The Family Man

ach, die flauwekul op het bankje.
woensdag zat ik er weer. deze keer met kind, sjaaldochter j. sjaaldochter z. zat weer op viool.
ik zat er naast drie andere kinderen. mijn favoriete alcoholisten waren even weg.
een jongen die af en toe zenuwachtig aan het sleuteltje van zijn brommer zat te draaien, en twee tienermeisjes. de een was blijkbaar al moeder. ze nam regelmatig deel aan een heftig mobiel  telefoongesprek.
ik hoorde haar zeggen:"ja, het is niet alleen mijn kind." en "alsof ik al vijf kinderen heb ofzo, jij kunt toch ook iets verzinnen?". een gesprek met een vader. ik keek naar een jong meisje dat zich de zinloosheid van het bestaan al snel eigen had gemaakt. nog een paar jaar en ook zij zou, met of zonder kind, hier haar halve liters drinken. nochtans deed ze zich tegoed aan de nicotine.
naast haar een ander kind zonder verhaal.
De jongen liet zich ontvallen dat hij die allochtonen het liefst allemaal tegelijk over de kling wilde jagen (in andere woorden). Ondertussen observeerde hij een wagen met waarde (Brinks) en besprak hij met de meiden hoe hij een overval zou kunnen plegen op deze auto. In één klap binnen. En niet gepakt worden uiteraard. En dan maar de rest van je leven niets meer hoeven doen. De natte droom van iedere puber (sex is slechts bijzaak).

"Laat ze goddomme es hun eigen fietsband repareren, dat werkschuw tuig." Een ouderwetse engel vloog langs en urineerde een handwarme straal tegoeddoening over mijn zware gemoed.

Mexicaanse griep. Een dag of wat geleden deed ik er nog zo gemakkelijk over en nu vrees ik ervoor. Ik heb het over mezelf afgeroepen. Sjaaldochter Z. zat te rillen van de kou. Ineens. En hoofdpijn ook. Ex-s. is weg en ik zit alleen thuis. Z. een aspirine gegeven. Ik loop als een kip zonder kop door het huis. Weer even luisteren. Ja, ze is nog wakker. Buikpijn. Hoofdpijn ook. Ze ademt vlug. Een kruik, nee, ze wil slapen.
Wat wil ze nog meer? Sjaaldochter Z. (7) blijft de rest van haar leven bij sjaal wonen. Dat hebben we twee jaar geleden zo afgesproken.
Ze trekt haar dekens over zich heen en ze ziet spierwit. Haar temperatuur. Niet meten nu. Ze voelt wel warm. Sjaaldochter J. ligt in mijn bed met de poes met vlooien en ze heeft nergens last van.
Wat nu? Z. ligt in bed, kucht, heeft buikpijn en koorts.
Ik lees: "De zevende dode in een week." Kinderen van vijf jaar. Waarom niet van zeven?
Gestommel. Nog even kijken. Ja, ze is nog wakker. Wc. Ik voel haar hoofd. Koorts.
Godverdomme, ik zou mijn dood nog kunnen verslaan. Het kind is ziek en ik  beschrijf de situatie van minuut tot minuut. Een fotoverslag erbij als het moet.
Maar, ze krijgen Z. niet klein. Want die blijft de rest van haar leven bij haar vader wonen. Totdat hij erbij neervalt natuurlijk.

This entry was posted in oud-vkblog-2009-11 and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

9 Responses to The Family Man

  1. j-p- says:

    Niet aarzelen om de dokter ook in het weekend uit zijn bed te bellen.
    En ik laat bij de brouwwerij wel een extra vat klaar zetten.

  2. Grutte Pier says:

    Held?!

  3. tineke-van-eeuwen says:

    Dacht meteen; is even kijken wie sjaal is.
    Want per slot van rekening kan iedereen zich wel sjaal noemen toch?
    Je pakte me direct met dit hartverwarmend verhaal,
    geef sjaaldochter Z, maar een lekkere pakkert van me,
    en wat jezelf betreft: pak een whisky en een goed boek,
    dat leidt je gedachten wat af,
    hartelijks

  4. sjaal says:

    @ Jp, dank je maat, maar ik zal er donderdag zijn om het mee te drinken.
    @ Grutte, held? nee, vader.
    @ Tineke, dank en liefs.

  5. Grutte Pier says:

    Nu de herstart. Dochters adoreren de vader, tot de wekelijkheid voorbij….

  6. rififi says:

    Ik heb geen kinderen en ook nooit een ontzettende kinderwens gehad, maar nu ik dit verhaal lees en die prachtige foto zie moet ik toch even een klein brokje in de keel wegslikken..
    take care..
    warme groet uit het hoge noorden

  7. Jezzebel says:

    Oi, beterschap voor die kleine.
    Hoe is ze de nacht doorgekomen?
    En wat JP zegt; dokter bellen.
    Niet te lang aanrommelen.
    Zorg dat ze veel drinkt (vruchtenthee en appelsap) en zo.
    Sterkte man.
    .

  8. trekmoment says:

    En over twintig jaar woon jij bij haar. Sterkte er mee, spannende tijd.

  9. Paul Nijbakker says:

    Onze dochter heeft dezelfde symptomen, maar het is een sterke meid. die van jou vast ook.

Leave a Reply

