Voor de bakker


De dag is bijna voorbij. Mies en ik zitten elk op onze laptop te klieren op het oba-blog. Tegenover me zitten onze vrienden uit Leeuwarden op de PC.
Mies heeft me vanochtend een paar uur de stad gegund. Ik liep in mijn eentje dromerig door de Grote Houtstraat, de Anegang en voorbij de Grote Markt. Op het laatst had ik vier plastic tassen in mijn hand. Bij de Hema kocht ik een Tompouce. Ik besmeurde mijn gezicht en mijn vingers tijdens het gehaast eten van mijn puddingtaartje. Een dwerg van een jaar of zestig, met een ingevallen gezicht kwam achter mij staan en mompelde iets. Hij bleef even staren naar de straat en liep vervolgens gebogen en in snelle tred de Krocht in. ‘Rot op met je handel’ riep ik hem in gedachten na. Toen hij uit mijn zicht was verdwenen liep ik via de Zijlstraat naar de Schalm. Na er enkele presentjes voor de kinderen te hebben gekocht liep ik richting busstation Verwulft.
Nadat ik mijn tassen op de voorste rij had geplaatst liep ik naar OV-chiplader om mijn kaart op te laden. In de bus stapte een vrouw met rossig-grijs haar van een jaar of vijfenzeventig. Ze liep moeilijk. Terwijl ik met mijn kaart aan het trutten was mompelde ze iets over de tassen. Ik keek naar haar om. “Nee hoor, ik loop wel even verder.” “Hij doet het niet, die oplader.” sprak ik deels naar haar, deels in mezelf. “Och, werkelijk waar?” Ik liep terug naar mijn plek en bekommerde me niet meer om de vrouw. Voordat je het weet zit je een kwartier met zo’n mens te praten.
Ze begon spontaan een gesprek met een andere passagier. “Ach, moet u weten, ik heb een verzwikte voet. Of beter, een gekneusde enkel om precies te zijn…” etcetc… Even voor het uitstappen hing ze aan de paal naast de uitgang. “Ik kom maar vast hier staan en piep mijn kaart nu maar vast weg. Ik loop zo rot mot u weten.” zei ze tegen de buschauffeur, die met tegenzin terugreageerde.
De rest van de dag bleef het regenen. We haalden onze vrienden af van station Spaarnwoude en doken even later de Ikea in voor een eenvoudige, maar dankbare maaltijd.

Het is inmiddels kinderbedtijd. Misja heeft de laptop verruild voor een gesprek met een deel van het gezelschap uit Leeuwarden. Ze spreken over moeizaam verlopen bevallingen. Een ander, twaalfjarig, deel werkt aan haar sociale leven via MSN. Ik ben klaar met dit blog.

Ik ga maar even meedoen met de bevallingen.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

11 Responses to Voor de bakker

  1. Jezzebel says:

    Wel moge het je bekomen, tompouce en zo 😉

  2. mirosjabin says:

    en wat een mooie foto zeg!
    een heerlijk stel zo levendig en bruisend…
    laten we niet vergeten dat ze ook zo gelukkig
    zijn met elkaar, en iedereen willen laten delen
    in dit geluk, en ook overbrengen op iedereen,
    maar ook iedereen gunnen, dit geluk….

  3. mirosjabin says:

    En wat doe je als iemand je reacties verwijdert? Je herplaatst ze in je eigen reactieruimte…

    @ (Spuit11) : Mirosjabin ik heb je weggebonjourd.

    Beantwoorden
    mirosjabin zegt:
    oktober 20, 2011 om 12:06 am

    hoho,dat doet je grote voorbeeld jezzebel
    nooit zo snel hoor!
    even een beetje flexibel hoor!

    Beantwoorden
    mirosjabin zegt:
    oktober 19, 2011 om 11:16 pm
    je moet nog een hoop leren van je
    mega-idool..
    ik krijg wel steeds meer respect voor jezz
    op deze manier, thanx!

    Beantwoorden
    mirosjabin zegt:
    oktober 19, 2011 om 11:22 pm
    jezzebel is natuurlijk veel origineler enzo,
    je zou ook een eigen manier kunnen gaan
    zoeken om te bloggen, iets creatiever…
    het is even een tip hoor,
    misschien zijn er tegenwoordig ook cursussen
    via de LOI of NTI of IKWEENIE
    die je kan volgen,
    ik denk dat er absoluut potentie zit in jouw schrijven,
    met een stukje begeleiding kom je vast net zo ver
    als onze jezz…..

