Ontglipte waanzin

Zaterdag. een dag zonder al te veel gevolgen. We sliepen uit tot half twaalf (ik kwam er iets eerder uit, getuige mijn reactie op Fred op ons vorige blog).
Na een uitgebreid ontbijt namen we de wijk richting stad. Haarlem welteverstaan. Wederom naar Amsterdam hadden we geen zin in. Voor de zoveelste keer deze maand struinde ik langs de boeken bij de Schalm, terwijl Misja bij de kleding bleef hangen. Even later stond ik in de rij voor de kassa met een bevuild sprookjesboek van Godfried Bomans, een besmuikte bundel macabere verhalen van H.P. Lovecraft en een piekfijne uitgave van de geschiedenis over de Medici door familiechroniqueur Lorenzo (een brisante persoonlijkheid die ons op de kaft minzaam toelacht, in zijn hagelwitte overhemd en zijn oranje modieuze Zwitserse horloge om zijn pols, zijn armen over elkander, op de achtergrond een staatsieportret van zijn bet-over-oudtante Catherine de gifmengster).
Gearmd liepen we even later over de Gedempte Oude Gracht richting de vermaakfabriek aan de Grote Houtstraat. De rondleiding voerde langs enkele populaire boekhandels, kledingwinkels en een goedkopeprijzenmarkt waar een naar het leven hunkerend mens niet dood in gevonden wil worden. Onze wegen scheidden zich bij de H&M.
Een draagbare muziekwinkel en een fastfoodzaak later troffen we elkaar bij de Blokker. Daar begon een mevrouw met een Paul Haenenstem een verhaal met de verkoper over haar rookverslaving. “Ik ben gestopt met roken.” vertelde ze “Mooizo” zeiden Mies en ik in koor, maar dat hoorde ze niet. Iets dergelijks zei de blanco verkoper. “Ik rookte er zeventien per dag, maar ik mocht niet meer van de dokter.” “Dat is goed van u.” zei de Blokkerjongen en hij overhandigde haar haar aankoop. “Heb je er een tasje om?” “Nee sorry mevrouw, ik heb ze niet in dit formaat.””Maar, doe er dan in ieder geval een sticker op, anders denken ze dat ik het gestolen heb en houden ze me elders aan! Ik ga straks nog naar de V&D”. De jongen deed braaf wat er van hem verlangd werd. Intussen had Mies me tegen mijn been geschopt. Ze fluisterde me toe:”we volgen dat mens, kun je lachen!”. We liepen de vijftiger, een slanke, gekrulde brunette met een zwarte jurk, een gescheurde panty en een korte grijze overjas aan, achterna het pand uit. Ze keek schichtig uit haar ogen en liep even later een kledingwinkel in. Wij liepen haar achterna. Een minuut later liep ze een schoenenwinkel binnen. Wij volgden haar. Weer een minuut of twee later liepen we naar buiten en zoenden elkander. Ik zag in mijn ooghoek dat het mens ons voorbij liep en wij volgden haar wederom. Met een forse ruk naar rechts verdween ze een herenmodezaak in. Misja en ik aarzelden even, maar volgden haar toch de zaak in. De pijpenla bleek leeg, op een enkele, desperate, verkoper na. Mevrouw Haenen was ons ontglipt.
Na deze teleurstelling vertrokken we richting V&D. Daar hebben we ons op het dakterras tegoed gedaan aan een natje, pufje en droogje. Hierna vertrokken we per bus naar de pizzeria aan de Poort. Tot onze verbazing serveerde daar onze favoriete serveerster, die ons een maand of drie geleden had toevertrouwd dat ze per direct haar baan bij de pizzeria zou opgeven. Siciliaanse wispelturigheid.

Zaterdagavond 21:00 uur. Het is weer zover. Mies en ik zitten elk achter ons eigen scherm en wisselen de meest vulgaire zaken uit. We luisteren naar Frank Zappa. Ik sla het sprookjesboek van Bomans open.
“Hij (de anti-christ) zal komen in de meest misleidende gedaante.” staat geschreven in de Heilige schrift.
Ik slaak een zucht van verlichting. Ik ben er klaar voor. Dit mormel zal mij nooit ontgaan!

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Ontglipte waanzin

  1. 457790077 says:

    you are the fucking best my big love!
    met de nadruk op fucking….
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  2. je meent het
    Lovecraft
    las ik als tiener en heb nog steeds een biografie in mijn boekenkast van Lovecraft

  3. mirosjabin says:

    @ OOOOO lief, heerlijk, jij naast mij.
    Jij en ik maar tikken.
    Tikkend gek op elkaar.
    Wat heb ik je toch getroffen liefje!
    @ Fred, prachtige verhalen!
    ik neem het werkje zo mee naar bed.

Leave a Reply

