Dagdag

De ellende begon al in de vroege ochtend. Ik maalde de koffiebonen en haalde vervolgens de kan onder het filter vandaan. Tijdens het omspoelen met koud water sprongen de barsten in het warme glas. Ik had het koffiewarmhoudplaatje de hele nacht aan laten staan. Lul.

Na me te hebben geschoren en mijn tanden uitvoerig te hebben gepoetst, liep ik door de motregen naar het station. Dikke druppels, liepen langs mijn voorhoofd en ogen toen ik aangeslagen een bak koffie bij de Kiosk bestelde. De rotzooi die ik ontving dronk ik in stilte op perron 3a van het station van Haarlem. Er zijn ergere plekken denkbaar om je kop koffie op te drinken.

In een volle trein stond ik in het gangpad naast de mensen die zich net voor mij de trein hadden ingewurmd om een zitplaats te verkrijgen. Ze keken versuft in hun ochtendkrant. Ajax zet de boel op stelten las ik hardop, terwijl ik koffie morste over de leeswaar van de man met de kreukel van de onvrede in zijn gezicht gevouwen.

“Wie is er hier nu gelukkig?” mompelde ik in mijn stoppels.

Enfin, de rest zal ik u besparen. De klacht hing in de lucht en zou er voor het einde van de dag niet meer uit vertrekken.

Begin van de avond aanvaardde ik fietsend de weg terug en stopte niet ver voor mijn eind bestemming. Ik ging in het oevergras zitten met mijn rug tegen mijn fiets geleund, die ik voor de gelegenheid tegen de vangrail had geplaatst. Voor me lag een uitgestrekte plas, gevuld met wijds verlangen en een enkele woonboot. Achter me bevond zich een provinciale weg en direct daarnaast een parallelweg. Rechts naast me het hotel. Aan de linkerkant de brug, de waterdoorgang naar de Veerplas en het plukje bos waarin een lepelaarsstel met broedsel de natuurfotografen tot waanzin brengt.

Morgen weer een dag.

Mirosjabin draait Granny Rock (Thin Lizzy):

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

