Pompeii Scavi

wat is de levensverwachting van een  napolitaan? geen idee. maar het zal niet zo oud zijn vermoed ik. als hij of zij al niet is gestorven aan de smog, dan toch wel aan de drank of de sigaretten. iedereen doet het hier. en dan die scooters.
Ik was vandaag getuige van een verschrikkelijk ongeval. Een jongevrouw joeg haar alpha romeo naar de andere wereld en was er zeer bedroefd onder. Ik zag het gebeuren. Ik liep naar het Antiquarium Bosco Reale langs een brede weg waar enorm hard gereden werd en daar vloog ze om onverklaarbare reden uit de bocht. Haar snelheid was zo hoog dat de auto…met piepende remmen naar rechts draaide, en (anderhalve meter hoog) met de bumper tegen de scheidingsmuur tot stilstandkwam. De auto draaide bijna om zijn as, maar gelukkig bleef alles recht overeind. De auto stond nu dwars op de straat en blokkeerde het verkeer. Ik was er, maar daar had ze niets aan, de blondinde die snel en jammerend uitstapte. Er kwam een bruinig goedje uit de voorkant van de auto en het stroomde in een grote snelheid de straat over, maar dat zag ze niet. "Mijn auto!!" riep ze, uiteraard in het Italiaans. En ze zag me niet staan. Achja, even ervoor stond ze nog met haar auto tegen de muur. Ik was al lang blij dat ze zich niet verwond had. Wel vreemd…aangezien de auto toch redelijk naar de verdoemenis was. Even later kwamen er steeds meer auto’s en mensen die zich met het ongeluk bemoeiden. Om de een of andere manier moest mijn mobiel worden gebruikt om 112 te bellen (Carabinieri). De vrouw was ondertussen volledig ontoerekeningsvatbaar en krijste de boel bij elkaar. Toen ik mijn telefoon terughad vertrok ik met stille trom.

Vanochtend ben ik rond tienen de stad uitgevlucht. Een dag Napoli was even genoeg.
Het was een tocht richting vulkaan en zijn slachtoffers. Ik kocht, na een uur lang op stazione Napoli te hebben rondgewandeld, een kaartje voor de metro en stond drie kwartier later voor de poorten van Pompeii Scavi. De antieke stad. Ik heb maar meteen een kaartje voor drie dagen gekocht. Een dag van al dat moois is voor mij beslist onvoldoende. Ik was op zoek naar de afgietsels van de doden in gips, maar ik trof ze niet. Ik liep vol ontzag door de oude stad. Het syndroom van Pompeii. Het bordeel, de badhuizen, het forum, het amfitheater…het was allemaal teveel voor me. En mijn voeten. Als je alleen bent wil je meestal meer dan je fysiek aankan.
Over de doden niets dan goeds. Pompeii is vooral indrukwekkend.
Mijn driedagenkaartje gaf ook toegang tot vier andere historische plekken, waaronder het Antiquarium Bosco Reale, waar de lichamen van inwoners van Pompeii in gips zijn ondergebracht, naast allerlei kunstschatten. Ben er helaas niet aan toegekomen. Het ongeval en de afstand! Nee, morgen dan maar. Ik liep terug via een andere route, ik zag in de verte de gecrashte auto met een man of vijf erbij en boog nog op tijd af naar een andere straat richting centrum. Ik kwam net voor het park bij het station een oude man tegen met een stapel lakens onder zijn linkerarm. Ik vermoedde dat hij een sigaret wilde en bood hem er een aan. Nee dat was het niet. We spraken, maar begrepen elkaar niet. Hij trok me aan mijn arm een straat in en begon op me in te praten, ik had niet het idee dat we elkaar tegenspraken, maar hij had dat volgens mij wel. Hij raakte mijn haren aan en deed mijn vest recht. " Io"  (ik) wil dat je bij mij gaat slapen maakte hij me in gebarentaal duidelijk. Enfin. Een lief aanbod, maar toch nee. Het duurde me vijf minuten en toen sloot ik het gesprek af met een groet.

Aii, een half uur later kwam ik weer aan op het Centraal Station en de stad gaf me nu vreemd genoeg een gevoel van veiligheid. De stad is toch vooral een plek voor ontheemden. Met een lauw stuk pizza Margherita en een fles Birra Moretti onder mijn arm liep ik terug naar Ostello Giovanni. Het is nu bijna 19:00 uur en over anderhalf uur staat er een heerlijk bord pasta klaar (waar Giovanni meer dan twee uur aan heeft gewerkt).
Wat wil een mens nog meer?

Sjaal kijkt Clues: Perfect Fit:

This entry was posted in oud-vkblog-2009-11 and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Pompeii Scavi

  1. Jezzebel says:

    Man, wat moeten al die mensen toch van je.
    Blij als je morgen enkel naar het museum gaat. 🙂
    Geniet ervan sjaal.
    Ik geniet van je verhalen.
    .

Leave a Reply