    Beantwoorden
    mirosjabin zegt:
    oktober 19, 2011 om 11:23 pm
    (ik skrik toch wel de heule tiid fan dy enge fotoos hoar…)

    Beantwoorden
    mirosjabin zegt:
    oktober 19, 2011 om 11:24 pm
    het is wel een soort van originaliteit, misschien….

    Beantwoorden
    mirosjabin zegt:
    oktober 19, 2011 om 11:25 pm
    @ Ah, Mies, nodig d’r toch eerst uit voor een bak koffie!
    (Robin)

    Beantwoorden
    mirosjabin zegt:
    oktober 19, 2011 om 11:27 pm
    goed plan, we hebben nu toch een grote
    senseo-aanhanger waar wat meer kopkes
    uit kunnen!!!

    Beantwoorden
    mirosjabin zegt:
    oktober 19, 2011 om 11:28 pm
    @ tien stuks maar liefst.
    Zal ik hem maar eerst ontkalken?

    Beantwoorden
    mirosjabin zegt:
    oktober 19, 2011 om 11:30 pm
    gesellich juh (zeg ik met mijn fryske dickkop)
    -jahaa,let op de spelling, dick is my middlename!!-
    ahum, dat terzijde.
    hoe meer zielen hoe meer vreugd,
    maar als ik dat van de bovenstaande foto’s moet
    laten afhangen is het eerder hoe minder zielen….

    Beantwoorden
    Geef een reac
    Beantwoorden

  4. mirosjabin says:

    you are the fucking best honeybonny!!!
    altijd, maar dan ook altijd weet je me te treffen
    en te verrassen op de meest gekke momenten,
    je vult me zo fantastisch aan, geweldig hoe ik jou
    elke keer weer zo kan bewonderen in je prachtige
    creativiteit….zo heerlijk dat ik jou heb en jij mij….
    je bent zo alles wat ik wens en meer nog ben je….

  5. mirosjabin says:

    jeetje, dat jij een lekker ding bent wist ik al,
    maar ik sta er eindelijk ook een keer echt
    lekker op zeg! nog even en ik word een
    narcist ofsu suwat…

  6. Spuit11 says:

    Je bent er voor het gemak een paar vergeten te plaatsen zie ik.

  7. Ja, Misja, dat komt er allemaal van, je bent er een paar vergeten doordat je niet genoeg ontkalkt bent,HAHAHAHA, met kalk kom je er wel, gooit gewoon wat azijn door een trechter in de bek, een etmaal laten trekken, niet neuken anders gulpt het over de rand van het bestaan en des levens heen en daarna de zaak schoon spuiten met Spuit elf en dan pas mag je weer aan de Senseo alhoewel dat weer problemen oplevert…moeilijk,moeilijk…voor ingedronken Prosecccoteven. De schuldeloze maagd namelijk die niet om tien uur des ochtends al ladderzat op de bank ligt te lallen is geen echte maagd van Orleans, heb ik ergens geleez’n.

  8. IK HEB SPUIT 11 GEVRAAGD EEN REACTIE TE VERWIJDEREN WAARIN ZIJ MIJN NAAM NOEMT. Dit weigert zij. Voor mij genoeg om daar dan ook niet meer te reageren. Het is regelmatig het geval dat nieuwkomers op en site niet helemaal weten hoe zich te gedragen en gelijk hoog van de toren gaan blazen. Het is in die specifieke gevallen moeilijk de weblogger/weblogster langer serieus te nemen.

  9. SOMS VOEL IK MIJ OOK EEN PROSECCOTEEF, MAAR ALLEEN ALS IK MIJN BEHAHAHAHA AAN HEB,HAHAHA!

  10. mirosjabin says:

    @ Spuit, de reacties waren al verwijderd voordat ik ze had geplaatst. Hoe krijg je dat nou voor elkaar???
    @ Fred, dat zegt al genoeg.

  11. Spuit11 says:

    @Fred
    Nieuwkomer waar heb je het over, ik ben OBA deelnemer van het 1e uur!
    Je lult wel meer over oudgedienden en nieuwkomers, wat een onzin!!

    @misjabin
    ik blog voor mijn plezier en dat laat ik niet door treiterkopjes vergallen, wat je hier doet zal me een zorg zijn, toedeloe!

Leave a Reply

