Geesten

voordat ik begin, eerst even uitpuffen (een citaat uit de pre-korsakoviaanse kronieken, Sjaal).

Een huis met een kind of zes, op het hoogtepunt zelfs zeven. Geen idee wat er aan de hand was. Maaar dat is niks bijzonders. Daar heb ik meestal last van.

"Welkom in het strijkkralenmuseum, toegang: 0,00 euro" had Sjaaldochter F. op het raam gehangen. En ze kwamen. De een nog onuitgeslapener dan de ander. En dat in het weekend dat we er een uur bij hebben gekregen. Onbegrijpelijk. Ja, die drie van mij waren wel vroeg (voor 6 uur) uit de veren. Geen idee wat ik verkeerd heb gedaan.

En toen ze elkaar eindelijk gevonden hadden was ik er weer voor mezelf. Ex-s. was haar administratie aan het doen en ik had tijd om mijn Duits op te halen bij Mein Kampf, 6. Kapitel, eerste boek (Kriegspropaganda) want daar gaat het om als je aan de Macht wil. Maar daarover in een volgend blog meer. Op een gegeven moment stond ik tegen de piano geleund in mijn onderbroek en mijn gespierde bovenlichaam, terwijl ex-s. met de stofzuiger elke hoek van de kamer van lawaai voorzag. Ik las door, want ik was inbeslaggenomen door de tekst en de intentie van de auteur.

Pure romantiek. De man was vast net zo’n autist als ik. Jammer.

Goed. Ze bleven. De kinderen.

Ook na mijn dagelijks uurtje sportschool en mijn uurtje middagslaap. Het werd tijd voor educatie.
Pianospelen. De voor piano bewerkte versie van de eerste Peer Gynt Suite werd herkend als de titelmuziek van een van de Barbiefilms. Er was enthousiasme bij het spelen van, met  name, Morgenstimmung en In the Hall of the Mountain King. Bij Anitra’s Dans en The Death of Ase (Ases Tod) was men even met iets anders bezig (mijn conclusie: er is in Barbiefilms geen aandacht voor de dood). Bij het spelen van de ballade van Sovejg uit de tweede suite merkte Sjaaldochter F. op dat het stuk enorm veel leek op een werk van Michael Jackson. Toen ik haar vroeg welk stuk dan eerder gecomponeerd zou zijn, stelde ze dat het dan waarschijnlijk het stuk van Jackson betrof.
Speel je een impromptu van Schubert, dan noemt men het saai. Mendelssohn is gecomponeerd in een andere dimensie, die klaarblijkelijk, alleen ik doorgrond.

Ja, liefde en muziek. Het ene onbereikbaar, het andere alom aanwezig in iedere vezel.

Sjaal speelt: Geistervariationen

This entry was posted in oud-vkblog-2009-10 and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Geesten

  1. Jezzebel says:

    Je link is ontroerend.
    .

  2. sjaal says:

    @ Dankjedank, lieve Jezz.

  3. rififi says:

    sjaal, bedankt voor je prachtige teksten en dito muziek, ben ontroerd..echt..

  4. Fleur says:

    Ik hoorde en zag Introdans op het journaal in een balletvoorstelling voor Bea,
    Het weemoedige lied waarop ze dansten was oorspronkelijk de openingstune van een toneel tv serie.
    Iets van Couperus..niet zolang geleden.
    De muziek van Hello/goodbye is ook zo wonderschoon,maar dat ene nummer met die crescendo aanzwellende modulatie hoor ik nu niet meer en dat kan ik niet uitstaan!!!
    Muziek kan zo mooi zijn en je zo ontzettend aanraken,dat ik vaak nauwelijks muziek kan horen,
    omdat het mij teveel triggert.
    En daardoor in een stemming brengt, waar ik niet wil zijn op dat moment.
    Deze link is somberder van kleur en toon,maar lijkt er wel op.
    Dit is begrafenis muziek.
    En het is al zo donker nu.

  5. Fleur says:

    Die tekst van jou en dat dat ene zinnetje,
    ik heb `m 4x moeten lezen
    voordat ik het begreep.

    -Pure romantiek. De man was vast net zo’n autist als ik. Jammer. –
    En dan dit `lawaai in elke hoek`.
    Mag ik nog zeggen,dat ik iets mooi vind?

  6. sjaal says:

    @ Rififi, graag gedaan en super dank.
    Geniet van al het mooie.
    @ Nou Fleur, ik zou zeggen: wis en waarachtig ja!
    Tja, dat hoor ik nu altijd als ik piano speel.
    "Man wat speel je zwaar."
    Sombermans speelt zoals sombermans denkt en leeft.
    Maar het leed is ook zo weer geleden.

  7. Joost Lips says:

    Stilte en geluid,
    in ons verenigd.
    de diepste zonde
    draagt het hoogst geluk.
    Omhels je Sjaal

Leave a Reply

