Eindtijd

Edoch, ik raak door al deze elegante flessenwerperij niet al te zeer verstard
en beschrijf na gedane zaken het menselijk leed op dit uur van de waarheid.

In Tolbert luidt men reeds de noodklok, met niet te verhullen smart
ziet de mensheid toe hoe het wassende water zich van de moegestreden kering bevrijdt.

Aan de rand van de woeste kolk weerklinkt de holle muziek van vluchtig vermaak.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

25 Responses to Eindtijd

  1. Jezzebel says:

    Mooi, hoe je het gedicht weer hebt ‘geopend’
    Grootser dan het ‘ik’.
    Ook knap hoe je het een historische lading hebt meegegeven.

  2. olijfje says:

    Fraaie wending, als een vaardig gesneden film: van navel naar de wereld, zoom in- zoom uit en draai rond.

  3. Reine jRagolo says:

    De dichter, hij dicht het wassende water
    al op dit nieuwen jaar
    Hij omarmt de kuikens tegen de kolken
    samen met Misja alweer een aantal jaar.

  4. svara says:

    Mooi dat jullie zijn geinspireerd door het nu
    en er deze wending aan geven
    de actualiteit het nieuwe dat alweer verleden tijd is

    een andere toekomst voor hen die ze wellicht niet verwachtten

    zonder begin geen einde

    hartelijke groet
    svara

  5. De noodklok van Tolbert heeft een veel te klein bereik en zeker om het hol vermaak te overstemmen.
    Heeft dus de hulp van dichters nodig. Bij deze dus, waarvoor dank.
    De moegestreden kering vind ik prachtig uitgedrukt.
    En koppel ik rechtstreeks aan het vluchtig vermaak langs de woeste kolk.
    Met natuurlijk nadruk op de dubbelzinnigheid van “vluchtig”. De alliteratie legt daar een extra accent.
    En zoals svara ook al constateerde al draaide zij om voor mij onduidelijke redenen de volgorde om, gaat het over een begin.
    Van “het einde” of van het “vluchtige vermaak” blijft open.

  6. Aline says:

    Zo met beide benen staan we nu in het water, terug in de realiteit, januari 2012… in plaats van sneeuw hebben we hoogwater… een mooie strofe Sjaal en Misha…

  7. Keu says:

    wat voor flessenwerperij?
    never throw a bong kid. ever!

  8. Keu says:

    ik wil het gedicht nog wel even verder met je door lopen mocht je daar behoefte aan hebben. geef maar een seintje als je daar aan toe bent.

  9. Keu says:

    die laatste zin moest natuurlijk zijn: ‘als je er aan toe bent’

  10. Keu says:

    bij flessenwerperij ging ik er vanuit dat het om een elegante fles ging, bijvoorbeeld een waterpijp, en niet om het elegant werpen van, ik noem maar weer een voorbeeld, een bierflesje.

  11. Keu says:

    maar ik loop op de zaken vooruit. ik heb nog niet gehoord of je wel behoefte hebt aan mijn mening over’t een en ander. en mocht je dat hebben, dan zouden we toch moeten beginnen bij het begin. het eerste woord.

  12. Keu says:

    ik moet bekennen dat ik gelogen heb toen ik beweerde dat ik het hele gedicht met je door zou willen lopen. om mij hoeft het niet.

  13. mirosjabin says:

    @ Jezz, Olijfje, Reine, Svara, Simen, Aline, dank! (en de beste wensen voor dit nieuwe jaar). Het gevaar is geweken in Tolbert, gisteren nog wereldnieuws, vandaag verpakken we de vis erin.
    @ Reine, en zo is het! We varen goedmoedig met de kuikens tegen de klippen op.
    @ Keu, we laten het gedicht zitten en richten ons op de inhoud van het welgevormde glas.

  14. Zuippartij? Flessenwerperij, gelukkig dat er geen dwergen wonen.

    beste voor 2012 dan maar…

  15. Ik vind die laatste zin vooral ook mooi. ‘de holle muziek van vluchtig vermaak.’
    Ik moest bij deze strofe ook aan ramptoerisme denken.
    Mooi!

  16. Keu says:

    @mirosjabin: hm, roken is voor mij verleden tijd, iets waar ik met meer geluk dan wijsheid vanaf ben gekomen.
    nee, ik zou het liever over de andere reacties op je gedicht hebben.

  17. Keu says:

    voor de mensen die hun goede voornemen om niet meer te roken de komende weken in rook zullen zien opgaan: je moet het een beetje voor zijn. als je in november bent gestopt met roken zal het je makkelijker vallen om het goede voornemen voor 2012 te verwezenlijken.

  18. Keu says:

    het werkt echt

  19. Fleur says:

    Het wassende water -Herman de Man
    Ook in het theater vertoond.

  20. Keu says:

    en niet te vergeten, the man from atlantis, met bobby ewing.

  21. 100 woorden says:

    De actualiteit past wel bij internetpoëzie, hoewel het lastiger is om na een tijdje nog te weten waar het over gaat. Elegante flessenwerperij is een leuke vondst. Water dat zich van de kering bevrijdt, vind ik ook wel wat hebben. Wel iets te veel adjectieven naar mijn smaak, vooral in de eerste regel van de nieuwe strofe (woeste kolk, holle muziek, vluchtig vermaak) waarmee je de taal dwingt in plaats van haar zelf te laten spreken.

  22. Pingback: Nieuwjaren (OBA-gedicht) | ! 100 woorden

Leave a Reply

