jazz in, jaar uit

misja en robinLaten we beginnen met jaar uit. Mies en ik zijn samen. Alle kids zijn de deur uit en wij dansen op de tafel, figuurlijk dan. In werkelijkheid zit M uitgeteld op de bank en kijkt naar Barbie en Britt, de belangrijkste Nederlandse televisiepersoonlijkheden van 2012. Ik zit achter de laptop en probeer op de valreep nog zoveel mogelijk interviews te regelen.

Jazz in. Vanmiddag eindelijk weer contact gehad met Bret Primack, de jazzpromotor bij uitstek. Ik heb hem een tijdje geleden benaderd voor een interview met mijn held Sonny Rollins. Destijds was de tenorgigant op tournee, momenteel houdt hij een winterstop. Geen interviews tot de lente, maar evengoed een fijne jaarwisseling. Zo lang hij leeft houd ik hoop.

Met het concert van Lateef in Nederland gaat het nog steeds niet helemaal lekker. De programmeur van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw is welwillend, maar als ik zie wat Yusef wenst (een compleet symfonie-orkest) en ik lees wat het JOC orkest te bieden heeft, gaat ook dit niet lukken. Ik kijk inmiddels verder. Ook hier geldt: zo lang hij leeft houd ik hoop.

Ik heb inmiddels wat lijntjes uitgezet voor interviews waarover ik u in een later stadium vertel. Ik ben er nog niet, maar de eerste bladzijden voor een boek over jazz, waar de rest van de wereld niet op zit te wachten, zijn inmiddels geschreven. Ik betrad vandaag het belangrijkste verkooppunt van boekdrukkunst (dat volgens enkele chauvinisten in onze stad is uitgevonden) te Haarlem, boekhandel De Vries en ik trof er geen één, ik herhaal: geen één, exemplaar over de best (kwantitatief gezien) geregistreerde muziek uit de geschiedenis, de jazz. Hoewel iedereen weet wat jazz is, is het schijnbaar niet meer de moeite waard er een boek over te lezen, dan wel te publiceren, dan wel te verkopen. Het is zoals tenorsaxofonist Dave Liebman vorige week tegen mij zei: “Jazz is just another branch of the river Amazone, also called Music, like Baroque, or the music of Mozart, Beethoven, Brahms. But one will ever know that it ís music.”

En zo is het. We gaan voor een Happy End.

Nog iets van Yusef om het jaar mee door te komen.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to jazz in, jaar uit

  1. fredvanderwal says:

    Er is wel degelijk een markt voor een boek over Jazz

  2. reinejragolo says:

    Beste wensen voor jullie en de kinderen.

Leave a Reply

