Sjaal in beslag

11 2-8.27AM,

Heb ik het koffiezetapparaat nu wel of niet uitgedaan voordat ik het huis verliet? Ik zal er de hele dag niet zijn om het te kunnen controleren. Het is een handeling van niets en meestal doe ik het automatisch en gelijktijdig met het inschenken van mijn tweede kop koffie, maar ik kán het vergeten. Het is me vorige week ook al eens gebeurd. En als het zo is dat ik het apparaat-het warmhoudplaatje- de hele dag actief is, dan is er waarschijnlijk nog niets aan de hand.

Maar toch. Het houdt me tot nu toe bezig.
Mooi is dat eigenlijk. Dat iets je zo in beslag neemt dat je de rest van de wereld vrijwel vergeet. Al het andere is plotseling onbelangrijk- of, beter gezegd- naar de achtergrond geraakt.
Zo werd ik gisteren nog in beslag genomen door de aanwezigheid van de Ander, de dag ervoor door de vraag of ik niet teveel rook, de dag daarvoor door de angst dat de verbouwing van het huis waarin ik woon mij financieel gezien te gronde zal richten en de dag daarvoor was het vast weer iets anders. Angsten, vermoedens, verwachtingen. Ze kunnen een mens volledig in hun greep houden. Ze ontlasten het brein van de eeuwig oprechte vraag naar de zin van het bestaan, danwel de doelloosheid, ofwel de essentie ervan.
Het is een vorm van vertroosting, verstrooiing, een noodgreep van moeder natuur, een automatisme in onze geest, om maar niet al te veel over de zin van het leven te hoeven nadenken.

Concentratie op dat wat ons op dat moment zinvol lijkt, behoedt ons voor een mogelijke depressie.
Het kan ook tegen ons werken. Als ik me concentreer op het gesmak of gekauw van mijn buurman of -vrouw ben ik in staat deze persoon een dolkstoot toe te dienen om de hinderlijke geluiden uit te schakelen. Ik concentreer me op datgene wat me irriteert. 

Concentratie kan ons ook brengen tot de onvermijdelijke conclusie dat alle leven essentieloos is of in zijn essentie zinloos. Goddank worden de meesten onder ons in beslag genomen door andere zaken.

sjaal draait: Balmorhea: Bowsprit

This entry was posted in oud-vkblog-2010-02 and tagged , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Sjaal in beslag

  1. Jezzebel says:

    Het is een gedachte die maar moeilijk te verteren is, de zinloosheid van het bestaan.
    Thank God voor afleiding, was het apparaat uit?

  2. sjaal says:

    @ ja, ik ben dankbaar voor alle afleiding!!
    Ja!! Toch uit…jammer van al die stress.

  3. assyke says:

    er zijn ook mensen die zich enkel nog bezighouden met de vraag of het koffiezetapparaat wel uit is, de thermostaat om laag, geen licht laten branden etc…voor hen is dat de essentie van hun dagelijks bestaan.
    ik heb iemand van nabij meegemaakt die zo zijn dagen vulden, met piekeren hierover.
    En ja, ik verdacht hem ervan om de echte vragen voor zich uit te schuiven met behulp van knopjes die aan of uitmoesten.

Leave a Reply

