Firenze en de lijdensweg daarna

"bij het stendhal-syndroom wordt iemand volledig overrompeld door de schoonheid van kunst. Lichamelijke verschijnselen zijn een versnelde hartslag, duizeligheid, verwarring en flauwvallen. In ernstige gevallen treden soms zelfs vormen van manie, hallucinaties of andere psychotische verschijnselen op."

Het waren drie heerlijke dagen in Firenze en inmiddels zijn Misja en ik ieder weer terug op onze stek. Het huis in Haarlem was gisteren een puinhoop toen we er gezamenlijk arriveerden. Enkele minderjarige inbrekers hadden er huisgehouden; ze hadden al het snoep gestolen en het aanwezige speelgoed door de kamer gesmeten. In de koelkast stond anderhalve liter van een mengsel, bestaande uit shampoo, wasverzachter en kalmeringsmiddelen. Het koffiezetapparaat was vakkundig onklaar gemaakt. Even later begrepen we van sjaaldochter Z. dat haar kleinere zus en haar vriendinnetje hadden huisgehouden.
Na een zweterige nacht en een korte ochtend bracht ik mijn lief naar de trein. Ze zou haar skatjes ophalen uit Zutphen, de plaats waar de vader van haar kinderen zijn verblijf heeft. Vandaaruit zou mijn meisje met haar drietal naar Leeuwarden reizen. Een uitzichtloze reis.

Uit het dagboek: "22 februari. Pisa-Amsterdam, het is al weer voorbij, die prachtige trip naar Florence. Vanochtenf namen we om 10.30 afscheid van Girolama Battista, de uitbater van de jeugdherberg. Toen ik hem verklaarde in Haarlem te wonen wist hij ons te vertellen dat de stad, net als Florence, een uitgebreide baseballgeschiedenis heeft. Ook zijn vader, werkzaam bij een naburige Amerikaanse legerbasis, beoefende deze sport. Ik beloofde de goede man zijn keurige herberg aan een iedere mij bekende Florenceganger aan te bevelen en hij drukte me glimlachend de hand.
Om 12:00 uur bezochten we de Sancta Maria Novella tegenover het station na een kort bezoek aan de McDonalds en de markt. Wederom werden we getroffen door de -haast achteloos neergehangen- meesterwerken uit de 16e, 17e en 18e eeuw. Vasari, Ghirlandaio, Santi di Tito… In de kerk winkel heb ik Misja’s schoudertas op de grond laten vallen met alle gevolgen van dien. De fles Perroni, die mij al zo zwaar viel. brak en uit de tas sijpelde bier. We stonden inmiddels in de rij en Misja vroeg de kerkkioskjuffrouw om een extra plastic tas. Toen de vrouw het naar alcohol riekende vocht, paarsblauw gekleurd (veroorzaakt door de viltstiftstrepen in Misja’s tas) op het marmer zag druppen greep ze snel in/ Een tasje bleek onvoldoende om de vloed te stoppen. Na een tweede tasje om het eerste te hebben gewurmd verliep alles naar wens. Buiten mieterden we tas en zak in de asemmer.
In de trein van Florence naar Pisa bleek dat er nog iets loos was. Ik had vergeten de treinkaart te valideren (= afstempelen). Reizen kan op deze manier erg spannend zijn. Na een controleloze rit haalden we op Stazione Pisa Centrale opgelucht adem. Na nog even te hebben doorgebracht op het stationsplein van Pisa namen we de bus naar het vliegveld. Misja kreeg nog gedonder met de douane wegens het ongeoorloofd meedragen van een spuitbus deodorant (die de douane in Schiphol moeiteloos had geaccepteerd). Het weerloze busje werd zonder omhaal door een stoïcijnse douanière in de prullenbak gegooid. Klein leed.
Het zal zo rond 17:15 uur zijn. Misja leest de Elle en ik lees een kunsthistorisch boek uit de Witteboekenmarkt. We vliegen nu boven een prachtig stukje wolkenloos Duitsland. O liefkelief, we zijn nog niet eens terug, maar ik weet nu al dat dit de mooiste vakantie is geweest die ik tot nu toe heb beleefd."

En zo is het.

Mirosjabin is ernstig besmet. U bent gewaarschuwd.

This entry was posted in oud-vkblog-2011-02 and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

