De kale wordt morgen vijftig jaar

Net nog even langs ons nieuwe huis gefietst. De Joegoslavische meubelkoeriers hadden er eerder deze avond een aantal spullen geleverd en ik kon me, eenmaal terug in onze huidige woning, maar niet herinneren dat de twee bankhoezen waren bezorgd.Ik verliet Misja en haar twee wakkere zoons en fietste in noodtempo naar het nieuwe adres, een komma twee kilometer verderop.

Ik trotseerde drie rode stoplichten en een bejaard echtpaar op een te krakkemikkige fiets. Drie minuten later betrad ik bezweet het nieuwe huis. Op de stapel laminaat lagen er enkele kartonnen dozen gevuld met gecomprimeerd zaagsel. (e.e.a. in elkaar te zetten als bijzetkastje), een bundeltje plintjes en een tweetal zakjes met katoen. Onze bestelling bleek compleet.

Ik ademde in en uit en liep uitgelaten naar buiten. Daar trof ik de nieuwe buren. Zij laadden een behoorlijke voorraad splinterhout in karton uit hun stationcar, en maakten en passant kennis met mij. Een licht getinte jongen met een enorme berg gel in het donkerbruine haar (een piercing tussen lip en kin) en zijn  felblonde vrouw in spé spraken over de aankoop van hun nieuwe huis. Een huis dat in dezelfde tijd is gebouwd als het onze. Maar. Een huis dat af is. Dat is het onze niet. Daarom zijn we nu aan het verbouwen. Het gesprek bleef leuk, en zo moet dat ook. Want Haarlem blijft Haarlem. Zij verhuisden vanuit het Rozenprieel, de rozentuin van Lodewijk Napoléon, Mies en ik vanuit de Zuiderpolder. Allemaal zijn we gelukkig met onze nieuwe buurt. Dus klaar met dat verleden.

Toen ik wegfietste liep er een opgewonden blondine voor mijn fiets. Ik remde, maar dat had ze niet eens in de gaten. “Hee Sjak!!! De Kale wordt morge vijftig!”, riep ze naar een brunette die schuin tegenover op het gras haar hond liep uit te laten. 50! En dat is waar ook. Morgen hangen ze vlaggen, ze zetten een pop neer voor zijn deur. Ondanks dat hij daar zo slecht tegen kan. En wat zal hij schelden en genieten.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to De kale wordt morgen vijftig jaar

  1. Jezzebel says:

    Leuk dat ze lief zijn voor die kale.
    Wat zal ie bale.

    Spannend zo’n nieuw huis, komen er nog foto’s?

  2. mirosjabin says:

    @ jezz, nou en of!
    net weer terug uit nieuwe huis. Weer geen foto’s! Ik ben vanaf dag 1 overal mee bezig geweest, maar niet met foto’s. Komt goed, nog even en ze staan er allemaal op!

  3. fredvanderwal says:

    otos van die kale?
    ik bedoel fotos
    teveel gesope
    affijn
    een k…is geeen konijn

  4. mirosjabin says:

    @ Er ontkomt niemand aan onze fotografeerdrift, dus ook die kale komt erop!

Leave a Reply

