Roma, aan het einde van een lange warme dag

maandagmiddag 17:00 uur. ik zit in mijn onderbroek aan de laptop op mijn nachtkastje. lichtgele gordijnen met kantoneze motieven hangen houden het licht felle romeinse zonlicht tegen. de fris gedouchte sjaaldochter z.,  sluit de luiken.  “kun je het beter zien” zegt ze. al raddraaiend heeft ze de stad vandaag afgestruind met papa sjaal op een veilige afstand. het was heet. rome ligt niet al te ver van zee, maar een zeebries ontbreekt en deze zou nu wel erg aangenaam zijn. in een strijd tegen de slaap en de hitte hebben we enkele highlights van rome aangedaan. het rome van de 20 kaarten voor 1 euro. forum romanum, colosseum en het megalomane monument aan het piazza venezia. als het straks even iets koeler is gaan we de stad weer in.  op het programma staan een hamburger en veel ijs naast de spaanse trappen en de trevifontein. of we het redden is sterk de vraag. hoeft ook niet. genoeg is genoeg. het rode hoofdje van z. zegt me dat ik voorzichtig moet doen. ik heb haar een mooie parasol gegeven en een grote pot nivea  zonnecreme. we hebben veel gedronken.
om 14.30 kwamen we terug in de jeugdherberg. een jonge chinese vrouw wist me met handen en voeten duidelijk te maken dat ze onze kamer nog schoon moest maken. ik gaf haar in italiaans en engels vijf minuten. z. en ik trokken naar het park, even verderop in de straat. een koepelkerk, een terras en een groot aantal bankjes in de zon, drie in de schaduw. twee ervan waren inmiddels bezet door negers die het zichtbaar moeilijk hadden met de warmte. ze lagen al waaierend en kreunend op het parkmeubilair. ik ging op het laatst overgebleven bankje in de schaduw zitten en deed mijn schoenen uit. heet!! ik trok een meegenomen trek birra moretti open en bestudeerde de telefoonkaart die ik zojuist in een kiosk had gekocht om de stem van mijn misja voor een goedkoper tarief te kunnen beluisteren. het leven draait om geld. nadat de straatverkopers vertrokken waren verplaatste ik mijn spullen naar een van de andere bankjes en deed er mijn ding. zajra speelde wat met de kiezels en ging geheel op in haar dagelijkse zijn. een minuut of tien later verscheen er uit het niets een zwetende geüniformeerde man van middelbare leeftijd met snor. hij vertelde me in het engels dat ik hier geen bier mocht drinken. vervolgens wees hij naar mijn schoenen die ik achteloos op het pad had geworpen. ook deze moesten weer aan mijn voeten. “what you want” riep ik terug. ik trok mijn schoenen aan en drukte mijn middelvinger in de opening van het halfvolle flesje bier, hees hem daaraan in mijn rugzak terug en verliet goedmoedig het park. zajra ging mee. de schoonmaakster zou nu wel klaar zijn. inderdaad was zij weg. en nu zijn wij er nog.
parkdictator. 
maandagavond 22.00 uur. caruso zingt zijn repertoire van a tot z. het klinkt allemaal even tijdloos hier in dit romeinse appartement. zajra schrijft kaartjes. het is snikheet. veel te warm om te slapen. we hebben vanavond inderdaad de spaanse trappen gezien en we hebben een eenvoudige warme maaltijd genuttigd tegenover het station in een tentje met  teveel personeel en te weinig klanten.  ook  de trevifontein hebben we vanavond nog gezien. ook hier kwam opnieuw een ordehandhaver naar ons toe, sjaaldochter werd geacht geen kunstjes te maken aan de waterrand. ook geen voeten in het water. een gezelschap trommelaars werd weggebonjourd. orde. de irritante fotografen uit bangladesh konden ongestoord hun werk blijven doen, evenals de muntjesvisser die met zijn uitschuifbare magneet de vers geworpen betaalmiddelen uit het water viste. even later liepen we terug via de trappen naar metrohalte spagna. daar zat een straatschilder. z. raakte er helemaal opgewonden van. hij maakte met spuitbussen en simpele, veelal ronde, oblecten en krantenpapier gelegenheidskunst. voor een tientje kon je het kopen. uiteindelijk dirigeerde ik z. richting de ingang van de metro. een mens is altijd op weg.

This entry was posted in oud-vkblog-2010-07 and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Roma, aan het einde van een lange warme dag

  1. misja says:

    ti amo più caro, sei nel mio cuore per sempre, splendidamente scritta diario di viaggio,
    en al mijn liefs uiteraard….

  2. sjaal says:

    @ AAAAh geweldig, ik word hier ter plaatse zwanger van blijdschap.
    Mijn liefde, wat een heerlijkheid!!!!!
    Warmte en meer vanaf het Piazza Garibaldi.
    Liefs en liefs….

  3. misja says:

    de eerst volgende keer zijn we samen
    in het land naar je hart…
    en uiteraard zal ik het net zo prachtig vinden
    als jij…man naar mijn hart…in mijn hart altijd…

  4. Jezzebel says:

    mooi beeld van de hitte,
    de dochter
    de geboden
    en verboden.
    .

  5. Joost says:

    de onvoorwaardelijke liefd van misja
    dat is zo mooi
    is weer de enige liefde in haar leven

Leave a Reply

