Voorgenomen zondag

Zondag 2 mei, het regent aanhoudend. Ex-s. had zich gisteren voorgenomen met de kinderen naar het Berg en Dalse amusementspark Tivoli te gaan, aan het begin (of het einde) van de zevenheuvelenroute (dichterbij Rome kun je in Nederland niet komen). Waarschijnlijk besteedt ze nu haar kostbare tijd aan het lezen van een boek (de kranten zijn gisteren niet bezorgd, anders had ze die kunnen lezen) in een bouwvallig huisje met de potkachel aan. De kinderen vermaken zich vermoedelijk met het spelen van kleine toneelstukjes, tekenen, bouwen, kleine twistgesprekken, en al dat wat speelse kinderen van zes en acht jaar doen.

Ondertussen probeer ik mijn tijd in Haarlem zo zinnig mogelijk te besteden. Wellicht zou het makkelijker gaan als ik het me niet had voorgenomen. Mijn huiskamer is nu nog intact en ik wil alles doen waar ik aankomende tijd geen tijd en ruimte voor denk te hebben. Pianospelen (waar zet ik het instrument neer tijdens de verbouwing?), zoveel mogelijk kostuumdrama’s bekijken, lezen, componeren, teksten bewerken, een blog schrijven.

Ach, en die verbouwing is er ook nog. De aannemer heeft inmiddels een voorschotnota ingediend. De eerste aanslag op het bouwdepot. Papier. Mijn administratie is een chaos. Ik moet een formulier downloaden van internet en vervolgens de juiste gegevens invullen. een klusje van niets voor iemand die de boel op orde heeft. in mijn geval kost deze activiteit toch al gauw zo’n drie kwartier. in een kast, gevuld met papier tref ik niets relevants. een leningnummer moet ik hebben. veertien posities. heeft die bank zoveel leningen lopen? ik word zenuwachtig van al dat gezoek. ik trek een fles bier open. nu zal het wel makkelijker gaan. ik tref oningevulde formulieren. rekeningen. naast me ligt de kat te wachten op haar bevalling. ook dat nog.
Nog een voorschotnota. Iets van de kinderen. Een kindtevredenheidsenquete van de naschoolse opvang. Flikker toch op. Een vriendenblad van het Frans Halsmuseum, het periodiek van de kerk, een tijdschrift van het Humanistisch Verbond, Greenpeace, het verenigingsblad van de Anonieme Alcoholisten, Alzheimerstichting. Waar vind ik zo gauw een leningnummer? Ik wil een en ander toch wel graag voor 18:00 uur op de post doen. Na ontvangst duurt het nog vijf werkdagen alvorens het bedrag kan worden gestort. Voordat die Pool aan het werk gaat wil hij vast en zeker geld op zijn rekening hebben. Nog één pilsje. En dan houd ik ermee op.

16:00. Vooruit, de laatste dan. De woonkamer is één grote ravage. Papier alom. De kat (net een jaar oud) is met het gewicht van haar ongeboren vruchtjes de trap op gevlucht.
Het regent nog steeds. En wat heb ik nu helemaal gedaan? De zondag is naar de chalamiezen en het leningnummer is in mijn ogen niet meer zo belangrijk. Ik heb toch een adres en een telefoonnummer, een naam zelfs? Ik betaal me iedere maand goddomme blauw aan dat bouwdepot, mijn eigen geld en nu willen ze ook nog dat ik ze de hele boel op een presenteerblaadje overhandig zodat ze zelf lekker aan het zuipen kunnen gaan, want zo zijn ze ook wel, die bankjongens, die zijn niet voor een kleintje vervaard. Laat ze de klere krijgen, dat judasvolk. Het rekeningnummer pers ik er vandaag niet meer uit. Het formulier gaat zo op de bus en ze zoeken het maar uit met die handel. En als ze het geld niet storten dan kom ik het halen. Zo ben ik dan ook wel weer.

