Pisa 6 Carrara

10 mei 17:00 uur, pisa, piazza garibaldi 9. de laatste volle dag in toscane. na de zondag in pisa te hebben doorgebracht was het wel weer tijd voor een klein avontuur.  de noord-toscaanse  marmerstad carrara was aan de beurt voor een bezoek.  we hadden inmiddels het pisaanse veld der wonderen gezien, de pittoreske vestingstad lucca, de haven van livorno en de tyrrheense zee, het berglandschap mocht niet ontbreken tijdens deze italiëreis. toen we om 9.30 op het station arriveerden bleek de eerstvolgende trein richting het noorden om 11:09 te vertrekken. we doodden de tijd in het stationsgebied. de kinderen haalden halsbrekende toeren uit op hoge muren, we bewonderden een prachtig paleisje aan de arno en op een pleintje onderhielden we een tweejarig jongetje met zijn oma (of andersom) .
toen we ons verveelden vertrokken we weer richting station en na een half uur wachten op perron drie vertrokken we eindelijk naar carrara. de kinderen trokken de aandacht van een kauwgumbalonnen blazende bella van een jaar of negentien die ik wel leuk vond. we groetten elkaar bij het verlaten van de trein ( zij stapte op hetzelfde station uit als wij). helaas bleek  carrara wel de naamgever van het station, maar niet de bestemming te zijn die op ons programma  stond. we bevonden ons in avenza, kwam ik even later achter. carrara bleek alleen bereikbaar per bus. ik overlegde met de kinderen. gelukkig hadden ze nog wel zin in een busrit. we wachtten op een bushalte aan de verkeerde kant van de straat. ook dat bleek pas later. ik kwam in gesprek met een dame van 65 jaar. Ze complimenteerde me met mijn kinderen en mijn uiterlijk en vertelde me over haar drie jongens en twee meisjes, de jongste 35 jaar oud. Aan het einde van het gesprek vertelde de vrouw me dat de bus waar we op stonden te wachten richting  kust ging en niet naar de stad aan de voet van de Apennijnse Alpen. Na een haastige oversteek over een drukke verkeersader haalden we net bijtijds de bergbus. Betalen bleek niet mogelijk. We reden dus zwart mee. Halverwege onze eindbestemming stapten we uit. De bergen trokken ons alledrie, dus liepen we richting de in de nevel gehulde heuvels. We kwamen op plekken met gesloten buurtwinkels en vriendelijk groetende Italianen. Ik merkte zenuwachtig op dat we beter weer bergafwaarts konden gaan. Zonder eigen vervoer is een trip weg van de snelweg toch minder verstandig. Na een kort bezoek aan een kerkje gewijd aan de heilige Sint X daalden we weer af naar de (meer) bewoonde wereld. Na een vervelend stuk lopen langs een drukke provinciale weg kwamen we eindelijk uit op de Via Roma. Altijd goed.

Een behoorlijke wandeltocht later kwamen we moe, maar (ik in ieder geval) voldaan uit op het Piazza Matteotti, dichtbij de bezienswaardigheden, de Neptunusfontein, de dom en het Palazzo Cybo Mallaspina. Bij de buurtsuper (honderden meters schappen verspreid over twee verdiepingen gevuld met food- en non-foodartikelen) haalden we de nodige versnaperingen. Ik was toe aan een fles Nastro Azzurro in een park. Het Palazzo kwam uiteindelijk het eerst op ons pad. We verbleven een tijdje op het Gramsciplein, de kinderen voerden de duiven en ik ontdekte een openbaar toilet. Na wat omzwervingen (het leuke van verdwalen is dat je op die manier soms op de mooiste plekjes terechtkomt) kwamen we terecht bij fontein en dom. Ik vond het allemaal erg tegenvallen . Een borstbeeld van de door de marteldood gestorven beschermheilige met de ogen devoot ten hemel gericht bood nog wat afleiding, maar het was verder redelijk sober. Carrara moet het hebben van de pittoreske straatjes en bovenal de prachtige omgeving. De 14e zullen we het nog eens op tv zien, dan eindigt de zesde etappe van de Giro in deze plaats.

Na een voorspoedige busrit terug en een goede aansluiting met de trein kwamen we redelijk bijtijds weer in Pisa aan. Het podium was weg, de ijscoboer was er nog.

