateerde wederom dat het tweedehands drukwerk te duur geprijsd is. Voor enkele meerdelige naslagwerken over klassiek in de Duitse en Franse taal uit de jaren 30 wordt de hoofdprijs gevraagd. Een aftandse Berlioz- biografie kost een tientje. Vergeelde en verkleurde (en met name gedateerde) jazzdiscografieën dragen etiketjes met prijzen die we gewend zijn van de Atheneum-boekhandel, tweehonderdvijftig meter verderop.
miro Om 17:00 uur reed Mirosjabin richting de pizzeria die ons gisteren door een vriendin is aanbevolen. Een slechte verlichte, maar goed verwarmde, huiskamer, gevuld met Meditterane, in gips gegoten, bustes. Op het moment dat we arriveerden telde de ruimte meer personeel dan gasten. Een man op leeftijd met slappe koksmuts, twee tienermeisjes met haar in de staart en in witte blouse en zwarte broek, een kalende gerant en een gladde Napolitaanse aal achter de bar. De pizzeria, gevestigd in een hoekpand, bood uitzicht op een ander hoekpand waarin een Shoarmazaak, genaamd “Mama” (zelfde eigenaar als de pizzeria, aldus onze vriendin), was gevestigd. Daar zagen we mannen met een fles bier in de hand. Een brede pitbullman met een roze Nickelsonshirt om zijn gespierde torso, die ik herkende als vader van een klasgenootje van een van mijn kinderen, liep af en aan de straat over met warme gerechten. Een familie met een problematisch eetpatroon (maar dat bleek pas later) stapte de pizzeria in. Na een koele groet onzerzijds nam het gezelschap plaats en bestelde bij de kale alle gerechten die op de kaart ontbraken. Na het nuttigen van een overheerlijke pizza en een geelgekleurd afzakkertje namen we de wijk richting supermarkt. De slapgemutste nepkok hees Misja in haar bontjas terwijl ik mij in mijn azuurblauwe winterjas hees. In de supermarkt bleven we   lang hangen achter de tijdschriften. Playboy, Mijn Geheim, Linda, L’Homo, we konden er geen genoeg van krijgen. Plotseling kwam ook de roze pitbull binnen. Ik tikte Misja aan. Zij keek hem recht in het agressieve smoelwerk en ze werd er bang van. Gelukkig liep hij snel naar de kassa. Toen hij vertrokken was liepen we opgelucht naar de kassa en rekenden we af.

Inmiddels is het 22:40. We hebben Anouk en Denemarken gehad. De rest is niet veel soeps.

Advertisements
This entry was posted in jazz, music and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s