De gezonde samenleving

zondagmiddag 20 september 2009. de zon is er weer niet helemaal bij. ik ook niet. de kinderen zijn elk bij een ander. ik heb ze met veel getoeter het huis uitgejaagd. coltrane in birdland (’63), miles in berlijn (’64), dexter gordon in carnegie hall (’78).
Het is donderdag a.s. 45 jaar geleden dat het tweede Mileskwintet op grammofoon debuteerde (in de Berlijnse Filharmonie). Standards die worden uitgevoerd met dezelfde spannende gedrevenheid, avontuurlijkheid als op de kwintetalbums tussen ’64 en ’67, waarmee de jazz definitief uit het maatkostuum werd bevrijd.

De speelkameraadjes van de kinderen lijden -zonder uitzondering- aan overgewicht. TT spant de kroon, maar ook M en B kunnen er wat van. Ze doen ook niet zoveel. Het is zondag en het liefst kijken ze de hele dag televisie. Ik weigerde sjaaldochter F. mijn videotheekkaart en nu kijkt ze de film bij TT thuis op de PC. Het voelt als een nederlaag.
Ik pak het laatste boek van een Frankfurter uit de kast dat ik nog niet heb verkocht: het in ’58 door Hans Redeker vertaalde "The sane society" (1955) van Erich Fromm (1900-1980) over de zieke samenleving (de titel verklapt het maakbaarheidsideaal waar Fromm en veel van zijn tijdgenoten aan hebben geleden). En zoals gebruikelijk, als ik een werk niet om door te komen vind, sla ik de eerste 40 pagina’s over. Ik beland bij onderdeel C van de sleutel tot de humanistische psychoanalyse: het geworteld zijn: broederlijkheid contra incest
Wel heb ik ooit.

‘De geboorte van de mens betekent het begin van de ontwikkeling, in de loop waarvan hij boven zijn natuurlijke omgeving uitstijgt en zich van zijn natuurlijke boeien bevrijdt. Toch gaat juist deze doorbreking met angst gepaard, Want waar en wie is hij, zodra hij van al zijn natuurlijke wortels is losgeslagen? Hij zou immers alleen staan, eenzaam, zonder tehuis en zonder basis. En hij zou de geïsoleerdheid en hulpeloosheid van deze situatie niet kunnen verdragen. Het zou op krankzinnigheid neerkomen. Daarom kan hij zijn natuurlijke bindingen ook slechts missen voor zover hij nieuwe menselijke bindingen kan aangaan en ook alleen nadat hij deze gevonden heeft kan hij zich opnieuw in zijn wereld thuis voelen en vertrouwd. Schuilt er daarom iets verrassends in het feit, dat wij bij de mens een diep verlangen bespeuren, zijn natuurlijke banden niet te verbreken en om er zich met hand en tand tegen te verzetten, dat men hem losscheurt van de natuur, van zijn moeder, zijn bloed, of bodem?’ (Fromm, The Sane Society, ’55)

Enfin, hij vervolgt met een verhandeling over moederschoot, begeerte, de behoefte naar de band (maakt niet uit met wat of wie), incest en nationalisme (een uiting van angst voor vrijheid!!) . Een en ander is redelijk goed te begrijpen onder het genot van een joint, een glas bier of whatever en -eerlijk is eerlijk- ik zie wel wat in de woorden van meneer Fromm. De moeilijkmaakbare mens is wel erg verknocht aan zichzelf. Wie kan zich nu werkelijk wereldburger noemen? ‘De doorsneemens van vandaag ontleent zijn gemeenschapsgevoel aan het feit, dat hij tot een land behoort, niet aan het feit, dat hij een ‘zoon’ van de mensheid is.’ zegt Fromm in 1955 en je zou ‘land’  natuurlijk nog kunnen aanvullen met ‘of religie’…’of verwantschap aan willekeurig welke entiteit’ (en dat alles valt dan weer terug te voeren op de de schepper, het ‘Absolute Ik’ van de Kantiaan Johann Gottlieb Fichte, maar dat voert allemaal veel te ver).

Juist. De gezonde samenleving dus. Moeten we het een ander keertje nog maar eens over hebben.
De kinderen zijn vrijwillig verbannen naar hun vetzuchtige leeftijdsgenootjes en ik luister naar een saxofoonduel tussen Dexter Gordon en Johnny Griffin (in feite ontneemt Dexter met zijn hanige geblaas zijn vakbroeder de mogelijkheid zijn partij te spelen).

Keuzes. Je alleen voelen, je verbonden voelen, gezelschap zoeken, mensen schuwen. Keuzes?

Sjaal draait: Frank Turner: the Road

This entry was posted in oud-vkblog-2009-09 and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

9 Responses to De gezonde samenleving

  1. Jezzebel says:

    Ja, de maakbare maatschappij en dat wat ik ‘gezondheidsdictatuur’ noem.
    Maar de wereld draait, zoals zij draait, op de heupen van een buikdanseres en zo. 🙂

  2. sjaal says:

    @ ha, jezz, ja. En geestelijke gezondheid is al helemaal een hellend vlak.
    hmmmm, dansen op heupen!!!

  3. sjaal says:

    @ jezz, wow,
    ik dans al!
    De vulkaan is 19-11 in het Patronaat.

  4. Fleu. says:

    Je foto’s worden wel steeds beter 😉

  5. Jezzebel says:

    Neem je mee?

  6. sjaal says:

    @ Ha Fleu., dankje..lijk ik nog op donderdag jl.?
    Jezz, als je wil dansen neem ik je mee.

  7. Fleu. says:

    nee, beter 😉

  8. sjaal says:

    @ Fleu. nou, kmoet dus nog werken aan de performance!

Leave a Reply

