Kerstliedje

Zoals de overige werkdagen deze week struinde ik vanochtend door de sneeuw vanaf het Muiderpoortstation door de Vd Vijverstraat in Amsterdam Oost naar mijn werk. In de JC Breenstraat trof ik een CD op het witte straattapijt. Een CD met kerstmuziek, uitgevoerd door een orkest olv de heer Mantovani, met name bekend van het werk uit uw vaders platencollectie. Een CD´tje zonder doosje eromheen, maar nog wel intact. In deze wijk wordt nooit gestrooid, dus de pekel had deze geluidsdrager niet aangetast.

Nu ik (sinds de sneeuwval) niet meer durf te fietsen, begeef ik me bijna dagelijks in een volle trein van Haarlem naar Amsterdam. In Haarlem heb ik dan al een kop koffie gehaald bij de kiosk naast de geldautomaten. Meestal maak ik dan een kort lullig praatje met de orientaalse uitbater. Hij beleeft gouden tijden, nu de NS al zijn geschonken koffie volledig vergoedt. Ook  als ik overstap op Amsterdam Centraal overheerst de blijdschap. Een lichtbruin getinte vrouw met kort bruin geslagen haar, (enkele grijze lokken erdoor, ik heb haar wel eens met gefronste blik over de Dappermarkt zien lopen) biedt me een gratis bakkie leut terwijl ik, tot ongenoegen van enkele gehaaste forensen, de uitgang versper. Twee sloten koffie heb ik in mijn mik als ik station Muiderpoort bereik.

Als ik van MP naar kantoor loop SMS ik meestal even met mijn Misja. Vanochtend berichtte ik haar van mijn vondst. Een andere keer vertel ik haar over mijn reis, Maarten Biesheuvel of het grote gemis, onze hereniging, de glorende horizon aan het einde van een dorre werkweek.

Enfin, er is genoeg, maar ik heb nu even geen tijd. Ik beluister vanaf begin december honderden uren in 2010 verschenen muziek. Daaruit selecteer ik een tiental uren en daaruit kiezen Misja en ik de nummers die tezamen op de `Keuze van de Draak` terecht komen. Het is werkelijk waar een behoorlijk tijdslijtend karweitje. Het is vandaag 22 december. Volgens mijn missaal een dag van niks.
Maar zolang we ziel hebben zijn we nog niet verloren.

Geld verloren
   veel verloren
Eer verloren
   méér verloren
Ziel verloren
   Alles verloren

Mirosjabin draait Agnes Obel

This entry was posted in oud-vkblog-2010-12 and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Kerstliedje

  1. misja says:

    YES liefste lief!!
    nog slechts 1 nacht zonder elkaar en dan
    zullen we weer samen zijn.
    samen kerst vieren met wat kinderen erbij,
    samen wakker worden met structureel gebrek
    aan slaap, maar ozo gelukkig dat we samen zijn.
    ruim een week de tijd samen,
    omringd door onze geliefden…
    samen zijn we rijk!

  2. sjaal says:

    Heerlijkje van me, jaaaa! Aankomende week en weekends zullen ze er allemaal zijn. Vaders, moeders en ons heerlijke zestal. En wij samen…..dat is geluk met een hoofdletter g.
    ik kus je richting telefoon.

Leave a Reply

