Op zoek naar de scheve toren

pisa, piazza garibaldi 9, bevrijdingsdag 2010, 20.50. ik zit op het balkon voor mijn kamer en vier mijn eerste dag toscana in 2010 met de twee jongste sjaaldochters, althans…ik zit op het balkon in de pizzalucht en in het rumoer van de universiteitskroeg een meter of vijfentwintig van mij vandaan aan mijn rechterzijde (net onder het poortje, ik kan de bezoekers wel zien, maar de kroeg zelf niet) en de kinderen liggen inmiddels elk op hun niveau te slapen. we bezetten een kamer met toilet, een ikea anderhalfstapelbed, een bedje boven, twee beneden. ik slaap beneden, beurtelings met een van de twee kinderen. een kast met veel hangruimte, een legkast met vier lades, waarvan de onderste slechts met agressie en geweld te bewegen is. de herberg is gevestigd in een huis dat er al een paar eeuwen staat. de kamers zijn een meter of vier hoog.
ik heb te weinig gegeten (twee stuks pizza quatro formagio van postzegelformaat) en de lucht van het eten streelt mijn neus. de pisanen gaan nu pas aan tafel.
we hebben de scheve toren inmiddels gezien en de rest van het veld der wonderen ook.  een grasveld met een aantal monumenten.  het deed me nu niet echt veel, maar dat komt morgen wel. we verblijven hier nog zes nachten. pisa zal ons uiteindelijk wel gaan bekoren. en we zitten dichtbij het station, lucca, firenze en siena zijn onder handbereik.
internet is een hel hier. dus, wellicht geen dagelijks liveverslag.
een glas sneuvelt, direct onder mij bevindt zich de vuilnisstort van een ijscozaak en een pizzeria.
De temperatuur valt erg tegen, ik heb een trui aan, maar ik voel de koude  op mijn bezwete huid. Vanavond maar vroeg naar bed.

Sjaal draait:Dr John

This entry was posted in oud-vkblog-2010-05 and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Op zoek naar de scheve toren

  1. Maria-Dolores says:

    veel plezier!
    jammer van het slechte weer.

  2. Wattman says:

    Jammer van die studentenkroeg die lonkt… Veel plezier!

  3. hannekeinhanoi says:

    zo te zien hebben de Sjaaltjes het prima naar hun zin:-))

  4. Thera says:

    Gezellige kroegen, daar in Pisa. Probeer wat te eten in achteraf straatjes, vraag het aan de studenten. Dan krijg je genoeg voor veel minder geld. 😉
    Geniet ervan en oja, pak anders de trein naar La Spezia en ga van daaruit met de bus naar Lerici. Prachtig piratenkasteel, grotendeels beklimbaar, bootjes, gekleurde huisjes, focaccia zoals die hoort te smaken, zout en vet. Heerlijke vis, maar geen mosselen eten daar. Echt leuk daar voor de meisjes en drink er eentje van mij in Le due Corone. En je kunt ook nog met een boot richting Cinque Terre, of Portovenere. Als het regent in Italië, schijnt in Lerici de zon. 🙂

  5. Robert Kruzdlo says:

    Ik heb met mijn vriend rond de scheve toren een wedstrijdje gehouden: Wie het snelst op een been rond de toren kon huppelen. Ik heb toen gewonnen.
    Geniet maar…
    Groet Rob

  6. sjaal says:

    @ ha, Maria-Dolores, Wattman, Hanneke, Thera en Robert, dank voor de tips!!
    ik ga ze offline nog eens goed doorlezen!!
    ciao!

  7. maria trepp says:

    Ik kom even kijken of je misschien het verkeerde sprookje van Galilei op de toren probeert te verspreiden zodat ik corrigerend in kan grijpen- maar God dank nee
    Goed zo.

Leave a Reply

