Verloren dromer

Haarlem 19 december, 13:20. Het vriest een graad of vier, er staat een frisse wind. Vader sjaal rijdt op een fiets zonder deugdelijk stuur, maar uitstekende remmen, over laagjes gesmolten en vervolgens weer opgevroren sneeuw. Ex-s. verliet me drie uur eerder met een rood hoofd en twee gillende kinderen in de bakfiets. 
Een dag zonder vreugde. 
En het is nog lang geen kerst.
14:01, Amsterdam Muiderpoort. Ik krijg een telefoontje van ex-Y. Ze loopt 50 meter verderop en met Sjaaldochter F. (11, bijna 12) aan de hand door de Mokumse sneeuw.
We lopen samen op naar hun huis aan de Dappermarkt, we regelen het weekend. Halen en brengen, aanleveren, afleveren, opleveren, inleveren. Net als de marktkooplui.
Een uur later zijn we samen, Sjaaldochter en ik. We maken grapjes en ik voel me op mijn gemak. In de snijdende koude wandelen we door de Grote Houtstraat, warenhuis uit, boekwinkel in, schoenenzaak uit, MC Donalds in. 17.10. Een gesprek met een slecht Nederlands sprekende man uit Tunesië. "Pappa, je stond zo dicht met je gezicht bij het gezicht van die man". Sjaal wil de mensen die ver van hem af staan graag dichterbij.

ik dwaalde eens de wereld binnen-
de wereld zag mij nijdig aan,
ik wilde ‘t leven goed beginnen-
Maar ‘t was zoo moeilijk te verstaan!

Ik leerde leven, – ‘k ben zoo goedig
Naar alle menschen toe gegaan:
Ik was zoo bang – ik deed zoo moedig-
Zij hebben mij niet goed verstaan!

Ik droomde weg – ik raakte eenzaam
Uit hun rumoerigheid vandaan,-
De stilte werd mij zoo gemeenzaam-
Ik heb de stilte goed verstaan!

Ik keerde weer naar oude vrinden-
Zij zagen mij genegen aan,-
Ik kon niet goed mijn woorden vinden-
Zij hebben mij niet goed verstaan!

Ik ben op ‘t laatst alleen te midden
Van al dat leven blijven staan,-
‘k Heb in mijn eentje leren bidden-
"Ons lieve Heer" heeft niet verstaan!

(Verloren Droomer, uit C.S. Adama van Scheltema, Zwerversverzen, 1926)

Slechts weinigen leven – de meeste mensen bestaan slechts (Oscar Wilde)

Leven,
les 33 : vergeet niet elke dag een beetje te sterven (sjaal, op.post.)

Sjaal speelt: girl (I Don’t Believe You : She Acts Like We Never Have Met)
 

This entry was posted in oud-vkblog-2009-12 and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Verloren dromer

  1. Jezzebel says:

    Het gedicht is prachtig.
    Verstaan, niet verstaan.
    Het leven gaat door.
    Elke dag een beetje sterven?
    Dat lijkt me helemaal geen goed plan.
    Uiteindelijk ga je dood.
    Leef man!
    Wat heerlijk en zo 🙂
    .

  2. Frenkel says:

    We schrijven ongeveer vanuit dezelfde invalshoek momenteel.
    Wat heb jij een gevoelige mond op die foto.
    En een hoog voorhoofd.

  3. lidy says:

    Goedemorgen Sjaal. Hier in Zwolle sneeuwt het weer. En ik zit hier achter mijn computer en heb een mooi uitzicht door het raam.
    Als ik naar je foto kijk dan doe je me denken aan mijn kleinzoon Bram. Als het ook maar even tegenzit of iets lukt niet dan word hij boos en verdrietig tegelijk. En dan heeft-ie zo’n vermoeid gezichtje van de teleurstelling. Net als jij. En dat met zoveel talenten. Wat jij moet doen is dat verstand eens op 0 zetten en gewoon iets gezelligs doen. Ga op kookles. En dan komt die lach vanzelf weer terug in je ogen. Dat moet toch kunnen.
    Komop man!

  4. hippocampi says:

    genoten van je muziek
    het gedicht
    de verbindingen
    een rijk blog
    en een foto
    met een mooi hoofd
    gr. hippo

  5. sjaal says:

    @ Dank lieve Jezz!
    @ Fleur, zelfde invalshoek is ook een beetje herkenning toch? Dank, ik ben blij met je!
    @ Lidy, dank voor je lieve mooie woorden. Ja, het is wel een kwestie van aandacht, is het niet?
    @ hippocampi, jeetje….rijk blog…bloos…nou, zo kan ie wel weer he! Dank je man!

  6. oliphant says:

    Ik geef je een begripsvolle eenzaamheidshand en probeer uit mijn eigen dal te kruipen…
    Doe exen. daar word je niet vrolijk van.
    Ik blog hier in Frankrijk het verdriet aan elkaar.
    Kookcursus? Daar begin ik niet aan.
    Ik dacht tot het einde dat et een eigen gedicht was. Maar het is toch mooi!
    Zal je maar eens bij mijn sombere en tobbende favorieten plaatsen. Hou je sjaal eh taai, sjaal
    Miscchien moeten we een iets doen in Haarlem, eten of zo et iets erom heen.
    Groet, O. uit .fr.

  7. sjaal says:

    @ Mooie, lieve Oliphant, fijn om weer van je te horen.
    Jij ook al in de ellende?
    Haarlem!
    Zeg waar en wanneer…ik zal er zijn.

Leave a Reply

