Haerlem


Vandaag heb ik me aangemeld bij de Haarlemse historische club. Haarlem heeft historie. We wonen er. Wellicht kan ik een leuk artikel voor ze schrijven. Als gastheer ziet men mij ook vast zitten. Een mens heeft een verenigingsleven nodig. we zien wel wat ze met me doen. Ik ben in ieder geval lid en ik heb een lidmaatschapsnummer. Dat nemen ze me niet meer af.

Donderdagavond. Mies en ik zitten voor de tv en kijken naar een RTL4- programma over de tragiek van het ouder worden. We irriteren ons aan het ekstergeroep dat ons door de geopende deur bereikt. De kinderen liggen inmiddels een uur in bed. We hadden vandaag een kleine aanvaring met de buren van nummer 22.
Nadat enkele buurmeisjes hadden aangebeld raakten zij en wij in gesprek over de gelijkenis tussen Mies en haar oudste zoon. Misja haalde er een foto-album bij en bewees dat zij Levi in een vrouwelijk, ouder lichaam is. Nadat we het foto-album hadden dichtgeslagen viel onze blik op de berg puin voor de deur van één onzer buren. het was een behoorlijke berg vuilnis. Mirosjabin liep er hand in hand met de buurmeisjes heen en doorsnuffelde de zooi. We troffen er oude Donald Ducks, spelletjes, view- masters en noem maar op. De meisjes durfden niets mee te nemen, Mirosjabin wel. Na vijf minuten struinen stapte er een asblonde vrouw met een gegroefd gezicht op ons af. Ze verklaarde ons dat ze onpasselijk werd van onze graaidrift en ze stapte naar de buurman van nummer 20. Daar gaf ze een sleutel af en ze stapte kort daarop in de auto, op weg naar haar huis. Vervolgens groette ze de kinderen. De buurman van nummer 20 verscheen even later bij ons en verklaarde haar gedrag. Overleden hoogbejaarde moeder, gehandicapte zus, nu ontheemd. Gedoe alom.

En wij blijven achter met de tafeltjes, de badmintonrackets, de Donald Ducks en de uitstekend geconserveerde spelletjes uit de jaren zeventig die we zelf ook wel leuk vinden.

21:58. PB mailt me dat ik zaterdag over een week in de Hoofdwacht, het oudste pand van Haarlem, mag rondlopen als gastheer.

Haerlem. Ik kan geen dag meer zonder.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

