Ideaal

Van de stukken muziek die er afgelopen drie eeuwen zijn gecomponeerd vind ik de pianovariaties het mooist, bovenaan de Goldbergvariaties van Bach, de Diabellivariaties van Beethoven en de riedels op een thema van Robert Schumann van Brahms (Op 9).

Het leven is een aaneenschakeling van variaties op een thema. Het thema liefde is er een van. Voor niemand hetzelfde, maar voor eenieder vanzelfsprekend onderdeel van het leven. Sjaal heeft de Liefde terug in zijn leven en daar wil hij geen afstand meer van doen. Het ideaal is bereikt. Het slotakkoord klinkt.
Een betere verhouding  kan er tussen mens en mens niet bestaan. En een ieder die het tegendeel wil bewijzen, nodig ik van harte uit hier eens over van gedachten te wisselen.

Kort voor het einde van de zaterdagochtend stonden de kersverse sjaalvrouw en ik op het koude station te wachten op de trein die komen zou. De kinderen waren druk en wilden elk hun terechte aandacht. Met een van de drie haalde ik een kaartje uit de automaat, een tweede liet ik mijn pinnummer intikken, de derde verstopte zich telkens in een opslageenheid voor het forenzenblad Metro en liet zich voortdurend herontdekken.

Even later, na een innige zoen die eigenlijk veel te kort duurde, zat ik in een trein en nog weer later stapte ik in Haarlem uit om mijn kroost te vergaren. Sjaaldochter Z was bij een vriendin voetbal aan het kijken, Sjaaldochter J trof ik in een huis bij de Adriaenmolen in een prachtige prinsessenjurk, ze had lange koorden die in haar haar waren geklemd met roze gekleurde haarspelden. Prachtig. Ze mocht van mij met jurk en al zo de trein in om met mij en z. haar grote zus op te halen. Grote zus was aanwezig op een verjaarsfeest van een vriendin in Amsterdam. We hadden afgesproken in een straat op het Borneo-eiland. De grote sjaaldochter zou wel verschijnen als ik haar belde op haar mobiel. Aldus geschiedde.

Hierop volgde een weekend vol geluk. We bezochten een tentoonstelling over de onvolprezen schrijver Godfried Bomans. ‘Nederlanders zitten telkens op hun hurken. Ze ontkennen hun bestaan, ze bagatelliseren dat wat ze teweeg hebben gebracht. Een vorm van escapisme.’ hoorde ik hem zeggen in de stoel bij Mies Bouwman in een donkere zaal met groot scherm. Een mooie, bijzondere man, die meneer Bomans. En de kunstenaars die hij kende evenzo. Prachtige mensen. De kinderen deden zich tegoed aan filmfragmenten van en originele kostuums uit ‘Erik en het Klein Insectenboek.’ Even later luisterden we door koptelefoons naar het Salve Regina en andere composities door Godfried. De kinderen legden de oorkapjes snel weer weg, maar ik luisterde vol aandacht naar het Schubertiaanse werk van deze gezalfde observator. 
Aan het eind van de dag zit ik,nadat ik alle kinderen heb geretourneerd, moe, maar voldaan op de bank. Naast me mijn trouwe huisgenootjes, de vier weken oude kittens. Ze liggen in een kluwen van kattevel en buitelen al bijtend, schoppend en likkend over elkaar heen. Ik kan niet ophouden met bewonderen. Alles is opeens zo mooi.

Enfin, een weekend is zo voorbij.

Sjaal draait:Variaties op een thema van Haydn, Brahms, op.56a uitgevoerd door New York Philharmonic o.l.v. Arturo Toscanini, 10 april 1936

This entry was posted in oud-vkblog-2010-06 and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

9 Responses to Ideaal

  1. Wattman says:

    Time flies when you ‘re having fun! Ik gun het je, Sjaal! Las knacken Amigo!

  2. Vogel-vrij says:

    Mooi

  3. jeg_synes says:

    keep i going this love…….
    jeggroet

  4. Wim Duzijn says:

    Tjonge, zomaar iemand hier die BRAHMS kan waarderen.
    Daarom alleen al een dikke aanbeveling…
    Ik luister graag naar de pianobewerking van de HAYDN-variaties.http://www.youtube.com/watch?v=XV7cWW42tTw&feature=related

  5. Flo says:

    Hoi Sjaal!
    Nou, dit klinkt als het id-ea-le weekend! Zalig, liefde, mooie muziek en kittens wat wil je nou nog meer… Niks. En dat is goed zo. Wat zeg ik ? Dat is hemel op aarde. Ik ben poepiejaloers, maar gun het je vanuit ‘t hart..

  6. lidy says:

    Gefeliciteerd Sjaal. Fijn dat er nu weer een sjaalvrouw in je leven is.

  7. fred van der wal says:

    positieve bijdrage
    die sjaalvrouw moet haar sjaal niet af doen
    het is dit jaar een te koud seizoen

  8. fred van der wal says:

    Eén van de best geschreven weblogs
    van een weblogger die elke keer iets zinvols heeft mede te delen
    en dat komt zelden voor

  9. Rob Kruzdlo says:

    Gefeliciteerd Man…groet Rob Niet eens met fred….je hebt beter geschreven…

Leave a Reply

