Lot

wanneer houdt ellende op? wanneer geluk begint. of kunnen ellende en geluk naast elkaar bestaan?
ik denk soms van wel. ik leidt gelijktijdig honderd levens en het ene is ellendiger dan het andere. deze week overleed mijn nichtje, ik meen dat ook zij ongelukkig was. ik weet niet eens precies hoe ze stierf (en hoe oud, een jaar of 33 geloof ik), en ze was vanaf haar geboorte slechthorend en vanaf haar tweeëntwintigse blind. ze woonde in die toestand nog een tijdje zelfstandig. ze had een hartafwijking en een groeistoornis.
de laatste keer dat ik haar zag was in januari, bij de crematieplechtigheid van haar vader, de tweelingbroer van mijn moeder. ik (1.74m) moest me voorover buigen om haar op beide wangen te kunnen zoenen/ condoleren. ze was toen al vel over been.
Het bericht van haar dood bereikte mij een dag na haar begrafenis.

Twee dagen ervoor was het me weer niet gelukt om op tijd naar huis te gaan. Ik vierde het suikerfeest met Mo in café Museum met teveel alcohol. Suikerfeest. Ellende en Geluk.
En dan verder: ik heb 6 euro gewonnen in de loterij en heb er meteen 3 nieuwe loten voor gekocht.

Sjaaldochter F sms’t me dat ons weekend niet doorgaat. En het weekend erop ook niet. En wanneer dan weer wel? ‘Geen idee’, aldus Sjaaldochter F.
Vader/ dochter op afstand.

Om 14:00 uur bel ik even naar haar. Ik zit op het dakterras van de V&D met een glas blond bier en ik zie A., de vriendin van ex-s beneden over de Gedempte Oude Gracht fietsen.
Even later bel ik ex-s en nog even later mijn eigen vader en moeder in hun auto. Ze zijn net de grens tussen Spanje en Frankrijk gepasseerd. Morgen beter nogmaals bellen. Nog even later zit ik met een halve literblik tussen de zwervers op de bank. Maar dat ‘nog even later’ heb ik uitgesteld tot een andere keer. Ik ga dus naar huis. Nog een uur later sta ik in Haarlem-Noord (het clubhuis van de zwemvereniging) en omarm de kinderen die nog wel binnen handbereik zijn.
Een gescheiden vader mag het in Nederland doen met wat de gescheiden moeder hem toestaat.

Vandaag wederom Fichte. Maar niet op dit blog. Er is in 1794 veel gezegd over filosofie als wetenschap, maar ik verkeer nog in het voorland, de preambule van de wijsheid. Ik wacht nog even. Kant was niet klaar, Fichte maakte het niet af en Sjaal verloor telkens  de essentie uit het oog.
Eenieder trof blaam.

Cold War Kids: Relief 

This entry was posted in oud-vkblog-2009-09 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

14 Responses to Lot

  1. Jezzebel says:

    Oh man, wat een drama weer. 🙂
    En een ieder treft blaam.
    En wat moet je nou?
    Het komt goed mooie man.
    Wat een prachtige foto van de meiden.
    .

  2. sjaal says:

    @ Ah Jezz, de dood blijft drama wat mij betreft.
    ….en sjaaldochter F. die zich van mij distantieert ook.
    Af en toe schaam ik me dat ik nog gewoon door ga met leven.
    Maargoed, that’s me.
    Ook mijn leven gaat goddank door.
    Voor de rest geldt: graag of niet.
    Dank jezz. Het zijn wel twee meiden en een jongen, de linker is van sjaaldochter (J)., de middelste meid is van A. en de rechter jongen ook. In de cabrio van J.

  3. Jezzebel says:

    Schaamteloos leven het mooist toch?

  4. Joostx says:

    Sjaal, hoe herkenbaar je woorden!
    Roept razernij op, dat je dochter tegen je gekeerd kan worden.
    Blijf leven Sjaal, je kids zullen vergissen van afstand inzien.
    En er zal geen blaam zijn.
    Hartegroet fijne vent!

  5. sjaal says:

    @ Joost, ja, hoe dichtbij!
    Dankjeman.
    Hoop je binnenkort weer met of zonder sjaaldochter tegen te komen.
    Op de Botermarkt of waardanook.
    liefs, sjaal.

  6. fred van der wal burgerkunstenaar says:

    goed verhaal
    smaakt naar meer
    aanbeffer

  7. Erna Alice Wonderland says:

    Dat zijn van die momenten waarop ik Zeker denk
    zal de tijd het me leren?
    Maar meestal probeer ik die gedachten weg te lachen,
    ze dagen me uit tot onvoorzichtigheid,
    zoals op een bankje tussen zwervers,
    nee dank je!
    🙂
    Liefs

  8. paco painter says:

    En toch komt er een dag dat alles ten goede keert.

  9. Peter Louter says:

    Ik zou toch maar overgaan op Schopenhauer als ik jou was, die wist wel raad met Fichte. Wel veel alcohol!

  10. koek says:

    Ik zie enkel geluk in de foto
    (da’s waar ik altijd naar kijk)
    afstand…. let it go…niet zeuren
    draag de pijn van waar anderen voor kiezen
    kids zijn puur ze volgen hun hart veel beter
    ouderen denken teveel na
    wees er als je nodig bent
    zonder gezeur
    als oude vrienden die elkaar na lange tijd weer zien
    je praat niet over waarom zo lang geleden
    het is direct goed

  11. jp says:

    Dochter op afstand. Boosheid. Zelf geen afstand maken. Niet opgeven. Blijven proberen. Vier maal nee, eenmaal ja. De ja die later de doorslag geeft.

  12. sjaal says:

    @ Fred ♥ u.
    @ Erna, Paco, het komt nooit meer goed. En dat is ook wat waard.
    @ Peter, Schopenhauer heeft een prachtig essay over geluk geschreven. erg mooi. Ben het helaas kwijt.
    Veel alcohol, maar nooit genoeg.
    @ Ha Koek,
    da’s geluk in mijn afwezigheid. Bovendien ziin 2 van de 3 niet mijn kinderen, waarzonder sjaaldochter F. en sjaaldochter Z.
    Kinders met ex-s., haar nieuwe vriendin A. en haar vriend J.
    Het is direct goed?
    Beetje kort door de bocht.
    @ JP, dank voor mooie woorden. Ja de aanhouder wint!

  13. koek says:

    Hey Sjaal
    ik zei ik zie geluk op de foto
    geluk in jouw afwezigheid zegt iets over jouw gevoel
    ik wilde wat meer algemeen zijn….
    ik zie kinderen = geluk
    beetje kort door de bocht in mijn woorden
    niet in wat ik wil zeggen hoor
    Bij mij is het direct goed als ik een goede vriend na lange tijd weer zie
    Als jouw kind weer naar jou toekomt lijkt het mij dat het goed is…
    zoals jp zegt zelf niet de afstand creeren. Er gewoon zijn…
    dat bedoel ik met direct goed….
    hoe je je hebt gevoeld en voelt kun je altijd uitleggen natuurlijk….

Leave a Reply

