jong/ blauwe lucht

nounou, het was me het dagje wel.
na een uur of acht op mijn werk met het team de diepte te zijn ingegaan reed ik op het zwaarste verzet terug naar haarlem. bevallige meisjes die me tegemoet reden lachten naar me en ik kan op zo’n tocht van een uur toch wel vijf keer verliefd worden.
Ik vraag me af hoe ze mij zien. Een ongeschoren, ongekamde idioot die bij ruim twintig graden Celsius met een winterjas over zijn stuur gebogen tegen de wind in fietst in een veel te hoog verzet. En hoe kijk ik dan naar ze? Wat maakt dat deze meisjes die misschien wel vijftien jaar jonger zijn dan ik zo naar me lachen? Zie ik er gek uit of vinden ze me aandoenlijk? Stiekem denk ik dat ze me leuk vinden. Ik vind hen namelijk ook leuk. Ik kan altijd nog een ouder meisje nemen. Als ik zelf ouder ben.

Westerpark. Het park ligt vol recreërende (met name) jonge mensen, stelletjes, triootjes, gezelschappen. Er wordt gerookt, gebierd, geshopt, gekust. Het ziet er allemaal erg gemoedelijk uit. Ach, Amsterdam. Ik kan altijd nog een keer terug. Als ik ouder ben.

Zo nabij Zwanenburg trekt de wind aan. Dat is altijd zo. Heb ik hem mee, dan heb ik geluk, maar de wind komt helaas meestal uit het westen… Vandaag ging een meneer op een stevige Batavusfiets me zelfs voorbij op dit stuk. Ik heb hem wederom ingehaald en de longen uit mijn lijf gefietst om hem voor te blijven. Ik kan het altijd nog rustiger aan doen. Als ik ouder ben.

Leeftijd.
Als ik thuis kom ben ik alleen. Mijn woonkamer staat nog steeds vol spullen. Op de slaapbank staat een pretbestelling, op de mat ligt een blauwe envelop. Fijn, de teruggaaf!
Er ligt stof overal. Er staat een stapel hout in de gang, gered uit de container door de aannemer, nadat ex-s. had aangegeven dat niet de gehele inboedel op onze eerste verdieping uit sloopwerk bestond. Een goedlachs heerschap had vanochtend de goedgevulde container al aan de kettingen van zijn vrachtwagen gebonden toen ex-s. al klagende naar buiten kwam om hem te bewegen nog even te wachten. De slopers waren gisteren wel erg voortvarend aan de slag geweest. Overleg is deze Polen vreemd. De chef van het stel arriveerde nog tijdig genoeg om het verzoek van ex-s. kracht bij te zetten. De containerbaas wachtte gelaten totdat de aannemer de bruikbare spullen uit de container had getild. En nu staan ze op de meest onmogelijke plekken in de gang.

ik slaap bijna onder de blote hemel. het dak is eraf en het plafond van de eerste verdieping idem dito. als ik de trap in mijn woonkamer oploop en ik open de deur aan de bovenkant, dan sta ik buiten. er staan vier muren om me heen, maar dat is het dan. als het nu gaat regenen wordt het geheid nat in mijn huiskamer.
ja, wat is alleen? ik kan altijd nog bij iemand intrekken. als ik ouder ben.
http://www.archive.org/flow/flowplayer.commercial-3.0.5.swf?0.7686548852356984
 Sjaal draait:CHOPIN: 12 Etudes, Op. 10; 12 Etudes, Op. 25. (78rpm discs: HMV D.B.2027, 2028, 2029, 2308, 2310. Recorded 4,5,15th Jul. 1933, No.3 Studio, Abbey Road, London.)

This entry was posted in oud-vkblog-2010-05 and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to jong/ blauwe lucht

  1. Wattman says:

    Prachtig geschreven. De kracht van de herhaling met finesse toegepast! Super, heel erg goed.
    En wat als het nu gaat regenen?…

  2. sjaal says:

    @ Nou Wattman, dank man! (complimenten zijn toch wel heel erg fijn).
    regen?
    Tjaa….. De PC staat direct onder de trap, die zal het dan wel als eerst begeven.
    Ik heb het vermoeden dat de Polen de voorspellingen ook nauwlettend in de gaten houden.

  3. Blew says:

    Heel mooi! Doe alles nu, wacht niet langer. Chopin van 78rpm’s, spannend!

  4. Rene Scheffer says:

    Als ik ouder ben……mooie hang up.

  5. lidy says:

    Hee Sjaal, ik hoop toch zo dat je dit jaar een nieuwe liefde vindt. Maar die kinderen van je hebben die liefde en zorg al. Menig vader doet het je niet na. Elders las ik dat je net als ik autistisch bent en dan ben ik toch wel heel erg plaatsvervangend trots op je. Voor al die dingen die je onderneemt. Voor alle talenten die je hier laat zien. Voor de vader die je bent. Dat je dat weet! 🙂

Leave a Reply

