Nachtwacht

zaterdagagavond. de meeste vkbloggers zijn even iets anders aan het doen. sjaaldochter fabel en ik werken elk aan ons eigen digitale bouwsel.
ik op een notebook van 20 bij 20 met strakgespannen kabel dwars door de kamer getrokken, fabel prinsesheerlijk achter een pc met ergonomisch toetsenbord en een trilmuis. we hebben er allebei een dag op zitten. een verdieping hierboven slapen zaj, jom en sjuul (dé vriendin van zaj).
We hebben door Haarlem geslenterd. Papa wist wel een friettent. Papa had helaas geen geld op zak en moest pinnen. De ene na de andere automaat had het begeven. Uiteindelijk stond ik ergens in de omgeving van het station te pinnen om vervolgens weer helemaal terug, richting Grote Markt, te gaan. 17.56. De twee Vlaamse Friettenten waren juist gesloten. Op de markt stond nog een kraam. Daar hebben we de liefde verklaard aan een aardappelboer die nog wel wilde scheppen. En daar sta je dan met je kinderen met een zak warme chips naast een aan Korsakov lijdende vrouw met rollator (het ruikt hier naar bier zei Sjuul) die ternauwernood een zak friet met curry weet te bestellen. Ohjezus, Voorland, spoed weg!

De luiken gaan weer langzaam open. Het zijn barre tijden en het perspectief is niet rooskleurig. De neerslachtigheid drukt op me als een loden mantel.
Ik beweeg me overdag dodelijk vermoeid en met zwarte wallen en omarm de mij zo vertrouwde nacht.
Ben ik lichtschuw geworden? Het lijkt erop.
Het donkere omhulsel heeft me in de gelegenheid gesteld mijn medemens te ontwijken, een schaduwleven te leiden.
Maar nu moet ik eraan geloven. Er is onvoldoende donker over om me in te verhullen.

Vorige week heeft de portier me in kennelijke staat de Fuik in Nijmegen uitgezet, de zoete nacht in. De dag erna stierf ik in de zon een duizend doden op het bankje bij de leeuw in het Kronenburgerpark.
Wat maakt mij toch zo mensvreemd, bang voor de Ander?

Ja, de lente.
Ik heb er net zoveel recht op als elkander.
Elkander.
Ja, de lente.

Sjaal draait:Dan Auerbach: I Want Some more

This entry was posted in oud-vkblog-2010-03 and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Nachtwacht

  1. Jezzebel says:

    @Sjaal,
    Hou vol mooie man.
    Morgen is het lichter
    Een uur eerder.
    De klok vooruit.
    Niet vergeten.
    We leven in een time zone.
    Day Light Saving.
    En op het tandvlees van ons bestaan.
    .

Leave a Reply

