Trein

Het is vrijdagavond en ik zit in de trein richting Nijmegen. Er is weer van alles aan de hand met de spoorwegen. Er is een trein uitgevallen en de wagon zit bomvol. Ik heb mijn fiets op de daartoe bestemde plaats gezet en zit er zelf naast. Ze krijgen de kleren maar. Een geblondeerde vrouw met behoorlijk wat mascara, een strakke spijkerbroek en een handtas met luipaardprint vindt het allemaal maar asociaal en ze duwt mijn fiets een klein beetje aan de kant zodat ze nog net op het klapstoeltje naast me kan zitten. Even later komen er twee mannen, een jongere en een vijftiger de trein in. Ze beginnen aan mijn fiets te trekken en plaatsen hem uiteindelijk aan de overkant van het gangpad. “Ze weten in ieder geval hoe het werkt.” zeg ik tegen de blondine die me niet verstaat omdat ik net een slok bier naar binnen klok. Ik verslik me. “Oh is die fiets van jou?” zegt de vijftiger die me blijkbaar wel heeft verstaan en net plaats heeft genomen op de plek waar zojuist nog mijn fiets stond. “ja, en hij mag daar officieel gewoon staan. Eerst de fiets, dan de mens”. zeg ik en ik wijs naar de sticker boven de plek des onheils “ fietsen voorrang!”. “Ja, sorry hoor, dat wist ik ook niet, ik reis nooit met de trein.” mompelt de man in zijn snor. “Maar ík weet ik het wel. Ach het geeft niet, de fiets staat nou ook goed.” en ik drink nog een slok.

Nu even  geen gelul. Ik pak mijn Molière en schuil me achter het rode kaftje. In een dorp stappen twee jongens in militair tuniek de trein in. Ik doe of ik ze niet zie. De blondine is inmiddels zonder groeten vertrokken en de twee ordeverstorende collega’s ook. Een van de jongens gaat naast me zitten. “Is het een interessant boek dat u aan het lezen bent?” zegt de knaap en hij kijkt me met onscherpe blik aan. Zal ook wel aan het bier gezeten hebben. Ik moet nu wel reageren. Eigenlijk heb ik deze positieve aandacht ook wel verdiend.
“Het is een boeiend werkje.”
”Hoe heet het?”
“De misanthroop. Een in oude spelling vertaald toneelstuk van de Franse auteur Molière.”
 “Waar is het mee te vergelijken?”
”Ik weet het eigenlijk niet.”  (ik probeer na te gaan of ik een film ken met hetzelfde thema, maar het lukt me niet). “Het gaat over iemand die niet van mensen houdt. Hij raakt steeds in ze teleurgesteld omdat hij zegt wat hij denkt en daar zijn de mensen niet zo van gediend.”
 “Een soort Wilders dus.”
 “Ja, misschien wel ja, zo had ik het nog niet gezien.” “wat doe jij voor de kost?” vraag ik hem om het gesprek op gang te houden.
“Ik lig hier in de buurt bij Driebergen. We hebben twee nachten in een tent doorgebracht, tent opbreken en dan weer opzetten, en dat in die kou  …”
“Ja, die koude gaat in je vingers zitten en als het te lang duurt kun je ze niet meer bewegen.”
Ik denk aan september 2001. Noorwegen. Gebergte. Ex-s. is inmiddels drie maanden zwanger. We kamperen in het wild op een meter of 1000 hoogte. Het is nog zomer, maar we beginnen en eindigen de dagen met vorst. Ik krijg mijn vingers niet meer gebogen en moet toezien hoe ex-s. de tent afbreekt. Als we weer in de bewoonde wereld aankomen horen we in een benzinestation dat twee dagen daarvoor een aanslag is gepleegd op de Twin Towers in New York

De conducteur komt langs. De jongen laat zijn OV-kaart zien. Geboortedatum september 1991.

Sjaal draait: Titus Andronicus: A More Perfect Union

This entry was posted in oud-vkblog-2010-03 and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Trein

  1. fred van der wal says:

    Goeie story
    even aanbeffen

  2. Jezzebel says:

    Wow, wat een jonkies!
    Mooi verhaal.
    Drink jij bier in de trein? 🙂
    .

  3. Geroma says:

    Er zijn van die speciale datums die je nooit, never meer vergeet……….

  4. moonfairy says:

    vrijdag was er een gesprongen seinhuisje
    ofzo
    en zondag was het een machinist die niet kwam opdagen
    reizen met de trein
    is een uitdaging
    goed verteld,
    graag gelezen, Moon

Leave a Reply

