Mislukt

dinsdagavond 19:00 uur.

"Wijsgerig van aanleg, miste hij de voornaamste hoedanigheid van den wijsgeer. Dichterlijk van nature, had hij te weinig fantasie om een echt dichter te zijn’1. Desondanks heeft de aldus dubbel mislukte Vosmaer een belangrijke rol gespeeld in het letterkundig leven van ons land."

Het zou je posthuum maar gezegd worden.
Dubbel mislukt.
Zo noemde G.P.M. Knuvelder in zijn standaardwerk over de Nederlandse Letterkunde Carel Vosmaer.
Maar Carel speelde wel een belangrijke rol in het letterkundig leven van ons land, met name de Tachtigers.

Hoevelen staan te boek als meervoudig mislukt?
Ik heb twee scheidingen achter de rug, driemaal vader, maar nooit een gezin in stand kunnen houden.
JPB is meermalen mislukt.
Cohen, Kok, Swietert, Bom, Kosto, Haitink, Bird, Couperus….
allemaal zijn ze vaker dan eens mislukt, hebben ze wel eens gefaald.
Maar wat, lieve mensen, wat maakt ze dan tot minder mens?
Hoe staan we in ons leven?
Ik zag onlangs een gezicht. Het gezicht was van me afgekeerd. Op mijn vraag wat er aan scheelde antwoordde ze: "Ik ben ongelukkig, niemand heeft vertrouwen in mij." Ze zag bleek. Men beschouwde haar als mislukt, mogelijk omdat ze zichzelf als mislukt beschouwde. Mogelijk zag ze zichzelf door de ogen van de Ander. Mogelijk ook zag ze alleen zichzelf en bedacht ze de ogen van de Ander er zelf bij.

En ik zag een perspectief,
van een leven lang nooit meer onvoorwaardelijk leven.

Niets meer aan doen dacht ik toen.
Maar toch jammer.

Sjaal draait: Slow Club: It Doesn’t Have To Be Beautiful

This entry was posted in oud-vkblog-2010-03 and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Mislukt

  1. drs.G says:

    Niets dan fouten om het leven van te leren. Alleen blijkt leren van je fouten vaak een hels moeilijke opgave. Wat geeft ‘t: "in de koude voorjaarsnacht zingen de onsterfelijke nachtegalen" schreef de als griffier glansrijk mislukte J.C.Bloem.

  2. Jezzebel says:

    Mijn mooie denkende vriendin zei het wel eens,
    dan tuitte ze haar lippen heel prachtig:
    ‘After it.’
    Daar gaat het om.
    .

  3. joostx says:

    Intrigerend opgeschreven Sjaal,
    precies zoals het is,
    en jammer van het jammer,
    is het niet.
    Warme groet.

  4. misja says:

    ik kan me er wel in vinden
    het had over mij kunnen gaan
    heb er op mijn eigen blog
    een gedichtje van gemaakt
    http://www.misja.punt.nl
    groet

Leave a Reply