Het is inmiddels 21.45. De kinderen slapen nog maar net. We hebben anderhalf uur gelden een prachtige avondwandeling langs de Arno gemaakt, de zon er zien ondergaan, de mooie Pisanen zien wandelen, zien hardlopen, zien zoenen, ik heb twee armbandjes van een neger gekocht en hij keek me intens gelukkig aan. Morgen pakken we onze spullen en nemen we de bus naar het vliegveld. Ik ga het missen, de avonden, de met rioolgeuren vermengde pizzalucht, de continu draaiende koelinstallatie, de ruzietjes, de concerten, het geluid van zakken vol met flessen die in containers worden gedumpt, de hogedrukspuit die het marktplein schoonveegt…. Nog heel even genieten….
Sjaal geniet: Curtis, We Got To Have Peace 

This entry was posted in oud-vkblog-2010-05 and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

11 Responses to Pisa 6 Carrara

  1. Jezzebel says:

    Oh man heimwee, dat gaat niet over de plaats waar je niet bent.
    Dat gaat over de hitte van je bloed.
    Heel erg genoten van jouw vakantie!
    .

  2. misja says:

    wederom mooi om te lezen..
    van mij mag het nog wel weken duren,
    met dit reisverslag dagelijks..
    maar je ziet er wel erg moe uit hee…
    je kunt altijd hier logeren de komende dagen,
    heb je complete rust…
    liefs

  3. Thera says:

    Carrara, ja, dan moet je eigen vervoer hebben. Met de auto de groeven in, heel bijzonder, ik zal nog wel eens wat foto’s plaatsen. In Avenza heb ik nog een jaar gewerkt.
    Lerici is er dus niet meer van gekomen, jammer. De giro moet ik maar eens gaan bekijken, want die komt meen ik ook door de plaatsen waar ik woonde. Goede terugreis morgen en bedankt voor de nostalgische tour. 🙂

  4. kuifje simon says:

    Heerlijk verhaal, prachtige dochter en Curtis … altijd goed
    goede reis retour

  5. sjaal says:

    @ Jezz, kokend bloed, het liefst zoveel mogelijk ineens ja!
    @ Nou, Misja, dankje! als dat zou kunnen!! Graag! Als ik morgen in Haarlem aankom staat de steiger al voor de deur…en een camper, mijn woning voor de aankomende maanden, rust…ah, zoete rust! Ik kom het liefst al morgen naar je toe. Liefs vanaf een Pisaans balkon.
    @ Thera, je bent nogal bekend! Goh, nee, Lerici kwam er niet van. Ik ben afhankelijk van bus en trein…ben benieuwd!
    @ Kuifje, dank, dank en dankjewel!

  6. Smokey says:

    Aanbeveling voor je reisverslag.

  7. misja says:

    je bent welkom sjaal…gezellig
    vanaf woensdagmiddag heb ik tot en met
    zondag geen kinderen hier,
    helemaal alleen, ook in alle rust..
    breng ik je ook nog een ontbijt op bed!

  8. suiker says:

    ik ben vorig jaar in Carrara geweest! En wil er ooit heel graag nog een keer naar terug.
    Mooi verslag schreef je! Fijn dat jullie zoveel plezier beleven

  9. Rene Scheffer says:

    Mooi verhaal en bijzonder zo met je dochters.
    Je was ook in de buurt van medeblogster MD

  10. PARTOUT says:

    Ik heb jarenlang een huis gehad in de buurt van Carrara. De stad waar reeds eeuwenlang marmer uit de groeven gehaald wordt. Tevens stichtte Bakoenin geheime genootschappen in Genua en Carrara.
    Veel anarchistische boekhandels dus, en vaak genoeg werd het hoofdkwartier van de Christendemocraten maar weer eens opgeblazen..en lagen de houten stoeltjes weer over straat.
    Gelukkig kent deze stad niet zoveel (oppervlakkige) toeristen, maar wel beeldhouwers van over heel de wereld die in Carrara in de ateliers aan hun marmerbeelden werken.
    Deze bivakkeren vaak in de kleine omliggende dorpjes.
    Kent iemand Bocca di Magra? Schitterend badplaatsje, aan de monding van de Magra.

  11. Vogel-vrij says:

    Curtis rules
    en Pisa roept….

Leave a Reply