16:15. de stad is nat.
ik bel ex-s die verkleumd met een boekje in een klam boshuisje zit. ja, de kinderen zijn lekker aan het spelen. af en toe ruzie, maar het mag geen naam hebben. ze vraagt me of ik het formulier al op de bus heb gedaan. tuurlijk. het is weg. ik vermaak me prima in de stad. de winkels zijn open, het is koopzondag. ja, het is jammer van het weer, maar morgen wordt het weer beter. kan ze dan met de kinderen naar het pretpark en aan het einde van de dag zijn ze weer terug.
Helaas ligt er voor mij geen vrije dag in het verschiet, morgen moet ik weer aan de bak. Met een hoofd vol stenen, want dat weet ik nu al.

In een volgend leven ga ik het anders doen.

Sjaal draait: The Leisure Society: The Darkest Place I Know

This entry was posted in oud-vkblog-2010-05 and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

10 Responses to Voorgenomen zondag

  1. Wattman says:

    Dat neem ik me ook regelmatig voor. Ik tank tegenwoordig eerst een bak bier leeg voor ik formulieren ga zoeken. Wil wel eens helpen. Vraag me niet waarom. Mooi geschreven!

  2. suiker says:

    wat een narigheid. Je dag verpest door stomme formulieren. Zucht. Leren we het dan nooit 🙂

  3. Smokey says:

    "De stad is nat" … "Verkleumd in een klam boshuisje"… Prachtig verwoord sjaal!
    Tja, de grootste "vooruitgang" is de administratieve rompslomp. Ingevulde paperassen waar nooit meer een hond naar omkijkt en de mensen van de straat en bezig houdt.
    Ik probeer nogmaals even je muzieklink aan de praat te krijgen.

  4. Jezzebel says:

    Oh ik heb ook zo’n hekel aan dat soort toestanden.
    Meestal valt het wel mee als je er even echt je best voor doet.
    Veel sterkte!
    .

  5. sjaal says:

    @ Wattman, het werkt stressverlichtend. Uiteindelijk stelt het niet zo veel voor, als je er maar even – rustig- voor gaat zitten.
    @ verpest wel, ik heb uiteindelijk gelukkig nog wel een 350 minuten durend kostuumdrama afgekeken. Dat is toch een redelijke prestatie vind ik.
    @ Dank Smokey! Ja, Vooruitgangstraat, Haarlem zal er toch weer wat anders uit gaan zien als de mannen hun werk hebben afgerond. Op de ellende volgt als het goed is de stilte. Het is voorbij en we zijn er nog. Hmmm, ik hoop dat het lukt met die muzieklink, het is wat mij betreft zeker de moeite waard om hem aan de praat te krijgen.
    @ Jezz, geen zorgen. Het is gelukt. Voor 18.00 uur heb ik het formulier uiteindelijk met het gewenste leningnummer op de post kunnen doen. De camper is geregeld en staat als het goed is vanaf volgende week voor de deur. De steigervergunning is binnen en de aannemer staat te popelen. Hmmm, en woensdagochtend vertrekt het vliegtuig naar Pisa, geen aswolk die ons tegenhoudt!!

  6. fred van der wal says:

    Goed gestructureerd verhaal

  7. misja says:

    ik zit even in dezelfde modus van fredje….

  8. oliphant says:

    Wat herkenbaar. Ik heb het gelukkig nog één keer per jaar: op 30 maart want dan moet het belastingformulier de deur uit.
    Ik heb zelfs hier en daar maar wat ingevuld!
    Onrust, nervositeit, bah. Ik ben aan een derde volgend leven bezig en ga het in mijn vierde anders doen.
    Ik weet niet of het een lange periode wordt…want zo ja, dan ga ik vast weer de mist in…
    Huisje buiten, lekker in je eentje kniezen, zeker bij slecht weer…
    Sterkte- en invoelgroet van O.

  9. misja says:

    oftewel, ook van mij een dikke AANBEFFER!!

Leave a Reply

