Bankwerk

Het was een prachtige dag. Wat een mooie dag. Bijzonder mooi. En de rest ervan ben ik vergeten. Ik had daarnet een blog van 500 woorden en dat was blijkbaar teveel. Error zus of zo. Volkskrantblog. Klotesysteem. Nu opnieuw:

Vandaag was het dus weer een bankdag. Bank op de brug schuin t.o. de Albert Heijn (bier op bestelling). Toen ik er nog niet zat dacht ik dat er altijd dezelfde mensen zitten, maar niets is minder waar. De een komt er nooit, de ander soms, en een enkeling is er stamgast. Vandaag zat ik er met Jaap en Ria. Uiteraard met een sigaret en een halve liter bier. Als er bier gehaald moet worden en iemand biedt zich aan, dan kijken we allemaal stilzwijgend of die persoon ooit nog eens terugkomt en zoja, …met of zonder.

Jaap had versgeronnen bloed op zijn voorhoofd aan slapen aan zijn kin. Van die strepen. Hij had hem al flink zitten. "Ik ben zo slecht van geheugen." zei hij. "Ik slaap bij het leger, maar waar moet ik dan naartoe?"."Het leger zit in de Hout" zei ik. Ik wees hem naar links. "Maar waar moet ik dan naartoe. Ik heb een slaapplaats nodig vanavond. Ik wil zo graag slapen." Ik wees hem naar het bordje tegenover ons. Een pijl naar links met daarop de tekst "Hout <p>". Hij begreep het. Jaap heeft onderweg ongetwijfeld nog een enkele keer de weg gevraagd.  Jaap had net ervoor de Albert Heijn bezocht en kwam er bij de kassa achter dat hij de drie halve liters eigenlijk niet meer kon betalen. Ze zouden je in die yuppenwinkel eens matsen als je geen cent op zak hebt. Smeerlappen.

Enfin, ik bleef dus achter met Ria. Ik zag de beeldschone moeder Nomade M. voorbijrijden, die mij in de voormiddag op het schoolplein steeds dichter (tot zowaar zoenafstand) naderde toen ik met haar sprak over, ja waarover eigenlijk??? en onze kinderen jengelend aan onze armen trokken… Nu, twee uur later ontweek ze mijn blik. Bankvolk. Dat komt dus nooit meer goed. Ik sloeg snel een slok bier achterover.

Ria bleef achter. Kort grijs haar, een scheve kin, helblauwe ogen en intens bruine  rookvingers.  Ria had er minder op dan Jaap.
Er kwam een smeris op de motor voorbij. "Als ik ze te pakken krijg ram ik ze helemaal in elkaar. " Ze hadden haar al drie keer gearresteerd zonder geldige reden.
"Je mag tegenwoordig niet eens meer normaal een biertje drinken." Ja, da’s waar. In de Amsterdamse parken heb je tegenwoordig bijna overal een alcoholverbod. "En de junks verlinken je waar je bij staat." "Je wordt goddomme voor niks aangehouden, gewoon omdat je een biertje drinkt op straat. Maar een mens is niks meer waard. Vitaminen mogen ook al niet meer, iemand zou zich er beter door kunnen voelen. Je bent niks meer waard als mens" undsoweiter.
Ze woont in een huis zonder gas, zonder licht. Betaalachterstand. "Het is er binnen kouder dan buiten, daarom zit ik maar hier."

Het zou slecht met haar aflopen. Haar doodvonnis was al getekend. Ze zou worden  opgepakt voor opruiing (wetboek van strafrecht 113). Een volksopstand. Ria had haar handen laten lezen. En daarnaast had er iemand haar handpalmen en polsen ingesmeerd met inkt om haar de toekomst te kunnen vertellen. "Denk je inderdaad dat het straks misgaat met je?" vroeg ik haar. "Ach, het is al heel lang geleden ergens misgegaan met me. Die lui lezen namelijk ook je verleden."

Weer politie.
Meer bekenden. Ik besloot dat ik hier niet meer op een woensdagmiddag zou gaan zitten. Voordat je het weet kom je nergens meer binnen.
Ik zou zowaar in een langdurige psychose belanden als ik niet was opgestaan.

Of ik bier wilde halen. Nee. Dochterlief ophalen van vioolles. De Egelantier, 150 meter verderop. Ik nam buiten zoenafstand afscheid. We verklaarden elkaar het leven. Ria bleef alleen achter op de bank. Zonder bier.

sjaal draait: Ella Fitzgerald: OOO baby baby

This entry was posted in oud-vkblog-2009-10 and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Bankwerk

  1. Joost Lips says:

    Sjaalmans, ik heb iedere letter op de voet gevolgd en was er helemaal bij. Wat heb je dit prachtig beschreven man! Je bent nog in de leer voor het junkschap en nu al blink je uit! Ik had mij graag vertroost op dat bankje met jou vandaag, maar gezien deze tekst, ben ik blij dat ik je gemist heb. Zullen we een villa om dat bankje bouwen? Warme groet man, ik heb je erg graag gelezen en door al het traanvocht heerlijk gelachen.

  2. Jezzebel says:

    Deze had ik nog gemist.
    Mooi stuk.
    Dat jij dat durft op dat bankje.
    Ik zat er ook natuurlijk.
    Maar net een bankje verder.
    .

Leave a Reply

