Dag X: zwerver keert terug

zaterdagmiddag, 15:34, dag van de arbeid, dakterras van de v&d.
ik heb tien minuten ervoor ex-s. en de kinderen uitgezwaaid. ze zijn met de auto vertrokken naar het immer zonnige lustoord in het land tussen maas en waal.
even later zit ik op het dakterras van de v&d. wederom met een glas bier en een sigaret. twee boeken deze keer. enkele verhalen van pirandello en een slechte vertaling van , maar evengoed heruitgegeven, ad urbe condita, livius dus…over het ontstaan en het behoud van de eeuwige stad. van romulus en remus tot aemilius paulus.
en het is waar. hoeveel zijn we zelf waard?
ik hoorde op het terras een kind van een jaar of twintig het woord ‘überhaupt’ herhalen alsof ze het woord zelf had uitgevonden. en ze keek me vervolgens met haar dikke buikje aan alsof ze me mee naar bed zou kunnen slepen.
De man die naast me zit (mooie zongebruinde veertiger met zonnebril, leeg glas rode wijn in zijn hand) zegt me vaarwel. "Jij leest dus twee boeken door elkaar?"zegt hij. "jawel, eigenlijk nog veel meer", zeg ik. "Ik ook", reageert hij lachend en hij verdwijnt.

Ik rook ellende naar binnen en laat me vervoeren door het gelezene.
Aan mijn rechterhand voltrekt zich een kleine ruzie, aan mijn linker is er de verontwaardiging over mijn drinkgedrag.

Er zijn veel mensen.
Er zijn veel mensen niet.
Er Zijn niet veel mensen zoals ze er zijn.
Enzovoort.
Alles is essentie.

Waarachtig.
Aan het einde het begin.

Morgen ben ik er weer.

Sjaal draait, mooi, maar waar: (klik) Meursault: Crank Resolutions.

This entry was posted in oud-vkblog-2010-05 and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Dag X: zwerver keert terug

  1. Vogel-vrij says:

    Santé
    et fumé

  2. Jezzebel says:

    Je hebt een mooi plekje uitgekozen om te vluchten.
    Ik ken het nog niet.
    Misschien dat ik op een dag
    Ook op het dak van V&D in Haarlem een wijntje nip
    Even horen wat ze te zeggen hebben
    Zij om me heen.
    Mooie bijdrage, aanbevolen.
    .

  3. Smokey says:

    Hoe gaat `t met de verbouwing? Jawel, twee boeken tegelijk en door elkaar lezen, maar ook weleens drie. En later kluts ik de verhaallijnen door elkaar. Nu ja, `t komt toch allemaal in dezelfde bovenkamer die eens meer zaagsel dan grijze cellen zal bevatten.
    Ik weet nu niet meer wie Pirandello was..

  4. Wattman says:

    En dat op een V&D terras…daar kun je kennelijk wel mooie stukjes schrijven…

  5. Prometheus says:

    We zouden eens gedichten moeten schrijven.

  6. misja says:

    @ sjaal:
    als ik zo goed kon schrijven als jij,
    dan wist ik het wel, dan zou ik een boek volschrijven!
    weer een mooie bijdrage jochie!
    en nu moet ik echt weg…
    (weekend zonder kids is ook vaak druk…)

  7. Rob Kruzdlo says:

    Pro… en Misja Sjaal heeft al een prachtig boek geschreven.
    Gr Rob
    Recommandabel

Leave a Reply

