Zo'n dag dus

de dag begon zo heerlijk. een zwoel zeewindje blies me amsterdamwaarts. ik deelde de liefde met misja per sms. bij zwanenburg zag ik de jumbo’s dalen tegen een achtergrond van stilstaande, door de opkomende zon oranjerood gekleurde cirrocumulus. weinig veelbelovend ijskristal. morgen gaat het regenen. vandaag nog maar even genieten van het goede weer.
eenmaal in mijn werkburcht aangekomen begreep ik dat het mis was.
er hing een gelaten sfeer.
de bewaker zat onderuitgezakt op een kantinestoel en vertelde me dat hij een lange nacht achter de rug had. er was weer raad geweest. en de raad had het db laten vallen. of in ieder geval, een deel ervan. "ze zitten er nog maar een maand of vijf en we hebben nu al feest in de tent." dacht ik.
"er is een vacature, is dat niet iets voor jou? ik vind jou wel zo’n wethouderstyp" "achja, wie weet, je kunt met mij toch alle kanten op." antwoordde ik mijn vermoeide collega en liep snel weg met een vuilgroenkartonnenbeker, gevuld met warme schuimende melk bovenop een kleine laag koffie…de latte….
Even later vertelde onze kunstlocatiemanager me bij de koffie dat ze haar ruimte moest afstaan voor een personeelsbijeenkomst waarin e.e.a. politiek-bestuurlijk krachtenspel zou worden verklaard. De bijeenkomst volgde om 11.00 uur. We hoorden wat we inmiddels via internet van de verslaggevers van Nu.nl en Het Parool hadden vernomen.

Zo’n dag dus.

Ik was blij dat ik de gespannen sfeer op kantoor even kon ontlopen en verheugde me op een bijeenkomst op onze hoofdvestiging op het Waterlooplein. Helaas bleek ik er voor niks te zijn. Ik was een week te vroeg. Ik liep vervolgens even over de dagmarkt op het plein. Ik had mezelf nog geen pauze gegund. Bij de boekenkraam waar het altijd raak is,  was ik getuige van een ruzie tussen een marktkoopman en een klant. Allebei gestoord. De klant reageerde geirriteerd toen de koopman hem ongevraagd advies gaf over de aankoop van een LP van Engelbert Humpertdinck. Het waren bekenden van elkaar. "houd op, ik heb je advies niet nodig."
"ja, maar je kwam gisteren met een vraag naar die ene LP die je nog niet had, kijk…ik heb een nummer voor je."
"Houd op, ik wil je niet, ik mag je niet." antwoordde de klant.
"Hallo, ik mag je niet? Wat is dat nou, gore klootzak? Ik wil je hier niet meer zien"
"Hoezo? Ik wil je hier niet meer zien?" antwoordde de ander, "Ik heb met jou niets uit te staan."
‘Valse nicht met je neppruik, rot op. En als je niet opsodemietert geef ik  je een klap, ga weg bij mijn kraam."
Ik stond met mijn rug naar het kijvende tweetal en keek naar een grijs, ongeschoren, lachend gezicht met lichtblauwe ogen naast me. Hij wees naar zijn voorhoofd en ging verder met graaien in de bak met zwartwitte foto’s van fimsterren die al decennialang niet meer onder ons zijn.
"Ach sjonnie" riep de eigenaar van de kraam waar ik stond, "fok jezelf toch niet zo op, zo’n man heb je toch niks te vertellen?" "ik klaag hem aan, die valse nicht, ik dien een klacht in bij de de marktmeester" zei de driftkikker en de ander haalde gelaten zijn schouders op. Zo’n dag dus.

En de zon maar schijnen.

Misschien toch maar iets in de politiek gaan doen.

This entry was posted in oud-vkblog-2010-10 and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Zo'n dag dus

  1. fred van der wal says:

    Pharoah Sanders
    in 1968 een LP van gehoord
    Upper and Lower Egypt stond er op als ik me geod herinner, paar jaar later LP gekocht

  2. sjaal says:

    @ Die ken ik nog niet. Ik heb hem opgezocht:http://www.youtube.com/watch?v=2r-iaw3D3Xs
    -Title : Upper Egypt & Lower Egypt
    -Artist : Pharoah Sanders
    -Album : Tauhid
    -Year : 1967

Leave a Reply

