Bericht uit Napoli

ik had mijn schrijfblok al meegenomen voor al mijn dagboekaantekeningen, maar dit gaat sneller. napoli, dag 1. gisteren aangekomen in de smog. ik heb de vesuvius even in de verte gezien, vanaf het piazza garibaldi, net voor het centraal station. daarna heb ik weer eindeloos gedwaald, ondanks het feit dat ik deze keer een goede kaart in mijn bezit heb.  om een uur of vier kwam ik aan in dé jeugdherberg van napoli, die van pappa giovanni. een kaal slank bebrild baasje van een jaar of zestig. hij toonde me de stad in een notendop, touristenboekjes erbij, een kaart, en een grote dosis liefde voor de stad. ik thuiss. giovanni nodigde me uit voor het eten. 20.00 uur. ik had nog even om de spacca napoli op te gaan. daar trof ik fabio. op een bank. een boekverkoper uit roma. hij kwam met een grote fles bier en vervolgens nog twee. hij vertelde me zijn verhaal over een brute scheiding en ik vertelde hem het mijne. hij nodigde me uit om bij hem te komen eten en slapen. boeken, drinken, eten en slapen.
nee, ik moest hem in de steek laten. giovanni. ik ben een dakloze met spullen en een adres.
giovanni serveerde ons- zijn studenten en verloren vakantiegangers (ik was veruit de oudste) een subliem gerecht. en vervolgens nog één en daarna nogmaals. ik at er maar weinig van. alcohol vult beter.
Een uur of wat later zat ik met de onvermijdelijke gitaar en speelde met de jongens en het meisje de Lof van Canada tot ik van vermoeidheid van mijn stoel viel.

Vandaag heb ik de antieke stad van Napels bezocht. Een kerk, de kathedraal (Duomo), nog een kerk, het museum gewijd aan de beschermheilige van de stad san Gennaro, wiens gestolde bloed twee maal per jaar -op het afgesproken moment-  vloeibaar wordt.
Wederom daklozen. Een Marokkaan wiens naam ik niet ken, introduceerde me in de wereld van dakloos Napoli. Ik sprak met een Srilankees, een Ghanees, Een Senegalees en een groot aantal Polen. Roken en witte wijn. Een van hen was vorige week overleden na het drinken van spiritus. Ellende. Ik kocht hem een witte wijn. Hij nam me mee naar een plaats nabij het Archeologisch Museum. En we dronken verder. Ik kreeg een versierde steen aan een ketting van hem en vervolgens weigerde ik een pakje sigaretten voor hem te halen. Stom van me. Morgen zoek ik hem op en neem een pakje sigaretten en een liter witte wijn voor hem mee. Ze zitten daar en sommigen drinken 7 liters witte wijn per dag.
Napoli. Je kunt volgens mij nergens zo gelukkig dakloos zijn als in deze stad. De man uit Sri Lanka was voor de tweede keer gescheiden en na een huwelijk met een junk en een slecht leven in Düsseldorff kwam hij uiteindelijk hier terecht.De Marokkaan toonde me zijn beduimelde foto’s van de tijd dat hij gendarme was in Marokkaanse dienst. Een stoere knaap met een zonnebril, een woestijngeel pak, een pet een flink pistool op zak. Das war einmal zeg ik hem. Duits kent hij wel. Lelijke taal.
De marokkaan kan het niet hebben als ik met de anderen praat en stuurt ze allemaal weg. De Poolse majoor (hij toont me zijn op beide schouders getatoeerde insignes) blijft het langst staan.

Aaah, en verder was er een archeologisch museum met kunst uit Pompeii. Prachtig, veel en niet te vatten. Fresco’s en marmer uit een verloren gewaande tijd.
Een stuk pizza, en twee voetballende jongetjes die me in het Italiaans de oren van het hoofd vroegen. Vino? Non, birra! "Begin er maar niet aan" wilde ik ze nog zeggen.
Morgen Pompeii.

En dan de Vesuvius. Ik hoop dat ik de krater niet indonder.

Sjaal draait:

Beachhouse: Norway

This entry was posted in oud-vkblog-2009-11 and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Bericht uit Napoli

  1. Jezzebel says:

    Het klinkt spannend.
    Pas je wel goed op jezelf?
    Benieuwd naar je verhalen.
    Geniet er van!
    .

  2. sjaal says:

    @ Het is zeker spannend.
    En dat alles weer vloeibaar wordt, dat is toch een mooie gedachte, niet?
    Ja, op straat wel…bij Giovanni zit ik in de geur van vers gebakken uien, broccoli, pasta…daar heb ik rust.
    Wordt vervolgd..!
    dagdag

  3. K-O-E-K says:

    dacht direct hetzelfde als jezz
    ik had een roommate die ook zo goed contact had met who ever he met
    op bankjes in een park
    totdat op en ochtend de complete badkamer was besmeurd met bloed
    en hij voor pampus lag in de badkuip
    de verkeerde tegen gekomen
    uit het niets aardig en bam
    maar het blijft mooi om je te volgen
    enjoy
    koek

  4. Pingback: Spaanvlechten | mirosjabin

Leave a Reply

