Vuurwerk

oudejaarsavond. eindejaar.
De kinderen lopen zichzelf voorbij. Ik merk dat ik weinig rust aan mijn hoofd heb. Mijn vader en moeder, de kinderen. Het is druk. Ze zijn allemaal zo lief. Maar ik zie mezelf niet meer.

Oudejaar. The Great Dictator.
We zijn met ons zessen naar Muiden geweest. Ik heb me voor de gelegenheid geschoren. Bloed aan de badhanddoek, baardharen in de wastafel.

We halen vuurwerk, bezoeken café Ome Ko en halen oliebollen bij een kraam aan de gracht. En op de terugweg luisteren we de top 2000 in de auto. Ramses Shaffy en Liesbeth List. Ik zit met mijn drie dochters op de achterbank.

Even later trek ik me met een boekje terug in de slaapkamer van mijn ouderlijk huis. Ik moet nog allerlei mensen bellen. Maar daar heb ik zo’n hekel aan. Volgend jaar maar doen.

31 december 2009. Eindelijk opgenomen.

Alle kwaad zou ‘k vergeten,
Kon ‘k omzien naar ’t jaar
Met zijn dagen zo droef, en zijn nachten zwaar,
Met zijn uitzicht op bitterheidsbeten;

Enkel noodde ik bedroefden
En weldoeners uit
Tot een stille bijeenkomst en jaarsbesluit,
Aan de haard, waar ze menigmaal toefden.

En met broederslag komen
Ze in ’t geesten-uur aan:
De nóg droeven, wie ‘k generlei goed gedaan -,
De nóg gullen, wie ‘k vreugd heb benomen.

Zo vol schaamte als vol gasten
Is ’t huis van mijn hart:
Waar and’ren naar omzien – mijn jaar van smart
Keert tot God als een smart’lijk verraste.

Uit de bundel: Kamermuziek , W.L.Penning, (1903)

Sjaal draait: Low: sunflower

This entry was posted in oud-vkblog-2009-12 and tagged , , , . Bookmark the permalink.

13 Responses to Vuurwerk

  1. Jezzebel says:

    Goed nieuwjaar Sjaal.
    Dat het zoet mag zijn.
    Vol liefde
    hartstocht
    passie
    verlangen
    en productie
    dat het succesvol mag zijn.
    .

  2. sjaal says:

    @ dankjedank lieve jezz.
    Het zal een geweldig jaar worden.
    En voor jou niets minder dan de Liefde en Muziek, lust, creativiteit, warmte.
    Een onbevreesd en geweldig 2010.

  3. Jezzebel says:

    Happy New Year Sjaal!
    Nieuw jaar, nieuw begin.
    🙂
    .

  4. lidy broersma says:

    Goedemorgen Sjaal, ik wens dit nieuwe jaar toe dat je je weer thuis gaat voelen.Verder heb ik nog een wens dat je je avatar verandert en er een foto inzet met een big smile, zodat ik blij word als ik naar je kijk.

  5. Theo says:

    Alle goeds gewenst!

  6. j-p- says:

    2010 wie niet weg is is gezien.
    Op naar een mooi jaar met gulpende liefde.

  7. Joost Lips says:

    Bijzonder gedicht van Penning Sjaal,
    bovenop je eenvoudige bijna berustende woorden.
    Wens je het allerbeste voor onbeperkte tijd.

  8. Jezzebel says:

    @Sjaal, alles goed man?
    Meer dan twee weken geen bijdrage.
    Ik maak me zorgen.
    Kom nou met je mooie verhalen.
    Laat je niet bang maken.
    Iedereen die het beste met je voor heeft.
    Jij weet het beter.
    Er zijn verhalen
    die gewoon verteld moeten worden.
    Daar vertrouw ik op.
    .

  9. lidy says:

    Hahahahahaha, zie je het werkt!
    De Mona Lisa is er niks bij.
    Je bent een schat 🙂

  10. sjaal says:

    @ Jezz,
    zeker, het gaat prima. Ik heb vandaag weliswaar een flinke smakkerd met de fiets gemaakt onder het Stastokviaduct. Vanmiddag snel naar de arts gefietst voor een tetanusinjectie.
    Ik houd die mooie verhalen (dankje!!) momenteel bij in een boek met blanco bladzijden. Elke dag een stukje schrijven, dat doe ik nog steeds. Blijf ik ook wel doen hoor. En misschien schrijf ik van de week nog wel wat hier. Als ik voldoende inspiratie heb. Het moet wel ergens over gaan toch?
    @ haha Lidy, je brengt me wel aan het blozen hoor.

  11. Jezzebel says:

    @Sjaal, oi, ben je oké?
    Blij om te horen dat je hoe dan ook aan het schrijven bent.
    Dit bepaald geen gemakkelijke periode voor je,
    maar wel interessant, alles wat je tegenkomt.
    Liefs.
    .

  12. charles_latan says:

    Voorlopig volgt er op ieder jaar weer een jaar. En ieder ja kan zomaar een goed jaar zijn. Je hebt er deo volente nog een boel voor de boeg…toch?

  13. koek says:

    ja man kom op zeg nou is het genoeg geweest… gooi die mooie verhalen eens op het net verdomme ! 😉

Leave a Reply

