Pisa 3 Lucca


piazza garibaldi 9,pisa, 7 mei, 18:00 uur. na een doodstille nacht voelde het vanochtend om 7.30 uur reeds alsof ik een dag en een nacht had geslapen. de kinderen hadden inmiddels hun toneelstukjes al gespeeld naast mijn bed en hadden trek in brood. ik stapte uit bed en verdween voor mijn kamergenoten uit beeld de douche in. het aantal momenten dat ik niet in de directe aanwezigheid van de kinderen verkeer is zeldzaam.
na nog wat gerommel in de kamer trokken we naar de keuken, direct naast onze kamer, geopend van 8.00- 23.00 uur. we aten stokbrood en banaan. de kinderen waren blij.
ik besloot, in overleg met zajra, dat we pisa vandaag moesten verlaten. lucca, een kleine zevenentwintig minuten verderop (met de trein) zou een prima dagbestemming zijn. een treintje bracht ons van pisa door het heuvellandschap van west-toscane naar lucca. een mooie rit. toen we de trein uitstapten werden we onthaald door een regenbui. wederom. geen parapluverkopers hier. gelukkig maar. na drie minuten wandelen bereikten we de stadsdmuren, vestingmuren die de stad eeuw in eeuw uit tegen allerlei, meestal italiaanse agressievelingen hebben beschermd totdat napoleon met zijn woeste legers de stad innam. het belangrijkste plein in de stad is naar hem vernoemd. sjaaldochter zajra (8) keek haar ogen uit. een stad met een geschiedenis. we hebben ze allemaal gezien vandaag, de highlights van lucca. het op de fundamenten van een amfitheater gebouwd piazza anfiteatro, de san frediano, de duomo san martino, de romeinse en middeleeuwse resten van een werkplaats, een tempel en een badhuis onder de battisterio.
de jongste, jomma zat vooral in haar eigen fantasie. ik heb ze mijn fototoestel geleend. een klokje in een gevel ter linkerzijde van de san michele in foro, een aantal duiven in een cirkel, een mondschilder en zijn werk…de stad door kinderogen.
na een vermoeiende omweg kwamen we uiteindelijk toch weer bij ons beginpunt terecht. de kinderen hadden hun portie wel gehad. en ik dus ook. via een tunnel verlieten we het middeleeuwse lucca en kwamen we bij de rondweg aan. in het park werden nog de nodige bloemen geplukt. even later renden we een groepje toeristen achterna, het zeebrapad over. we doorkruisten het slecht onderhouden park om vervolgens bij het station aan te komen. op de terugreis (in een vrijwel lege coupé) reden we wederom langs dat prachtige heuvellandschap aan onze linkerzijde, toppen in de laaghangende bewolking (net vulkanen!). op de heenweg zaten we aan een half door graffiti bedekt raam.
Het is 21:00 uur. De kroeg stroomt weer vol. Ik zie Italiaanse jongens met kale hoofden, leren jassen, capuchons, afgezakte jeans, praten met slecht geschoren wilde krullenjongens allen met een glas in de hand, sommigen met een sigaret.  Een roodharig meisje met geëpileerde wenkbrauwen lacht in mijn richting, de lach is niet bestemd voor mij,maar voor de jongen die voor het hek staat, even onder mijn balkon. Ze hebben een date. Het is droog, de hemel boven mij is wolkenvrij. Op het plein heeft men een podium gebouwd.  Wat is er nu weer te vieren? Ik hoop dat het er straks niet al te ruig aan toe gaat.

Sjaal presenteert Duke Junior and the Smokey Boots.

This entry was posted in oud-vkblog-2010-05 and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Pisa 3 Lucca

  1. Jezzebel says:

    Best leuk, toch?
    Ik verdenk je er stiekem van, heel erg te genieten 🙂
    .

  2. Rene Scheffer says:

    Wat is dat heerlijk, buiten het seizoen in Italie zijn en dan nog wel met dochters. Ik bereisde het gebied jaren in mijn dochterloze verleden altijd vanuit het nabijgelegen Montecatini Therme, zo lekker tussen Pisa en Florence.

  3. meebenotty says:

    Heerlijk om dit met je dochters te kunnen delen
    en zij later weer de muziek met jou.

  4. misja says:

    nou, eerlijk gezegd, het lijkt mij helemaal niks
    elke avond in de herrie…
    anyway, je bent er even uit
    ik ook, met fles prosecco…
    liefs uit koude noorden

  5. Robert Kruzdlo says:

    Als Fam… waren we vaak in De Bobbel tot diep in de nacht…
    aanbevolen groet Rob

  6. Wattman says:

    Klinkt als een zeer geslaagde vakantie!

  7. Krudzlo says:

    Ik heb met vrienden eens gespeeld in Pisa. Aan de kust. Weet niet precies meer waar…
    Groet Rob

Leave a Reply

