Vuistjesthee

Open monumentendag begon voor mij om 10.00 uur in de Hoofdwacht. Ik had de wekker om 8.30 gezet. Zodoende had ik nog voldoende tijd voor drie koppen koffie, een goed gesprek met Mies en een snelle douche voordat ik per fiets naar de Grote Markt zou vertrekken.

Om 10.02 arriveerde ik in het gebouw van de Historische Vereniging. Volgens de vereniging Het Oudste Gebouw Van Haerlem. De deuren stonden al wijd open. Ik stelde me voor aan de aanwezige vrijwilligers en stapte met één van hen kordaat het waterige balkon op om een vlag van onze sponsor op te hangen. Na wat geklungel hing het geval uiteindelijk strak aan de balustrade. Na dit evenement hield ik me bezig met de overige vrijwilligers, een heer en drie dames op leeftijd. Aangezien de vier elk wel een goede reden hadden om de trap niet te hoeven betreden liep ik telkens met de bezoekers heen en weer tussen de eerste verdieping en de bel-etage. Even later vestigde ik me in de tentoonstellingsruimte op de eerste verdieping en liep ik op gepaste momenten heen en weer tussen de balkondeur en de DVD-voorstelling over (architect en stedenbouwkundige) Dudok in Velsen, een documentaire, ingesproken door Meta de Vries, de oktober 2011 overleden Stem van Hilversum 2.

Om 11.00 uur nam een groep trommelaars plaats schuin tegenover de Hoofdwacht, direct achter de tangotent op de Grote Markt. De herrie verstoorde de DVD-voorstelling en ik sloot het venster. Na een half uur irritant geroffel kon ik het raam weer openen. Een meisje van een jaar of zestien was er als de kippen bij en vroeg me of ze op het balkon mocht staan. Ik zei ja. Ze riep haar moeder, die buiten op de Grote Markt stond: “Ja, mam, van die meneer mag het, maak maar een foto!”. En even later stond het kind in bloemenjurk al zwaaiend op het balkon.

Na een aantal koppen koffie kwam een van de heren van benee al puffend en steunend naar boven. Hij bracht me een kop koffie en informeerde naar mijn gesteldheid en begon ongevraagd een verhaal over de locatie. Terwijl hij zijn adem onder controle probeerde te houden sprak hij over de dwarsbalken op de eerste verdieping, het dertiende eeuwse metselwerk en het cachot. Hij sprak maar door terwijl ik de bezoekers van de tentoonstelling over de wederopbouw van Haarlem (1950-1965) begroette. De loensende heer toonde me de achttiende eeuwse tralies, sprak met me over het gipsverband, en verklaarde me het wilde Vlaamse metselwerk etc. Ondertussen hadden we ruim vierhonderd bezoekers in het dagschrift genoteerd. Even snel als hij was verschenen was hij weer verdwenen en deed ik mijn werk als suppoost in het oudste gebouw van Haarlem. Een kwartier te laat ontdekte ik dat mijn dienst erop zat. Een nieuwe vrijwilliger zat aan de tafel en las de nieuwsbrief. Ik sprak haar (zachte g) aan en we raakten in gesprek over het hele gebeuren in de Hoofdwacht. “Ah joh, vandaag is het bal, maar normaal gesproken zit ik hier op een zondag voor Jan met de korte achternaam. Meestal regent het en van het bestuur mogen we dan het bord niet buiten zetten.” Ik sprak met haar af dat we de aankomende dag dat we samen aanwezig zijn met een sandwichbord naar buiten zullen treden om de vereniging meer bekendheid te geven.

Zaterdagavond kwart voor elf. Misja breit een sjaal en ik blog. De kids liggen eindelijk in bed. Ik heb zojuist enkele meisjes de stuipen op het lijf gejaagd met mijn fototoestel. De tieners verblijven in een onverlichte auto totdat hun junks terugkeren van de dealer hier verderop. Ik heb ze op de gevoelige plaat gezet. Twee blondines lopen de auto uit en vragen me angstig of ze me ergens mee kunnen helpen. Ik trek snel de deur achter me dicht. Je weet maar nooit.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

