Dagbesteding

zondagochtend, het vrolijke licht straalt de open keuken van mijn pijpelawoning in. ik zit in een donkere hoek van de woonkamer aan de pc in mijn onderbroek. het is 10:47, en ik luister naar liederen van satie. chanson à boire sur des vers anonymes du xviiie siècle. ‘oui, je suis fou, fou, fou, du trou de ma bouteille!”
zondag 25 april, een leeg huis. ex-s. is met de kinderen naar een verjaardagsfeest in utrecht, vanmiddag gaan ze naar een partijtje in amsterdam.
in mijn kast liggen wat ongelezen boeken en onbekeken dvd’s. ik kom de dag wel door.
Vooraf regel ik wat financiële zaken.

Het is waarschijnlijk mijn laatste rustige zondag voor de grote verbouwing. Over een week komen de werklui mijn huis in om het eerst deels af te breken om het vervolgens te kunnen verhogen zodat ex-s. en ik gescheiden en met de kinderen onder één dak kunnen blijven wonen. Er komt een verdieping bovenop, net als in het geval van de flatgebouwen in het oude Rome. Verhogen tot de hele klerezooi in elkaar stort, en vervolgens herbouwen met nog een extra verdieping erbovenop (gelukkig hebben we tegenwoordig een gemeentelijke dienst die toezicht houdt en de voorgenomen verbouwing pas vergunt na het uitvoeren van een constructieve toets van de bouwkundige plannen).
Wat ik tijdens de verbouwing ga doen weet ik nog niet. Ik overweeg te gaan camperen in het deel van het huis dat nog toegankelijk is, dat is de plek waar ik nu zit, een nis in de woonkamer. Maar de aannemer raadt het me af vanwege de troep en het stof. Bovendien zijn de bouwvakkers waarschijnlijk sneller klaar als ze met niemand rekening hoeven te houden. Misschien zet ik tijdelijk een camper voor de deur. Ex-s. kan met de kinderen in de benedenwoning van  haar vriendin, zolang ze elkaar maar dulden. Twee maanden op elkaars lip is een lange periode, zeker als je een LAT-relatie gewend bent.
Afgelopen vrijdag leefde ik alsof het mijn laatste was, vandaag raap ik mezelf bijelkaar en zoek de uitdaging. Met geweld verbreed ik de tunnel tussen mei en juli die mij naar de vrijheid leidt.

11:31. Sjaaldochter Fabel belt me. Ze staat in wetenschapsmuseum Nemo achter een kraam (zie: Wetenschapsfestival). Ze wil graag dat ik even langskom. Daar gaat mijn laatste vrije dag, maar ik houd van haar en ik wil haar graag zien. Ik neem de boeken mee de trein in.
Mijn tijd komt nog wel.

Sjaal draait: een uitvoering van
Mack the Knife (Kurt Weill/Bertolt Brecht) in een arrangement van Charley Gerard;
door: Clea Nemetz (mezzosopraan), Charley Gerard (altsaxofoon), John Jensen (trombone), John O’Brien (tenor banjo), Carl Banner (piano)Live in het Busboys and Poets Restaurant, 18 Juni 2008.

This entry was posted in oud-vkblog-2010-04 and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Dagbesteding

  1. fred van der wal says:

    aanbeveling

  2. lidy says:

    Wat leuk dat sjaaldochter achter een kraam bij Nemo staat. Mijn kleinkinderen zijn er vandaag ook en mijn kleindochter doet mee aan een wedstrijd in de hoop dat ze een prijs wint naar Parijs of zo. Ze presenteert iets.
    Ik wens je sterkte de komende tijd, verstand op nul en het weer is gelukkig mooi. 🙂

  3. Martin says:

    De kindren zijn de deur weer uit. Zoon 10 naar zijn vriend 11 en zoon
    bijna 12 naar zijn vriend 11. Ik heb nog wel een partijtje schaak
    gespeeld met hem en bij de ander gepoogd stevig op te voeden. Heeft
    het effect of maakt het hem alleen onzeker als ik mijn gewicht erachter
    gooi.
    Nu alleen thuis. Mijn W. is gaan swingen bij vriendin in Delft en blijven
    slapen. Ga ik schrijven LBL kijken of wat schrijven. Ik moet thuis zijn
    voor als de kinderen terug komen anders ging ik zelf een stukje fietsen.

  4. Robert Kruzdlo says:

    Lekker koppie aanbevolen groet Rob

  5. lebonton says:

    je begon al wat somber, terwijl vrolijk licht binnenvloeit, zit je in een donkere hoek.

  6. Jezzebel says:

    Oh man wat een toestand verbouwen.
    Ik voel me altijd zo ontheemd.
    Veel sterkte als de sloophamer erin gaat.
    Hoe was het met Sjaal dochter bij Nemo?
    .

  7. Joost Lips says:

    ik hou niet van verbouwen
    maar ben vaker verbouwd
    sterker nog
    het is nog aan de gang
    klik op mijn naam Sjaal
    voor mijn laatste vormgeving,

Leave a Reply

