Kop van Jut

7 december de dag na de dag van sinterklaas. wederom een in memoriam in mijn mailbox vandaag. een oude bekende. een slachtoffer van alcoholisme.
ongeblust verlangen naar meer.
van stof tot stof.
wat is er over 2000 jaar over van pompeii scavi? ercolano scavi? stabia?
Wie gelooft er over 2000 jaar nog in zichzelf?

5 December. Kronenburger Park, Nijmegen. Ik, sjaal, pappa van drie kinderen, zit op de dag van de sint tussen de regenbuien door in een donkerblauw, bemodderd, regenpak op een van de bankjes naast het standbeeld van de brullende leeuw. Er waait een frisse wind. Ik heb twee flesjes met Belgisch bier naast me staan, waarvan één geopend. Ik steek een joint aan. Ik lees een boekje dat ik net heb meegenomen uit de weggeefwinkel (Bloemerstraat70/72), gerund door Frisse, fruitige krakers, mooie jongens en meisjes. Het einde van de wereld en wat daarop volgt, oftewel het menselijk tekort (La condition Humaine) van André Malraux, boek No 10. in de boekenkast van F.Dekkers te Nijmegen ("Het zij nadrukkelijk vermeld dat Het menselijk tekort een zekere mate van rijpheid bij de lezer veronderstelt," aldus de uitgever). Het begint met een moord. "Met een stoot om een plank te doorboren, stuitte Tsjen hem, in een geluid van scheurend neteldoek vermengd met een doffe schok." Recht in het hart. Het slachtoffer is dus op slag dood. Een eerste moord. Geen idee hoe dat voelt. Maar een jaar geleden wist ik ook nog niet hoe het voelt om als een zwerver op de bank te zitten.
Sinterklaas. Ik ben er niet bij. (Ex-) schoonvader en – moeder zijn erbij, ex-s. is er en ik ben er niet. De kinderen ontvangen twee zakken van de onzichtbare sint. Eén voor de zaterdagavond en één voor de dag na Sinterklaasavond. In de laatste zak zitten ook cadeautjes voor pappa die zijn fiets van het station moest halen in Nijmegen.

Zaterdag 5 december. Ik ontvang een meneer van 58 en zijn Thaise vriendin van 26. Ze willen om de week gebruik maken van mijn vakantiehuisje. Ik ontvang een bedrag in contanten en ga ermee de stad in. Twee uur later is het geld op.
Het menselijk tekort.

Zaterdagavond. Sinterklaasavond. Twee liter Chouffes later. Sinterklaas is weer vertrokken uit Haarlem. Ik zit alleen in het boshuisje. Het lukt me zelfs niet om me te bevredigen. Alcohol.
Ik rook een laatste sigaret en ga naar bed.

Zondag. Een moe mens stapt op de fiets en rijdt tegen de wind in naar de kust. Overbetuwe, Utrechtse Heuvelrug. Het regent aanhoudend. Ik draag een doorweekte linnentas op mijn rug. De kinderen proberen me te bellen. Maar ik neem niet op. Want de telefoon is stuk.
In de doorweekte tas draag ik een boekje, een miniatuurtje, met Epigrammen van Oscar Wilde.
"Volmaakt is slechts het genot dat ons onbevredigd laat".
Zondagmiddag. 15:10: Albert Heijn Haarlemmerdijk. Bier. Een vrouw voor me krijst de hele boel bij elkaar. Ze heeft het gehad met deze winkel. Haar agressie wordt gewekt door een obstakel dat haar in enorm in de weg staat. Ze beukt ertegen met haar boodschappenkar. Ze scheldt, schreeuwt en schopt. Ik negeer haar. Ik wil alleen maar bier.
Zondagmiddag 16:10 uur. Ik, sjaal, sleep me naar de douche. De kinderen schreeuwen om aandacht. Ik ook. Maar ik schreeuw niet. Ik pijnig alleen mezelf. Drie minuten stralen warme water en ik ben er weer.
Maar hoe lang nog? De kinderen ontvangen eindelijk hun tweede lading cadeaus. Ik ontvang mijn eerste lading. Nog meer boeken, een rugzak voor al mijn reizen, een fietslicht, een chocoladeletter.

7 December, de dag na de dag. De dag voor een andere dag. We verkeren ergens tussenin. En als we aan het einde zijn hebben we het meestal niet eens door.
Wel zo prettig.

Sjaal draait: Shearwater: Castaways

This entry was posted in oud-vkblog-2009-12 and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Kop van Jut

  1. Jezzebel says:

    Ik voel met je mee man.
    Is Nijmegen niet de stad van de jongens en meiden van Loesje?
    .

  2. Joost Lips says:

    Sjaal, sterk geschreven.
    Ik ga alcoholloze dagen inlassen.
    Laten we eens koffie drinken.
    Warme groet.

  3. sjaal says:

    @ HA Jezz, jazeker. Het is een mooie stad. Een Loesjestad.
    @ Dank lieveJoost.
    Maar wat graag.
    Een alcoholloos koffiemoment.
    Ja!

Leave a Reply

